Dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastka) jest premią za efektywnie i nienagannie wykonywaną pracę przez cały rok kalendarzowy w jednostce sfery budżetowej. Prawo do tej gratyfikacji mają również pracownicy, którzy nie przepracowali pełnego roku kalendarzowego, ale okres ten zasadniczo nie może być krótszy niż 6 miesięcy. W takim przypadku otrzymają trzynastkę w wysokości proporcjonalnej.
Naliczanie oraz wypłacanie wynagrodzeń i świadczeń w jednostkach samorządu terytorialnego podlega kontroli przez regionalne izby obrachunkowe (RIO). Z kontroli tych wynika, że wszelkie nieprawidłowości i uchybienia w tym zakresie są najczęściej spowodowane błędną interpretacją obowiązujących przepisów prawa bądź ich nieprzestrzeganiem. Błędy występują najczęściej przy naliczaniu dodatków, nagród i
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje ta nagroda.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje ta nagroda.
Pracodawcy ze sfery budżetowej mają obowiązek wypłacić swoim pracownikom do końca marca 2019 r. dodatkowe wynagrodzenie roczne (tzw. trzynastkę). Ostatni dzień terminu na wypłatę przypada w niedzielę. Nie ulega on jednak przesunięciu. Pracownicy, którzy nabyli prawo do trzynastki, powinni dysponować taką wypłatą najpóźniej 31 marca 2019 r. W artykule odpowiadamy na najczęściej pojawiające się pytania
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje ta nagroda.
Pracownicy jednostek sfery budżetowej nabywają prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego w pełnej wysokości, pod warunkiem przepracowania u danego pracodawcy pełnego roku kalendarzowego. Wyjątkowo pracownik, który nie spełnił tego warunku, nabywa prawo do wynagrodzenia rocznego w wysokości proporcjonalnej, jeżeli przepracował co najmniej 6 miesięcy.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne przysługujące pracownikom sfery budżetowej, tzw. trzynastka, zawsze jest zaliczane do podstawy wymiaru zasiłków (chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego) oraz świadczenia rehabilitacyjnego,ponieważ stanowi przychód, od którego jest obliczana składka na ubezpieczenie chorobowe. Wysokość trzynastki stanowi określony procent wynagrodzenia pracownika przysługującego za
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego w jednostce minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje ta nagroda.
Jesteśmy jednostką budżetową. Nasz wieloletni pracownik w 2016 r. korzystał z urlopów: wypoczynkowego, szkoleniowego, okolicznościowego i opieki nad dzieckiem (z art. 188 Kodeksu pracy). Czy dni tych nieobecności należy zaliczyć do stażu pracy pracownika, od którego zależy jego prawo do trzynastki za 2016 r.?
Dodatkowe wynagrodzenie roczne nie ma charakteru powszechnego. Obligatoryjnie przysługuje ono pracownikom zatrudnionym w jednostkach sfery budżetowej. Na prawo do trzynastki nie wpływa rodzaj umowy o pracę, wymiar czasu pracy ani ogólny staż pracy pracownika, lecz przepracowanie przez niego minimalnego okresu 6 miesięcy w roku, za który przysługuje nagroda.
Prawo do dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) przysługuje pracownikom jednostek sfery budżetowej za efektywnie przepracowany rok u danego pracodawcy. Termin wypłaty trzynastek za 2015 r. przez takich pracodawców upływa z końcem marca 2016 r. Brak wypłaty w terminie powoduje, że od następnego dnia po jego upływie pracownikom przysługują odsetki za zwłokę.
Dodatkowe wynagrodzenie roczne jest świadczeniem motywacyjnym i ma charakter premii dla pracowników jednostek sfery budżetowej. Nie jest zatem powszechne. Nabycie prawa do trzynastki nie zależy jednak od jakości czy wydajności pracy świadczonej przez pracownika, lecz od efektywnie przepracowanego przez niego roku lub co najmniej 6 miesięcy u danego pracodawcy.
Dni zwolnienia od pracy udzielane pracownikowi na opiekę nad dzieckiem nie są dniami faktycznie przepracowanymi, a tym samym nie są zaliczane do okresu uprawniającego do trzynastki. Nie każda usprawiedliwiona nieobecność w pracy jest zaliczana do tego stażu. Wyjątek stanowią m.in. okresy urlopów przysługujących rodzicom.
Ograniczenie wysokości wynagrodzenia osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi dotyczy, co do zasady, świadczeń wynikających z zatrudnienia. Takiego charakteru nie ma pomoc z zfśs, która może być przyznana tej grupie pracowników z uwzględnieniem ich sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej.
Nasz pracownik otrzymuje stałe miesięczne wynagrodzenie w kwocie 3000 zł. W lutym br. otrzymał "trzynastkę" za 2010 r. w kwocie 5000 zł, która jest zmniejszana za czas choroby. W lipcu br. otrzymał natomiast nagrodę jubileuszową w kwocie 5000 zł, która w naszym zakładzie pracy jest wypłacana nie częściej niż co 5 lat. Pracownik jest na zwolnieniu od 20 lipca do 10 sierpnia br. Jak obliczyć wysokość