Emerytura otrzymywana z polskiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń społecznych przez osoby mające miejsce zamieszkania w Niemczech podlega opodatkowaniu w Polsce, stosownie do art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej o unikaniu podwójnego opodatkowania. Opodatkowanie to odbywa się zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług doradztwa finansowego, jeśli usługi te są bezpośrednio związane z działalnością opodatkowaną, co wymaga każdorazowej oceny związków funkcjonalnych z przychodami z tej działalności.
Dofinansowanie wycieczek integracyjnych z ZFŚS nie stanowi dla uczestników przysporzenia finansowego nieodpłatnego, a tym samym nie generuje obowiązku podatkowego zgodnie z ustawą o PIT, ponieważ świadczenie takie ma charakter ogólnodostępny i nieprzypisany indywidualnie.
Udział pracowników i emerytów w finansowanej z ZFŚS imprezie integracyjnej nie skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu, gdyż impreza leży w interesie pracodawcy, a korzyści dla uczestników są ogólne i niemierzalne.
Dofinansowanie wycieczek i spotkań integracyjnych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż jego celem jest integracja pracowników, a nie osobista korzyść finansowa odbiorców świadczenia.
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS nie stanowi przychodu dla pracowników, jako iż jest integracyjne i służy interesowi pracodawcy. Dla emerytów natomiast nie spełnia przesłanek zwolnienia z podatku, nie będąc nieodpłatnym świadczeniem według art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Emerytury z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych wypłacane osobom zamieszkałym w Polsce podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej o unikaniu podwójnego opodatkowania, co wyklucza konieczność ich wykazywania w polskim zeznaniu podatkowym.
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS dla pracowników i emerytów, stanowi przychód kwalifikowany do źródła przychodów z pracy lub innych źródeł, lecz podlega zwolnieniu podatkowemu do ustawowych limitów realizujących cele socjalne. Nadwyżka świadczenia ponad limity podlega opodatkowaniu odpowiednio poprzez zaliczki i zryczałtowany podatek.
Dofinansowanie wyjazdu rekreacyjno-sportowego z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie stanowi przychodu podatkowego dla uczestników, gdy głównym celem jest integracja pracowników. Nie występuje przysporzenie majątkowe, ergo brak podstaw do opodatkowania.
Przychody pracownika, który ukończył 65 lat życia, ale nie pobiera emerytury, mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT do kwoty 85 528 zł rocznie.
Dofinansowanie wyjazdu integracyjnego z ZFŚS nie stanowi przychodu podatkowego dla pracowników i emerytów w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, wobec czego na wnioskodawcy nie ciążą obowiązki płatnika w zakresie poboru zaliczki na podatek dochodowy.
Dofinansowanie wycieczki integracyjno-wypoczynkowej z ZFŚS przez pracodawcę nie stanowi dla pracowników przychodu ze stosunku pracy i nie jest obciążone podatkiem dochodowym, a świadczenie takie dla emerytów nie korzysta z opodatkowania jako przychód z nieodpłatnych świadczeń.
Przychody uzyskane ze stosunku pracy po ukończeniu wieku emerytalnego, lecz przed otrzymaniem pierwszej emerytury, mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że na moment otrzymania przychodu podatnik nie otrzymuje jeszcze emerytury.
Ulga dla seniora - wypłata należności ze stosunku pracy (odprawa emerytalna, wynagrodzenie, ryczałt samochodowy).
Kalendarium wydarzeń – luty 2025 r.
Obowiązki płatnika w związku z dofinansowaniem wycieczki ze środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
Obowiązki płatnika w związku z finansowaniem z ZFŚS spotkań/imprez integracyjnych.
Ustalenie, czy pomoc rekonwersyjną, finansująca koszty przekwalifikowania zawodowego, która przysługuje żołnierzowi zawodowemu, na zasadach określonych art. 236 ust. 17 ustawy o obronie Ojczyzny, podlega zwolnieniu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT.
Obowiązek płatnika w związku ze sfinansowaniem/dofinansowaniem świadczeń z ZFŚS pracownikom, emerytom i rencistom.
Obowiązek płatnika w związku ze sfinansowaniem/dofinansowaniem pracownikom, emerytom i rencistów świadczeń z ZFŚS.
Obowiązek płatnika w związku z przekazywaniem świadczenia emerytom i rencistom.
Obowiązki płatnika w związku z dofinansowaniem/sfinansowaniem pracownikom, emerytom i rencistom z ZFŚS wycieczki integracyjnej, sfinansowaniem spotkania integracyjnego oraz dofinansowaniem/sfinansowaniem biletów i karnetów.