Diamenty i inne należności wypłacane z tytułu podróży osoby niebędącej pracownikiem, poniesione w celu osiągnięcia przychodów i niezaliczone do kosztów uzyskania przychodów, mogą być zwolnione od opodatkowania w granicach określonych w przepisach dotyczących podróży służbowej (art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o PDOF).
Preproporcja i proporcja sprzedaży uprawniają Gminę do częściowego odliczenia VAT od inwestycji, niezależnie od finansowania z Polskiego Ładu. Dofinansowanie nie zwiększa podstawy opodatkowania, gdyż nie jest dopłatą do ceny usług.
Dotacja na realizację projektu edukacyjnego, której celem jest pokrycie kosztów ogólnych projektu, nie stanowi wynagrodzenia za konkretne świadczenie w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy VAT. Tym samym, nie stanowi podstawy opodatkowania VAT.
Jednostce samorządu terytorialnego, realizującej projekt finansowany ze środków unijnych, którego efekty służą czynnościom nieopodatkowanym, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Środki finansowe od WFOŚiGW, przekazywane w ramach programu 'Czyste Powietrze', nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, lecz opodatkowane wynagrodzenie, dla którego obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.
Wpłaty od mieszkańców oraz dotacja celowa na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę nie stanowią dostawy towarów ani świadczenia usług, toteż nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina realizuje te działania w ramach zadań własnych, wyłączając je tym samym z działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, co uniemożliwia odliczenie VAT od związanych z tym wydatków.
Podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli towary i usługi nabyte są wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych, nawet gdy podatnik jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.
Przekazanie instalacji OZE po zakończeniu projektu gminnego nie powoduje powstania przychodu z nieodpłatnych świadczeń po stronie mieszkańców gminy, nie rodząc obowiązku podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązku sporządzenia informacji PIT-11 przez gminę.
Dofinansowanie otrzymane przez Instytut na realizację projektu nie stanowi wynagrodzenia podlegającego VAT, gdyż nie wpływa bezpośrednio na cenę dostarczanych towarów lub usług. Instytut nie jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego za rok 2021, lecz zachował to prawo dla lat 2019-2020 jako działania przygotowawcze.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania własne nałożone przepisami prawa, nie jest uprawniona do odliczenia naliczonego podatku VAT, jeżeli te zadania nie są związane z czynnościami opodatkowanymi VAT, co wyklucza możliwość uzyskania zwrotu tego podatku.
Dochody otrzymywane przez osobę fizyczną zatrudnioną w ramach programu WHO, finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy przez organizację międzynarodową, są zwolnione z opodatkowania dochodowego, o ile podatnik bezpośrednio realizuje cel programu zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT.
Świadczenia w postaci bezpłatnego zakwaterowania i zwrotu kosztów transportu pracownika delegowanego do pracy za granicą, stanowią przychód ze stosunku pracy podlegający opodatkowaniu, gdyż są spełnione za zgodą pracownika, leżą w jego interesie i przynoszą wymierną korzyść majątkową.
Działalność Powiatu, realizującego inwestycję w ramach zagospodarowania poscaleniowego, nie prowadzi do prawa obniżenia podatku należnego o naliczony VAT, gdyż efekty inwestycji nie służą czynnościom opodatkowanym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Prawo do częściowego odliczenia podatku VAT związane jest z proporcjonalnym przypisaniem wydatków zgodnie ze specyfiką działalności pojedynczych jednostek organizacyjnych; prewspółczynnik Zakładu nie wystarcza do ujęcia kosztów całej inwestycji, uwzględniając specyficzność działań PSZOK.
Karty podarunkowe finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, stanowiące przychód ze stosunku pracy, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f., jeśli ich wartość nie przekracza rocznego limitu 1000 zł i są uznane za świadczenie pieniężne.
Świadczenia wypłacane zleceniobiorcom z tytułu zwiększonych kosztów utrzymania oraz zwrot kosztów podróży realizowane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy są zwolnione od podatku dochodowego, pod warunkiem nieprzekroczenia ustawowych limitów oraz gdy świadczenia te nie są zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, w ramach art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o PIT.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu, przy zastosowaniu prewspółczynnika dla zadań mieszanych. Środki finansowe otrzymane na realizację tego projektu, niepowiązane bezpośrednio z ceną konkretnych usług, nie będą stanowiły podstawy opodatkowania VAT.
Sfinansowanie przez pracodawcę wycieczki integracyjnej dla pracowników i ich małżonków, nie stanowi dla nich przychodu podlegającego opodatkowaniu, o ile udział jest dobrowolny, brak realnej korzyści majątkowej a świadczenie dostępne dla wszystkich uczestników.
Dofinansowanie przyznane Instytutowi na realizację projektu edukacyjnego nie stanowi wynagrodzenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT, a Instytutowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako że dofinansowanie pokrywało jedynie koszty realizacji, bez bezpośredniego wpływu na ceny świadczonych usług.
Dofinansowanie do wypoczynku dziecka pracownika z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, nabytego za pośrednictwem biura podróży wpisanego do rejestru organizatorów, korzysta ze zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT, bez konieczności zgłoszenia wypoczynku kuratorowi oświaty.
Dotacja uzyskana przez Gminę nie podlega opodatkowaniu VAT, a brak wykorzystania inwestycji do czynności opodatkowanych wyklucza możliwość odliczenia podatku VAT. Interpretacja zgodna z art. 86 i 29a ustawy o VAT.
W przypadku budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę, działania te nie są uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu VAT, co wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług.