Zwolnienie z VAT przy imporcie ma zastosowanie tylko wtedy, gdy spełnione są wszystkie warunki dotyczące miejsca dostawy i właściwej dokumentacji transakcji międzynarodowych.
Susz konopny (CN 1211 90 86) nie jest uznawany za wyrób akcyzowy w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym, co wyklucza jego opodatkowanie akcyzą w Polsce oraz obowiązki rejestracyjne dla wnioskodawcy, w tym przy dostawach wewnątrzwspólnotowych.
Susz konopny klasyfikowany do kodu CN 1211 90 86 nie spełnia kryteriów wyrobu akcyzowego na mocy ustawy akcyzowej, a sprzedaż wewnątrzwspólnotowa tego suszu nie generuje obowiązku podatkowego akcyzy oraz nie wymaga rejestracji na potrzeby podatku akcyzowego w Polsce.
Susz konopny klasyfikowany do kodu CN 1211 90 86, nie zawierający nikotyny ani nie przeznaczony do palenia i klasyfikowany jako produkt techniczny, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na terytorium Polski oraz w ramach dostaw wewnątrzwspólnotowych, co skutkuje brakiem obowiązków akcyzowych dla Wnioskodawcy.
Dostawa wewnątrzwspólnotowa płynu do papierosów elektronicznych nie podlega opodatkowaniu akcyzą w Polsce, a przepisy o znakach akcyzy nie nakładają obowiązku ich zdejmowania, przy braku zamiaru wystąpienia o zwrot akcyzy.
Obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów powstaje z chwilą wystawienia faktury, a nie z momentem przekazania towarów przewoźnikowi, przy czym faktura musi być wystawiona przed 15. dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy. Wcześniejsze wystawienie faktury skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego i zobowiązaniem do rozliczenia transakcji podatkowo.
Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki VAT 0%, jeśli podatnik przed terminem złożenia deklaracji podatkowej uzyska dokumenty potwierdzające wywóz towaru z Polski do UE, nawet gdy fakt liczy się w innym miesiącu następującym po miesiącu wystawienia faktury.
Sprzedaż suszu konopnego klasyfikowanego do kodu CN 1211 90 86, będącego nieprzetworzoną częścią rośliny Cannabis sativa L., nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ze względu na niespełnianie definicji wyrobu akcyzowego określonego w ustawie o podatku akcyzowym.
Procedura zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa w art. 40 ust. 6 ustawy o podatku akcyzowym, znajduje zastosowanie do olejów bazowych CN 2710 19 99 w dostawie wewnątrzwspólnotowej, o ile spełniono warunki z art. 41 ust. 4 pkt 3, tj. złożenia zabezpieczenia akcyzowego i dołączenia dokumentów handlowych.
Dostawa towarów dokonana na rzecz podmiotu podszywającego się pod kontrahenta w drodze oszustwa, skutkująca wywozem towarów do innego państwa UE, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w kraju jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, choć bez możliwości zastosowania stawki VAT w wysokości 0%.
Podatnik nabywający usługi od kontrahentów zagranicznych, nieposiadających siedziby w Polsce, zobowiązany jest do rozpoznania importu usług w Polsce, jeśli siedziba zarządu oraz zasadnicze czynności operacyjne są wykonywane na terytorium kraju. Jednocześnie brak obowiązku rozpoznania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów występuje w przypadku bezpośredniego transportu od dostawcy zagranicznego do odbiorcy
Podatki od płynów do papierosów elektronicznych oznaczonych nieważnymi znakami akcyzy nie podlegają zwrotowi w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, o ile te znaki nie zostaną wcześniej usunięte z opakowań jednostkowych.
Opodatkowanie dostawy dokonywanej w Wariancie 1 i 2 jako dostawy krajowej opodatkowanej w Polsce, uznanie dostawy dokonywanej na rzecz Odbiorcy w Wariancie 1 i 2 za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów opodatkowaną stawką 0% oraz prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
Uznanie, że przemieszczenia wyrobów akcyzowych w opakowaniach jednostkowych, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, nie powinny odbywać się na podstawie dokumentu e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD.
Z dniem 1 lipca 2023 r. weszła w życie większość zmian w ustawie o VAT wprowadzanych w ramach tzw. pakietu SLIM VAT 3. Opisujemy je w niniejszym raporcie, na przykładach wskazując ich praktyczne konsekwencje.
Prawo do obniżenia akcyzy należnej od napojów spirytusowych oraz prawo do wystąpienia z wnioskiem o zwrot akcyzy od energii elektrycznej, zużytej do wyprodukowania napojów spirytusowych w przypadku dokonania ich dostawy wewnątrzwspólnotowej bądź eksportu
Zastosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy przy dostawach wewnątrzwspólnotowych olejów smarowych
Prawo do zachowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w sytuacji przechowywania dokumentów w formie elektronicznej.
opisana dostawa towarów nie stanowi ani eksportu towarów, ani wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów; nie będzie możliwości opodatkowania takiej dostawy stawką w wysokości 0%, zatem będzie podlegała opodatkowaniu stawką właściwą dla dostaw krajowych
Opodatkowanie suszu tytoniowego wobec którego została określona należna kwota akcyzy
Zastosowanie metody „w stu” przy opodatkowaniu transakcji WDT i eksportu towarów – w przypadku, gdy Spółka nie posiada dokumentacji pozwalającej na skorzystanie ze stawki VAT 0% – stawką właściwą dla dostaw krajowych.
Zastosowanie 0% stawki podatku VAT dla wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów w przypadku wywozu towarów przez nabywcę przy użyciu własnego środka transportu.
w zakresie rozliczenia podatku w związku z dokonywaniem napraw gwarancyjnych