Dochody z odpłatnego zbycia akcji nabytych przed 1 stycznia 2004 roku w ramach wspólności majątkowej małżeńskiej, niepodlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o PIT oraz art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej. Wnioskodawczyni ma prawo do stwierdzenia nadpłaty podatku.
Wydatki na wynagrodzenia doradców transakcyjnego i prawnego, jako koszty uzyskania przychodów, związane z nabyciem udziałów w spółkach zależnych, mogą pomniejszać przychody z innych źródeł niż zyski kapitałowe, jeżeli są racjonalne i mają na celu zachowanie oraz zabezpieczenie źródła przychodów.
Na gruncie art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość bilansowa majątku spółki przekształcanej nie stanowi wydatków na objęcie akcji, lecz wydatki te mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu z ich zbycia, gdy nie wiążą się z historycznym okresem nabycia majątku przekształconej spółki.
W przypadku sprzedaży udziałów w spółce akcyjnej powstałej przez przekształcenie spółki komandytowej, kosztem uzyskania przychodu jest wartość bilansowa spółki komandytowej na dzień jej przekształcenia w spółkę akcyjną, odpowiadająca wkładom akcjonariuszy obejmujących akcje w spółce przekształconej.
Moment przekształcenia jednostek RSU w akcje powoduje powstanie przychodu z działalności gospodarczej, opodatkowanego 3% ryczałtem. Dochód z odpłatnego zbycia tych akcji zalicza się do kapitałów pieniężnych i podlega 19% „podatkowi Belki”. Kurs NBP z dnia poprzedniego wpływa na przeliczenia przychodów i kosztów.
Przychód z przekształcenia opcji A w B nie występuje w momencie spełnienia warunków umowy, lecz w momencie realizacji opcji. Różnica między ceną nabycia a rynkową wartością akcji jest opodatkowana jako przychód z działalności gospodarczej, natomiast zysk ze zbycia akcji jest przychodem z kapitałów pieniężnych.
W przypadku podziału spółki przez wydzielenie, koszty uzyskania przychodu ze zbycia udziałów lub akcji spółki dzielonej oraz przejmującej należy ustalać, stosując proporcję wartości rynkowej majątku, z uwzględnieniem wszelkich aktywów i zobowiązań, do wartości całkowitego majątku spółki przed podziałem.
Moment uzyskania przychodu z tytułu nabycia akcji po preferencyjnej cenie powstaje przy transakcji nabycia, jako przychód z innych źródeł, niezależny od momentu zbycia akcji.
Jeżeli akcje są nabywane w ramach programu opcyjnego, a nie na podstawie oferty publicznej, dochody z ich zbycia nie są zwolnione z opodatkowania według art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o PIT, lecz opodatkowane zgodnie z art. 30b ustawy.
Świadczenie pieniężne uzyskane z realizacji praw z akcji fantomowych nie stanowi przychodu z kapitałów pieniężnych. Wobec specyfiki oraz ograniczenia akcji fantomowych, przychód ten kwalifikuje się jako przychód z innych źródeł, podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych, zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Polska spółka nie ma obowiązku pełnić roli płatnika podatku dochodowego w związku z zagranicznym programem motywacyjnym RSU, gdyż przychód podatkowy powstaje w momencie zbycia akcji, nie przy ich przyznaniu.
Długoterminowe programy motywacyjne spełniają wymogi art. 24 ust. 11b ustawy o p.d.o.f., a przychód z tytułu nabycia akcji w wyniku tych programów powstaje w momencie ich odpłatnego zbycia, podlegając opodatkowaniu jako przychód z kapitałów pieniężnych.
Dochody ze sprzedaży akcji, zakupionych na giełdzie przed 1 stycznia 2004 r., nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym w 2024 r., pod warunkiem braku związku z działalnością gospodarczą nabywcy.
Objęcie akcji po cenie preferencyjnej w programie motywacyjnym stanowi przychód z działalności gospodarczej stanowiący różnicę między wartością rynkową a nabycia. Przychód powstaje w momencie objęcia akcji.
Przychód podatkowy uczestników programu motywacyjnego powstaje dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji, co zwalnia polskiego wnioskodawcę z obowiązków płatnika i informacyjnych.
W procesie realizacji programu motywacyjnego przychód podatkowy, jako element działalności gospodarczej, powstaje dopiero przy nieodpłatnym objęciu akcji, nie zaś na etapie przyznania uprawnień; zbycie akcji generuje przychód kapitałowy pomniejszony o koszty uzyskania z tytułu nabycia.
Różnice kursowe powstałe przy spłacie kredytu zaciągniętego w walucie obcej na finansowanie wykupu akcji własnych, mimo że umorzenie tych akcji jest neutralne podatkowo, są uznawane za podatkowe różnice kursowe, które muszą być odpowiednio ujmowane jako przychody lub koszty podatkowe.
Objęcie akcji w ramach programu motywacyjnego przez pracowników nie powoduje powstania obowiązków płatnika podatku dochodowego po stronie spółki; przychód powstaje dopiero przy odpłatnym zbyciu akcji, co zobowiązuje uczestników do samoopodatkowania.
Objęcie akcji przez uczestników programu motywacyjnego nie rodzi obowiązku płatnika po stronie spółki, a przychód podatkowy powstaje dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji przez uczestników, zgodnie z art. 24 ust. 11 ustawy o PIT.
Prowizja pobrana za zbycie akcji może zostać uznana za koszt odpłatnego zbycia, a dzień przeniesienia własności decyduje o dniu uzyskania przychodu. Zyski ze sprzedaży akcji, zgodnie z umową polsko-holenderską, podlegają opodatkowaniu jedynie w Polsce, co eliminuje obowiązek składania PIT/ZG.
Przychód wynikający z nabycia akcji poprzez realizację jednostek RSU stanowi dochód z działalności gospodarczej podlegający ryczałtowi 3%, zaś dochód z ich późniejszej sprzedaży jest opodatkowany jako przychód z kapitałów pieniężnych według stawki 19%. Koszt zakupu akcji ustala się na dzień poniesienia związanych z tym kosztów.
Przychód z tytułu nabycia akcji w ramach długoterminowego programu motywacyjnego, utworzonego na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, powstaje w momencie odpłatnego zbycia tych akcji i stanowi przychód z kapitałów pieniężnych opodatkowany zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o PIT.
Przychody z realizacji praw z jednostek RSU, związanych z prowadzoną rękojmią działalnością gospodarczą, podlegają opodatkowaniu zryczałtowaną stawką 3% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym.