Ulga prorodzinna przysługuje samotnie wychowującej matce pełnoletniego studenta, mimo jego dochodów z nieopodatkowanego żołdu wojskowego, o ile zachowany jest obowiązek alimentacyjny oraz faktyczne wykonywanie władzy rodzicielskiej.
Podatnikowi nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na syna I w roku podatkowym 2024, gdyż dochody syna, obejmujące żołd i umowa zlecenie, przekroczyły ustawowy limit, uniemożliwiając zastosowanie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnikowi nie przysługuje ulga prorodzinna na rzecz pełnoletniego dziecka, które przekroczyło ustawowy limit dochodów, oraz niepełnoletniego dziecka, jeżeli łączne dochody podatnika i małżonka przekroczyły 112 000 zł, nawet przy spełnieniu pozostałych warunków ulgi.
Podatniczka, jako osoba faktycznie samotnie wychowująca dzieci, spełnia przesłanki preferencyjnego opodatkowania jako osoba samotnie wychowująca. Może ona korzystać z ulgi prorodzinnej na młodsze dziecko, chyba że jej dochody przekroczą 112 000 zł, a na pełnoletnie dziecko ulga nie przysługuje, gdy jego dochody przekraczają limit określony ustawą.
Podatnik wykonujący faktyczną władzę rodzicielską nad małoletnimi dziećmi, niezależnie od ich miejsca zamieszkania, jest uprawniony do skorzystania z ulgi prorodzinnej na podstawie art. 27f ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem spełnienia kryteriów związanych z wykonywaniem pieczy nad dziećmi.
Podatniczka, mimo faktycznego wychowywania dzieci, nie może rozliczać ulg prorodzinnych w pełni jako osoba samotnie wychowująca dzieci, gdy brak rozwodu lub separacji wyklucza ją z definicji tej kategorii podatkowej według art. 6 ustawy o PIT.
Matka, jako osoba wykonująca wyłączną władzę rodzicielską nad dziećmi, ma prawo do pełnego odliczenia ulgi prorodzinnej za 2025 rok. Jednakże, brak rozwodu wyklucza możliwość rozliczenia się jako osoba samotnie wychowująca dzieci.
Jeżeli jeden z rodziców, mimo formalnego posiadania władzy rodzicielskiej, nie wykonuje faktycznie pieczy nad dzieckiem, drugi rodzic, sprawujący faktyczną opiekę, jest uprawniony do samodzielnego odliczenia ulgi prorodzinnej w pełnej wysokości.
Podmiot nie może skorzystać z ulgi podatkowej jako osoba samotnie wychowująca dziecko ani z ulgi prorodzinnej, jeżeli nie sprawuje faktycznej opieki nad dzieckiem, mimo formalnie przysługującej władzy rodzicielskiej oraz wykonywania obowiązku alimentacyjnego; decydująca jest faktyczna piecza nad dzieckiem.
Osoba, która faktycznie samotnie i w przeważającej części wychowuje dziecko, może skorzystać z ulgi dla samotnych rodziców zgodnie z art. 6 ust. 4d ustawy PIT, nawet gdy drugi rodzic płaci alimenty, ale nie uczestniczy w procesie wychowawczym.
Podatnik pełniący funkcję opiekuna prawnego wobec pełnoletniej osoby otrzymującej rentę socjalną, spełniając odpowiednie warunki alimentacyjne, jest uprawniony do skorzystania z ulgi prorodzinnej na podstawie art. 27f ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem niezmienności okoliczności faktycznych i prawnych.
Podatnik, który przebywa na terytorium Polski przez ponad 183 dni i wykonuje władzę rodzicielską, ma prawo do ulgi na dziecko, nawet gdy jego małżonek mieszka za granicą, pod warunkiem że wspólne dochody nie przekraczają 112000 zł.
Ulga prorodzinna przysługuje podatnikom utrzymującym pełnoletnie niepełnosprawne dzieci pobierające rentę socjalną, pod warunkiem realizacji obowiązku alimentacyjnego, natomiast nie przysługuje preferencyjne opodatkowanie jako osoba samotnie wychowująca dziecko, jeśli podatnik pełni funkcję opiekuna prawnego niespokrewnionego małżonka.
Podatnik będący polskim rezydentem podatkowym i wykonywujący faktycznie władzę rodzicielską nad dziećmi przebywającymi za granicą, ma prawo do ulgi prorodzinnej, niezależnie od ich miejsca zamieszkania, o ile spełnia inne ustawowe warunki wymagane do zastosowania tej preferencji podatkowej.
Brak orzeczonej pieczy naprzemiennej oraz faktyczne zamieszkanie dzieci u jednego z rodziców wyklucza możliwość skorzystania przez drugiego rodzica z ulgi prorodzinnej, mimo aktywnego uczestnictwa w wychowaniu i współdzielenia obowiązków rodzicielskich.
Osoba spełniająca status osoby samotnie wychowującej dziecko, zgodnie z art. 6 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz faktycznie wychowująca dziecko bez wsparcia drugiego rodzica, ma prawo do preferencyjnego rozliczenia podatkowego oraz pełnego odliczenia ulgi prorodzinnej.
W przypadku gdy rodzic formalnie posiada władzę rodzicielską, ale jej nie wykonuje, nie przysługuje mu prawo do ulgi prorodzinnej. Ulga w pełnej wysokości przypada rodzicowi, który faktycznie wykonuje władzę rodzicielską, zapewniając dziecku opiekę i zaspokajając jego potrzeby.
Status osoby samotnie wychowującej dzieci, przewidziany w art. 6 ust. 4c ustawy o PIT, nie przysługuje rodzicom sprawującym naprzemiennie opiekę nad dziećmi. Prawo do ulgi prorodzinnej można dzielić proporcjonalnie, jeśli oboje rodzice faktycznie wykonują władzę rodzicielską.
Usługi podatnika wykraczają poza granice ustawowego zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż nie spełniają wszystkich przewidzianych przesłanek, co wyklucza możliwość zastosowania preferencyjnego reżimu opodatkowania.
Podatnikowi, którego starsze dziecko pełnoletnie uzyskało w roku podatkowym dochody przekraczające wyznaczone limity, nie przysługuje ulga prorodzinna również na młodsze dziecko, jeśli łączny dochód małżonków przekroczył 112 000 zł.
Faktyczne wykonywanie władzy rodzicielskiej przez jednego z rozwiedzionych rodziców, w połączeniu z niewielkim udziałem drugiego w wychowaniu dziecka, uprawnia wyłącznie tego rodzica do skorzystania z ulgi prorodzinnej w pełnej wysokości za okres małoletności dzieci; przy równoczesnym utrzymywaniu pełnoletnich dzieci ulgę należy podzielić po równo między rodziców.
Podatnikowi przysługuje prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej na dziecko pełnoletnie pod warunkiem, że dochód tego dziecka po uzyskaniu pełnoletności nie przekroczył ustawowego limitu, niezależnie od dochodów uzyskanych przed pełnoletnością. Limit dochodów rodziców nie ma zastosowania.
Polski rezydent podatkowy ma prawo skorzystać z ulgi prorodzinnej za dzieci na terytorium Polski, nawet jeśli jego małżonek korzysta z podobnego odliczenia w innym kraju. Skorzystanie z ulgi możliwe jest niezależnie od miejsca rozliczenia przez małżonka, pod warunkiem wspólnego prowadzenia gospodarstwa i posiadania władzy rodzicielskiej. W przypadku pominięcia ulgi w zeznaniu możliwa jest jego korekta
Podatnik, będący opiekunem prawnym oraz wykonujący obowiązek alimentacyjny względem pełnoletniego dziecka ubezwłasnowolnionego otrzymującego rentę socjalną i dodatek pielęgnacyjny, może skorzystać z ulgi prorodzinnej w podatku dochodowym, niezależnie od poziomu dochodów rodziców dziecka, przy spełnieniu wymogów art. 27f ustawy o PIT.