Obowiązek podatkowy z tytułu usług budowlano-montażowych powstaje z chwilą wystawienia faktury, jednakże przy częściowym przyjmowaniu usługi uznanie następuje z chwilą zakończenia etapu, gdy odbiór potwierdzono protokołem. W przypadku otrzymania zaliczki obowiązek powstaje już w momencie jej otrzymania. Przy braku realizacji końcowej możliwa jest korekta, która wymaga uzgodnienia i dokumentacji.
Maszyny spełniają definicję robotów przemysłowych z art. 38eb ust. 3 CIT, lecz ulga na robotyzację dotyczy odpisów w latach 2022-2026, nie obejmując dalszego okresu.
Roboty przemysłowe Wnioskodawcy spełniają wszystkie kryteria wskazane w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, uprawniając do skorzystania z ulgi na robotyzację. Interpretacja potwierdza zgodność z przepisami umożliwiającą obniżenie zobowiązań podatkowych.
Zwolnieniu podatkowemu podlegają dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości, które zostały przeznaczone na własne cele mieszkaniowe, w tym spłatę kredytu hipotecznego, ale nie na wydatki związane z aranżacją wnętrz i zakupami sprzętów AGD, z wyjątkiem niektórych kosztów niezbędnych do funkcjonowania mieszkalnego.
Moment wykonania usługi budowlanej jest definiowany przez datę faktycznego zakończenia prac, niezależnie od wystawienia protokołu zaawansowania robót, a fakturę należy wystawić do 30 dni od tej daty, co determinuje powstanie obowiązku podatkowego.
Maszyny wykorzystywane przez Wnioskodawcę spełniają definicję robota przemysłowego według art. 38eb ust. 3 Ustawy CIT, co umożliwia odliczenie 50% kosztów ich zakupu w ramach ulgi na robotyzację, pod warunkiem dokonania odliczeń w latach 2022-2026 z uwzględnieniem zasad amortyzacji, bez możliwości jednorazowego odliczenia w roku zakupu.
Zaliczki na roboty budowlane zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów tylko po wykonaniu świadczenia i zdefiniowaniu jako definitywne przy braku sporu. Zaliczki utracone w wyniku niewykonania umowy nie stanowią kosztów podatkowych ze względu na wyłączenie określone w art. 16 ust. 1 pkt 56 ustawy o CIT.
Świadczenia dotyczące produkcji, dostawy i montażu konstrukcji stalowych stanowią złożone usługi budowlano-montażowe, podlegające zasadzie odwrotnego obciążenia VAT, podczas gdy usługi projektowe zachowują charakter niezależny, opodatkowany według zasad ogólnych.
Obowiązek podatkowy przy usługach budowlanych (FIDIC) powstaje z chwilą wystawienia Przejściowego Świadectwa Płatności. Dla umów spoza FIDIC kluczowy jest protokół odbioru. Opóźniona akceptacja protokołu bez uzasadnienia nie wpływa na moment obowiązku podatkowego, który następuje wraz ze zgłoszeniem gotowości odbioru.
Przychody z działalności usługowej prowadzonej przez podatnika sklasyfikowane według PKWiU 74.90.12.0, 33.20.39.0 oraz 33.12.29.0 mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, przy zachowaniu warunków z art. 8 i art. 6 ust. 4 ustawy.
Kwota odszkodowawcza, przekazana wykonawcy przez inwestora jako rekompensata za szkody spowodowane pożarem, nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z czym nie wymaga wystawienia faktury VAT.
Działalność badawczo-rozwojowa prowadzona przez wnioskodawcę w ramach projektów B+R spełnia ustawowe przesłanki definiujące działalność twórczą i innowacyjną, umożliwiając zastosowanie ulgi badawczo-rozwojowej oraz uznanie związanych z nią kosztów za kwalifikowane w rozumieniu art. 26e Ustawy PIT.
Cała linia produkcyjna nie spełnia definicji robota przemysłowego z art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, a w konsekwencji nie kwalifikuje się do ulgi na robotyzację. Poszczególne maszyny muszą być zintegrowane z robotem przemysłowym, by wypełnić warunki ulgi zgodnie z aktualnymi przepisami podatkowymi.
Automatyczna linia produkcyjna, złożona ze zintegrowanych maszyn i urządzeń, nie spełnia definicji robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy CIT, wykluczając możliwość zastosowania ulgi na robotyzację w odniesieniu do odpisów amortyzacyjnych od tej linii.
Cała zautomatyzowana linia produkcyjna, składająca się z poszczególnych maszyn, nie stanowi robota przemysłowego w rozumieniu art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, ponieważ definicja dotyczy jednej maszyny wielozadaniowej, zintegrowanej z innymi urządzeniami w cyklu produkcyjnym, co wyklucza możliwość zastosowania ulgi na robotyzację dla takiej linii.
Maszyny spełniają definicję robotów przemysłowych, umożliwiającą ulgi na robotyzację, jednak odliczenia w zakresie ulgi można stosować do amortyzacji w latach 2022-2026, a jednorazowe odliczenia w roku zakupu wyłączone.
Z upływem terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie powstaje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu dodatkowych prac budowlanych, ani poprzez później wystawioną fakturę, ani na podstawie wyroku sądu potwierdzającego należność obejmującą 23% VAT.
Zwrot kosztów dodatkowych poniesionych w ramach przedłużenia projektu budowlanego, będący wynagrodzeniem za świadczone usługi, stanowi czynność opodatkowaną VAT w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, i podlega opodatkowaniu właściwą dla głównego świadczenia stawką VAT.
Robot przemysłowy może zostać uznany za koszty uzyskania przychodu na podstawie ulgi na robotyzację jedynie w zakresie odpisów amortyzacyjnych; koszt zakupu nie jest rozliczany jednorazowo. Koszty pracownicze związane z montażem robota mogą być zaliczone do ulgi poprzez zwiększenie jego wartości początkowej.
W działalności międzynarodowej zakład podatkowy nie powstaje, jeśli działalność trwa krócej niż 12 miesięcy i nie spełnia kryterium stałości, zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami.
Opodatkowanie podatkiem VAT wypłaconej Wykonawcy określonej kwoty tytułem zwrotu poniesionych przez niego kosztów ogólnych. Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury wystawionej przez Wykonawcę.
Ustalenie kosztów uzyskania przychodów oraz ustalania wartości początkowej środka trwałego.
Ustalenie, czy w opisanym stanie faktycznym, zarówno wydatek poniesiony przez Spółkę na rzecz Głównego Wykonawcy w oparciu o otrzymaną fakturę, jak i wydatek poniesiony bezpośrednio na rzecz Podwykonawców, stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodu na gruncie ustawy CIT oraz czy wydatek poniesiony przez Spółkę na rzecz Głównego Wykonawcy w oparciu o otrzymaną fakturę powinien zostać uwzględniony
Ustalenie, w jakim momencie po stronie Spółki, w odniesieniu do kwoty żądanej , powstanie przychód w podatku dochodowym od osób prawnych.