Niemiecka spółka prowadząca działalność poprzez pracownika zdalnego w Polsce posiada w rozumieniu art. 5 UPO stałą placówkę jako zakład, nakładając obowiązek podatkowy w Polsce, mimo braku formalnego udostępnienia biurowej przestrzeni.
Spółka, wypłacając dywidendę niemieckiemu podmiotowi posiadającemu oddział w Polsce, może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 22 ust. 4 ustawy o CIT, jednak jest zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku na nadwyżkę ponad 2 mln zł na podstawie art. 26 ust. 2e ustawy.
Oddział jako płatnik podatku dochodowego nie jest zobowiązany do potrącania zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń za pracę wykonywaną w Niemczech, ponieważ dochody te podlegają opodatkowaniu w Niemczech, co wynika z niespełnienia warunków art. 15 ust. 2 polsko-niemieckiej UPO.
Przychody z tytułu umorzenia kredytu związanego z działalnością gospodarczą prowadzoną na terytorium Polski przez nierezydenta podatkowego Wielkiej Brytanii stanowią dochód podlegający opodatkowaniu w Polsce w ramach działalności gospodarczej. Zwrot nienależnych świadczeń pieniężnych nie tworzy obowiązku podatkowego, jako że stanowi zwrot własnych środków podatnika.
Zatrudnienie w Polsce pracownika do tworzenia oprogramowania na rzecz zagranicznej spółki skutkuje powstaniem zakładu podatkowego w Polsce, jeśli działalność pracownika stanowi istotną część działalności przedsiębiorstwa i jest prowadzona w sposób regularny i stały, nawet bez posiadania fizycznej placówki.
Zagraniczny zakład w Polsce nie powstaje, gdy działalność niemieckiej spółki polega na przechowywaniu towarów w polskim magazynie zarządzanym przez zewnętrznego usługodawcę, bez faktycznego lub prawnego władztwa spółki nad tym miejscem oraz gdy działalność ta ma charakter pomocniczy i wspierający główną działalność spółki w Niemczech.
Realizacja usług nadzorczych przez niemiecką spółkę za pośrednictwem duńskiego oddziału, trwających powyżej 12 miesięcy, prowadzi do powstania w Polsce zakładu zagranicznego w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT, zgodnie z art. 5 ust. 3 UPO PL-DE.
Działalność niemieckiej spółki w Polsce, obejmująca świadczenie usług i sprzedaż, nie skutkuje powstaniem zagranicznego zakładu podatkowego na terytorium Polski zgodnie z art. 4a pkt 11 ustawy CIT i art. 5 UPO PL-DE. Brak fizycznej placówki, personelu i pełnomocnictw do zawierania umów wyklucza uznanie działalności za zakład. Działalność ma charakter przygotowawczy i pomocniczy.
Zatrudnienie pracownika przez niemiecką spółkę do zdalnej pracy administracyjnej w Polsce, jeśli działalność przez niego wykonywana polega na czynnościach nie mających charakteru przygotowawczego lub pomocniczego, stanowi powstanie zakładu podatkowego w Polsce. W konsekwencji, spółka podlega obowiązkowi podatkowemu od dochodów osiąganych za pośrednictwem tego zakładu.
Zyski z usług brukarskich wykonywanych przez polskiego rezydenta w Niemczech, jeżeli prace te mają charakter ciągły i trwają ponad 12 miesięcy, powinny być opodatkowane również w Niemczech z uwagi na powstanie zagranicznego zakładu w rozumieniu art. 5 ust. 3 polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Działalność niemieckiej spółki prowadzona w Polsce za pośrednictwem pracowników na stanowiskach kluczowych, angażujących się w zasadniczą działalność, stanowi zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz art. 5 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Niemcami, skutkując obowiązkiem podatkowym w Polsce.
Działalność gospodarcza prowadzona przez spółkę niemiecką w Polsce, obejmująca wynajem biura i zatrudnienie pracowników do wykonywania istotnych operacyjnych czynności, prowadzi do powstania zakładu podatkowego, nie ograniczając się do działalności przygotowawczej lub pomocniczej, zgodnie z art. 4a pkt 11 ustawy o CIT oraz art. 5 Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Działalność gospodarcza prowadzona w Norwegii przy użyciu biura domowego oraz wystawianie faktur prowadzi do powstania zagranicznego zakładu według art. 5 Konwencji polsko-norweskiej, co skutkuje opodatkowaniem przypisanych zysków w Norwegii.
Opodatkowanie usług wykonywanych na terytorium Królestw Niderlandów.
Spółka prowadzi całkowitą działalność gospodarczą w Polsce, a usługa outsorcingowa realizowana na rzecz Spółki u kontrahenta w Republice Czeskiej jest działalnością pomocniczą, w związku z tym przychody Spółki podlegają w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w Polsce.
Ustalenie, czy oddział Wnioskodawcy w Niemczech można będzie zakwalifikować jako zakład w rozumieniu art. 5 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisana w Berlinie dnia 14 maja 2003 r.
Powstanie w Polsce zakładu podatkowego Spółki w rozumieniu art. 4a pkt 11 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z póżn. zm. - dalej: "ustawa o CIT") oraz art. 5 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku.
Spółka będzie posiadała na terytorium Polski zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o podatku CIT oraz w rozumieniu art. 5 Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, a w konsekwencji będzie podlegała w Polsce obowiązkowi podatkowemu na gruncie CIT od dochodów osiąganych przez
Brak obowiązku zapłaty podatku akcyzowego w związku z najmem/leasingiem samochodów osobowych na terytorium państwa członkowskiego UE.
Czy związku z przeprowadzką Pracownika Spółki z Niemiec do Polski i świadczeniem pracy na opisanych zasadach dojdzie do powstania w Polsce zakładu Spółki jako przedsiębiorstwa zagranicznego, a na Spółce będzie ciążył obowiązek podatkowy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych?
Spółka posiada w Polsce zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 ustawy o CIT w zw. z art. 5 UPO. W konsekwencji na Spółce ciążą obowiązki podatkowe zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o podatku dochodowego od osób prawnych.
Skutki podatkowe świadczenia usług na rzecz Sił Zbrojnych USA stacjonujących w Polsce oraz możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przez amerykańskiego rezydenta podatkowego.