Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Dostarczanie posiłków do szkół na podstawie umów cywilnoprawnych przez spółkę nie jest wyłączone z opodatkowania VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, pomimo braku marży handlowej. Spółka działa jako odrębny podmiot gospodarczy, nie jako organ władzy publicznej.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z realizacją zadań własnych, o charakterze publicznoprawnym, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ograniczającym prawo do odliczenia do czynności opodatkowanych.
Samorząd terytorialny realizujący projekt w ramach zadań publicznych, nie będący działalnością gospodarczą, nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego, gdyż nie występuje jako podatnik VAT w odniesieniu do takich działań.
Jednostkom samorządu terytorialnego, działającym w reżimie publicznoprawnym, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur, gdy zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na sporządzenie planu ogólnego, gdyż te wydatki dotyczą realizacji zadań własnych gminy jako organu władzy publicznej, a nie działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur związanych z wydatkami na przebudowę drogi gminnej, gdy droga nie jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jej użytkowanie pozostaje nieodpłatne.
Gminie, która dokonuje inwestycji w infrastrukturę wodno-ściekową nieodpłatnie przekazywaną do eksploatacji spółce komunalnej, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż brak jest bezpośredniego związku tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi realizowanymi przez gminę.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych na sporządzenie planu ogólnego, gdyż czynności związane z jego sporządzeniem są realizowane w ramach władztwa publicznego i nie mają bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.
Czynności wykonywane przez Gminę w ramach Inwestycji, które polegają na konserwacji i nieodpłatnym udostępnianiu zabytku, nie podlegają opodatkowaniu VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT związanego z realizacją tych czynności, jako że nie są one używane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Miasto, realizując programy edukacyjne takie jak Matura Międzynarodowa oraz Erasmus, nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, co wyklucza je z kategorii podatnika VAT zgodnie z art. 15 ust. 6 tej ustawy, jako że działanie to mieści się w ramach jego zadań publicznych w systemie edukacji.
Wniesienie aportem nieruchomości gruntowej do spółki przez gminę stanowi czynność opodatkowaną podatkiem VAT, gdyż gmina w tym zakresie występuje jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, a nie jako organ władzy publicznej w rozumieniu art. 15 ust. 6 ustawy.
Wynajem pomieszczeń i refakturowanie mediów przez Zakład Karny na podstawie umów cywilnoprawnych wypełnia znamiona działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, wymuszając na podmiocie status czynnego podatnika VAT, niezależnie od celu czy publicznego charakteru generowanych przychodów.
Gmina nie nabywa prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w sytuacji, gdy zakupione mienie wykorzystywane jest wyłącznie do realizacji zadań własnych gminy w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz działań ratowniczych, a użyczenie nieodpłatne wyklucza związek z czynnościami opodatkowanymi VAT.
Gminie, będącej czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od inwestycji w infrastrukturę wodociągową, gdy wydatki inwestycyjne związane są wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina posiada prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od inwestycji wodno-kanalizacyjnych współfinansowanych z programu "Polski Ład" przy zastosowaniu prewspółczynnika, o ile wydatki te są związane z opodatkowaną działalnością gospodarczą i nie zachodzą przesłanki negatywne przewidziane w ustawie o VAT.
Podmiotowi publicznemu, realizującemu zadania publiczne nieobjęte działalnością opodatkowaną pisemną umową, nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od nabywanych towarów i usług. Wynika to z braku związku z działalnością opodatkowaną.
Czynności wykonywane przez Gminę w ramach inwestycji nieostatecznego podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż realizowane są w ramach zadań publicznych. Brak związku z działalnością opodatkowaną wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego przez Gminę w związku z realizacją inwestycji budowy zbiornika retencyjnego.
Wykorzystywanie Infrastruktury przez Gminę do realizacji zadań własnych w zakresie gospodarki wodnej nie stanowi czynności opodatkowanych VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż brak jest bezpośredniego związku zakupu z czynnościami opodatkowanymi.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizacją zadania inwestycyjnego, gdy związane z nim towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Działania te nie mają charakteru cywilnoprawnego, co wyklucza Gminę z kręgu podatników podatku VAT w tej sytuacji.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania własne, które nie są objęte zakresem działalności gospodarczej, nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, a zatem nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupu związanych z realizacją tych zadań.
Dotacja otrzymana przez gminę na budowę oczyszczalni ścieków, jako dofinansowanie ogólnych kosztów inwestycji nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż nie ma bezpośredniego związku z czynnościami opodatkowanymi (art. 29a ust. 1 u.p.t.u.).
Sprzedaż prawa własności nieruchomości gruntowej na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego, której użytkowanie wieczyste ustanowiono przed 1 maja 2004 roku, nie podlega opodatkowaniu VAT, jako że transakcja ta nie prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.