Podatnik współpracujący z innym małym browarem na podstawie formalnej umowy może korzystać z ulgi akcyzowej dla małych browarów, jeśli obie strony są prawnie i ekonomicznie niezależne, prowadzą działalność w odrębnych miejscach i nie korzystają z licencji innych producentów.
Podmiot zużywający alkohol etylowy częściowo skażony zwolniony z podatku akcyzowego jest zobowiązany do składania kwartalnych deklaracji AKC-KZ oraz prowadzenia ewidencji wyrobów zwolnionych ze względu na przeznaczenie, zgodnie z art. 24e ust. 1 pkt 1 oraz art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym.
Sprowadzanie do Polski urządzeń do waporyzacji, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 34e u.p.a., w warunkach opisanych w zdarzeniu przyszłym, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie wyrobów akcyzowych, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje z dniem otrzymania tych wyrobów przez podatnika na terytorium kraju.
Podmiot prowadzący skład podatkowy jest podatnikiem odpowiedzialnym za oznaczanie wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, chyba że właściciel wyrobów posiada zezwolenie na wyprowadzenie z cudzego składu podatkowego. Obowiązki akcyzowe w takiej sytuacji przechodzą na właściciela wraz z zezwoleniem.
Przetwarzanie suszu tytoniowego w procesie ekstrakcji nikotyny nie prowadzi do "zużycia" tego suszu, a co za tym idzie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Pozostałości po ekstrakcji zachowują swoją formę suszu tytoniowego, spełniając definicję wyrobu akcyzowego, a straty powstałe w trakcie procesu nie są ubytkami w rozumieniu ustawy akcyzowej.
Znakowanie podatkowymi znakami akcyzy wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez zarejestrowanego odbiorcę musi nastąpić przed ich przemieszczeniem na terytorium kraju, nie później niż przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.
Zwolnienie z podatku akcyzowego ubytków alkoholu spowodowanych zdarzeniem losowym wymaga udowodnienia przez podatnika, iż okoliczności te były niezależne i nieprzewidywalne mimo zachowania wszelkich środków ostrożności, co w niniejszym przypadku nie zostało spełnione.
Sprzedaż odpadu w postaci miazgi wiśniowej z alkoholem, przeznaczonego do utylizacji, zgodnie z akceptowanymi normami zużycia alkoholu, nie skutkuje utratą zwolnienia z akcyzy ani nie powoduje obowiązku podatkowego, gdyż zachowane są warunki zwolnienia określone w ustawie o podatku akcyzowym.
Refakturowanie kosztów energii elektrycznej nabytej z akcyzą na najemców, bez obciążenia ich za energię z mikroinstalacji, nie powoduje obowiązku zapłaty podatku akcyzowego zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym.
Biopaliwo ciekłe klasyfikowane pod kodem CN 2710 19 42 może korzystać ze zwolnienia z akcyzy do celów żeglugi, przy zachowaniu warunków określonych w art. 32 ust. 3 i pozostałych przepisach ustawy, mimo zmiany kodu CN. Obowiązek znakowania i barwienia nadal obowiązuje, zgodnie z art. 90 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Wyroby energetyczne używane w celach serwisowych, konserwacyjnych i naprawczych statków powietrznych, podlegają zwolnieniu od akcyzy, zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, o ile spełnione są wymagane warunki formalne.
Zwolnienie z podatku akcyzowego, określone w art. 30 ust. 9 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym, nie obejmuje półproduktów zawierających alkohol etylowy, jeżeli ich rzeczywista objętościowa moc alkoholu przekracza 1,2%, niezależnie od późniejszego użycia w produktach finalnych.
Producent piwa może skorzystać z ulgi w podatku akcyzowym, mimo niezłożenia wniosku o certyfikat małego producenta, jeśli spełnia inne warunki uzyskania ulgi, albowiem certyfikat ma charakter pomocniczy, a nie materialnoprawny.
Przesłankowym dla stosowania zwolnienia od akcyzy na zasadzie § 9 ust. 1 pkt 3 jest spełnienie całości warunków wskazanych w art. 32 ustawy o podatku akcyzowym, w tym dotyczących prawidłowego przemieszczenia i odbioru alkoholu, co niedopełnione uniemożliwia zastosowanie takowego zwolnienia.
Proces dealkoholizacji piwa w składzie podatkowym, w wyniku którego powstaje alkohol etylowy o kodzie CN 2208, stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą. Dalsze wykorzystanie lub utylizacja tego alkoholu również są objęte akcyzą. Procedura utylizacji alkoholu etylowego przez przekazanie do kanalizacji stanowi całkowite zniszczenie wyrobu akcyzowego, co również skutkuje powstaniem obowiązku
Zwolnienie z akcyzy na podstawie art. 30 ust 9 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym nie obejmuje alkoholu używanego bezpośrednio w produkcji, lecz tylko zawartego w gotowych produktach. Dla zwolnienia zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d wymagane są spełnienie określonych przeznaczeń i norm formalnych.
Produkcja napojów alkoholowych z alkoholu etylowego z zapłaconym podatkiem akcyzowym zwalnia z obowiązku składania deklaracji AKC-PA oraz przedpłaty akcyzy, zgodnie z art. 47 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, o ile materiały te już spełniają stosowne wymogi podatkowe.
Opodatkowanie podatkiem akcyzowym produkcji oraz możliwość zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0zł.
Obowiązek informowania na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o wprowadzaniu do wolnego obszaru celnego lub składu celnego wyrobów akcyzowych bez znaków akcyzy oraz prawo do zwolnienia od akcyzy wyrobów akcyzowych przeznaczonych do sprzedaży duty-free, nieoznaczonych znakami akcyzy, wprowadzonych do wolnego obszaru celnego lub składu celnego
Prawo do wprowadzenia nabytych wewnątrzwspólnotowo Wyrobów klienta do składu podatkowego Spółki i objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz prawo Spółki do otrzymania zwrotu akcyzy zapłaconej od Wyrobów na terytorium kraju, w ramach dokonywanej przez Spółkę obsługi dostawy wewnątrzwspólnotowej w przypadku organizacji transportu
Możliwość stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz zastosowania stawki akcyzy w wysokości 0zł.
Obowiązki podatkowe spoczywające na Spółce, związane z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 19 81
Wniosek dotyczy obowiązków wynikających z art. 78 ust. 1 oraz art. 21 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych o kodzie CN 2710 12 21, przemieszczanych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, bez zastosowania e-SAD lub dokumentu zastępującego e-SAD