Składki na fundusz pomocowy systemu ochrony banków spółdzielczych, stanowią koszty uzyskania przychodów, jeśli są nakierowane na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, oraz wymogami bezpieczeństwa finansowego instytucji.
Składki na funkcjonowanie systemu ochrony banków komercyjnych mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, jeżeli ich poniesienie ma na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, pomimo braku obowiązkowego charakteru przynależności do systemu.
Opłaty przyłączeniowe do sieci elektroenergetycznej ponoszone w związku z budową farmy wiatrowej nie mogą być wliczane do wartości początkowej środków trwałych ze względu na ich charakter, lecz powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Odpłatne zbycie nieruchomości nabytej w drodze darowizny podlega opodatkowaniu, jeżeli sprzedaż nastąpiła przed upływem pięciu lat licząc od końca roku, w którym nastąpiła darowizna. Kosztami uzyskania przychodu są wyłącznie nakłady na nieruchomość poniesione przez podatnika, a nie jej wartość rynkowa z dnia darowizny. Nierezydent jest zobowiązany do złożenia zeznania PIT-39.
Opłaty marketingowe uiszczane na rzecz Związku za świadczone usługi mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, o ile są właściwie udokumentowane i mają związek przyczynowy z osiąganiem przychodów, a nie są jedynie składką członkowską.
Saldo Dodatnie, powstające w wyniku aukcji OZE i wynikające z wyższej rynkowej ceny energii w stosunku do ceny aukcyjnej, kwalifikuje się jako pośredni koszt uzyskania przychodów, ponoszony w celu zabezpieczenia działalności gospodarczej; jego rozpoznanie jako koszt podatkowy winno nastąpić dopiero po jego ostatecznym ustaleniu po zakończeniu okresu rozliczeniowego.
Instytucja finansowa, uznana zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 7 Prawa bankowego, może kwalifikować przychody z umorzenia certyfikatów i wykupu obligacji jako przychody inne niż zyski kapitałowe w oparciu o art. 7b ust. 2 ustawy o CIT.
W zakresie kosztów uzyskania przychodu, Saldo Dodatnie użytkowane przez Wytwórcę energii z OZE powinno być uznane za koszt pośredni ponoszony w momencie jego księgowego ujęcia jako zobowiązanie wobec ZR, na podstawie ostatecznego potwierdzenia wysokości przez ZR po zakończeniu każdego 3-letniego okresu rozliczeniowego.
Saldo Dodatnie powstałe w systemie aukcyjnym OZE podlega uznaniu za koszt uzyskania przychodu w momencie jego ostatecznego ujawienia po zakończeniu okresu rozliczeniowego, zgodnie z przepisami ustawy o CIT.
Kwota Salda Dodatniego, ustalona na podstawie ostatecznego rozliczenia sprzedaży energii w trzyletnim okresie rozliczeniowym, stanowi koszt uzyskania przychodów rozpoznawany po zakończeniu okresu, co wynika z zasady, iż takie rozliczenie jest ostateczne i wiarygodne.
Opłaty marketingowe ponoszone przez franczyzobiorcę na rzecz związku pracodawców mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile zostanie wykazany adekwatny związek przyczynowy z uzyskaniem przychodów oraz zostaną właściwie udokumentowane.
Opłaty marketingowe ponoszone przez członków Związku, będącemu organizacją pracodawców, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów pod warunkiem udokumentowania wydatków, potwierdzenia ich definitywnego i ekwiwalentnego charakteru oraz wykazania przyczynowo-skutkowego związku z działalnością gospodarczą podatnika.
Ministerstwo Finansów wyjaśniło, że konta pozabilansowe, na których są ujmowane nieujęte w księgach rachunkowych w bieżącym roku koszty uzyskania przychodów inne niż poniesione na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) i związane z kwalifikowanymi prawami własności intelektualnej (IP BOX), należy raportować ze znacznikiem „INNE”, ponieważ nie przewidziano dla nich znacznika PD.
Kwota salda dodatniego, ustalana ostatecznie po zakończeniu okresu rozliczeniowego na podstawie raportu od Operatora, stanowi koszt uzyskania przychodu dla wytwórcy energii w systemie aukcyjnym, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Kwota zwrotu Salda Dodatniego, uzyskana w wyniku aukcyjnego systemu wsparcia OZE, wynika z racjonalnego umotywowania osiągnięcia przychodów jako koszt pośredni podlegający rozpoznaniu po zakończeniu pełnego okresu rozliczeniowego. Potwierdzenie tego kosztu powinno wynikać z ostatecznego raportu od operatora energii.
Oddział prowadzący działalność poprzez zagraniczny zakład ma prawo do wyłączenia wzrostu kosztów nabycia mediów z kalkulacji minimalnego CIT. Osiągnięcie wskaźnika rentowności powyżej 2% w jednym z trzech poprzednich lat umożliwia zwolnienie z CIT minimalnego w kolejnych latach, ale nie w roku osiągnięcia tego wskaźnika.
Zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na benefity dla współpracowników jest uzasadnione, gdy benefity te stanowią dodatkowy element wynagrodzenia za usługi i są ujęte w umowach współpracy. "Benefity nieujęte w takich umowach oraz te, które obciążają współpracowników, nie mogą być kosztem podatkowym."
Saldo Dodatnie wynikające z różnicy cenowej w systemie aukcyjnym OZE stanowi koszt uzyskania przychodów dla wytwórcy energii, uznawany w momencie jego księgowego potwierdzenia po zakończeniu ustalonego okresu rozliczeniowego, zgodnie z art. 15 ustawy o CIT.
Saldo Dodatnie, będące rozliczeniem wynikającym z aukcyjnego systemu wsparcia OZE, stanowi koszt uzyskania przychodu z działalności gospodarczej podmiotu i winno być rozpoznane jako koszt podatkowy w momencie jego księgowania na podstawie wiarygodnego, finalnego potwierdzenia od podmiotu zarządzającego rozliczeniami.
Kwota stanowiąca Saldo Dodatnie, ustalona na podstawie ostatecznego rozliczenia zgodnie z obowiązującymi przepisami, stanowi koszt uzyskania przychodu w podatku dochodowym od osób prawnych, a jej rozpoznanie powinno nastąpić w momencie ostatecznego rozliczenia po zakończeniu każdego 3-letniego okresu rozliczeniowego.
Wydatki związane z działalnością bieżącą przedsiębiorstwa, takie jak podatki i ubezpieczenia, stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów i podlegają rozliczeniu w dacie księgowego ujęcia. Odpisy na ZFŚS uznaje się za koszty podatkowe pod warunkiem faktycznego przekazania na rachunek funduszu.