Zazwyczaj po podstawowym okresie umowy leasingu korzystający nabywa przedmiot leasingu za cenę znacznie niższą niż aktualna wartość rynkowa danej rzeczy. Do niedawna sprzedając prywatnie samochód wykupiony z leasingu, podatnik mógł łatwo uniknąć opodatkowania. Zmiany wprowadzone w ramach Polskiego Ładu znacznie ograniczyły tę korzyść podatkową.
Zmiany w przepisach wprowadzone przez Polski Ład wejdą w życie 1 stycznia 2022 r. Przewidują one m.in.: podwyższenie do 30 000 zł rocznej kwoty wolnej od podatku, wprowadzenie nowej skali podatkowej, nowego limitu dla I progu podatkowego i kwoty zmniejszającej miesięczne zaliczki na podatek dochodowy oraz dodatkowego odliczenia od podatku a także likwidację odliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne
Przedłużająca się pandemia COVID-19 i nakładane w związku z tym ograniczenia w zakresie działalności powodują, że wielu przedsiębiorców decyduje się lub jest zmuszonych podjąć decyzję o likwidacji działalności. W tym materiale przedstawiamy, jak proces ten przebiega w księgach rachunkowych likwidowanej jednostki.
7 września oraz 1 października 2021 r. weszły w życie zmiany w ustawie o VAT wprowadzone w ramach tzw. pakietu SLIM VAT 2. W artykule omawiamy te zmiany oraz ich praktyczne skutki na konkretnych przykładach.
Ministerstwo Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej wydało interpretację ogólną regulującą kwestię zakresu dopuszczalnych zmian postanowień umowy leasingu oraz ustalenia wysokości przychodu finansującego w przypadku sprzedaży przedmiotu leasingu w trakcie trwania umowy na rzecz osoby trzeciej. W raporcie wskazujemy na najważniejsze regulacje podatkowe związane z zagadnieniami rozstrzygniętymi interpretacją
Przedsiębiorcy, którzy wykorzystują w prowadzonej działalności gospodarczej nieruchomości, są zobowiązani do opłacania podatku od nieruchomości. Rozliczanie tego podatku sprawia w praktyce wiele problemów. Przedstawiamy zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości, jego ewidencję w księgach rachunkowych oraz odpowiedzi na pytania, jakie w tym zakresie wpłynęły do naszej redakcji.
W związku z epidemią COVID-19 pojawiła się konieczność udzielenia przedsiębiorcom wsparcia niezbędnego dla utrzymania i kontynuacji prowadzonej przez nich działalności gospodarczej. Jednym z aktów prawnych służących temu celowi jest ustawa o szczególnych instrumentach wsparcia w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2. Wprowadza ona również pakiet zmian w dotychczasowych rozwiązaniach tarczy
Jeżeli pracodawca chce zaoszczędzić na kosztach pracy, powinien rozważyć przyjęcie do pracy pracowników tymczasowych. Takich pracowników zatrudnia bowiem agencja pracy tymczasowej i to na niej spoczywają główne obowiązki pracodawcy, takie jak rekrutacja, zawieranie umów, prowadzenie akt osobowych itp.
W placówkach feryjnych nauczyciele zatrudnieni na umowy na czas nieokreślony powinni otrzymać wypowiedzenia do 31 maja 2019 r., bo ich stosunek pracy musi się rozwiązać z końcem roku szkolnego, tj. 31 sierpnia br. Dotyczy to także pracowników pedagogicznych z wygaszanych w tym roku gimnazjów. W przypadku likwidowanych gimnazjów zakończenie stosunku pracy z końcem sierpnia br. obejmuje również nauczycieli
Wykup przedmiotu leasingu po zakończeniu umówionego przez strony okresu jest najbardziej naturalnym sposobem zakończenia umowy leasingu. Ze względu jednak na specyficzne regulacje podatkowe umowy leasingu występuje ryzyko niewłaściwego rozliczenia podatkowych skutków wykupu. Publikacja przedstawi istotne kwestie podatkowe, o jakich powinny pamiętać strony umowy leasingu przy dokonywaniu wykupu (sprzedaży
Obowiązek przedłużania do dnia porodu umowy tymczasowej zawartej z pracownicą w ciąży oraz nowe zasady naliczania wynagrodzenia i ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy – to najważniejsze zmiany, które weszły w życie 1 czerwca 2017 r. w zakresie zatrudniania pracowników tymczasowych.
Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, może w sposób dowolny decydować o przeznaczeniu środków pieniężnych posiadanych na firmowym rachunku bankowym lub w kasie. Środki te są składnikiem jego majątku. Dlatego ważna jest prawidłowa ewidencja tych transakcji. W opracowaniu tym przedstawiamy główne tytuły rozliczeń z właścicielem, takie jak: rozliczanie składek ZUS
Przy rozliczaniu składek oraz zaliczek na podatek dochodowy pracodawcę jako płatnika ograniczają ustawowe roczne i miesięczne limity, których musi przestrzegać, by prawidłowo wywiązywać się z obowiązków względem ZUS oraz urzędu skarbowego. Po ich przekroczeniu inaczej bowiem wyglądają obliczenia i kwoty danin publicznoprawnych do zapłaty.
Podmiot decydujący się na nielegalne zatrudnianie lub powierzenie innej pracy zarobkowej oprócz konsekwencji finansowych, np. w postaci grzywny do 30 000 zł, ponosi odpowiedzialność karną nie tylko przed PIP czy sądem. Podjęcie tego ryzyka powoduje bowiem wszczęcie postępowania wyjaśniającego przeciwko zatrudniającemu również przez inne urzędy, np. ZUS, i jest zagrożone karą w wysokości 5000 zł.
23 września 2015 r. weszła w życie duża zmiana ustawy o rachunkowości. Wprowadza ona uproszczenia dotyczące jednostek małych, a przede wszystkim uproszczenia w ich sprawozdawczości finansowej. Jednak nie tylko jednostki małe są "adresatem" wprowadzonych zmian i nie wszystkie zmiany dotyczą uproszczeń. Wiele zmian nakłada nowe obowiązki na wybrane jednostki (np. więcej jednostek musi sporządzać sprawozdanie
Żadne przepisy prawa nie nakazują wprost sporządzania listy płac w rozliczeniach między pracodawcą, pracownikiem a organami publicznymi (urząd skarbowy, ZUS). Jednak ze względu na konieczność prawidłowego ustalenia m.in. zobowiązań składkowo-podatkowych i kwoty do wypłaty, jak również ich weryfikacji przez upoważnione podmioty, tworzenie listy płac jest niezbędne.
Podatkowa księga przychodów i rozchodów (dalej: pkpir) jest ewidencją prowadzoną dla celów podatku dochodowego. Zasadniczo wynika z niej jedynie wysokość przychodów i kosztów podatkowych. Natomiast księgi rachunkowe to "obraz" całego przedsiębiorstwa, z całym jego majątkiem i wszystkimi zobowiązaniami. Dlatego dla podatników, którzy z początkiem nowego roku mają obowiązek zaprowadzenia ksiąg rachunkowych
Roczna podstawa wymiaru składek emerytalno-rentowych w 2014 r. wynosi 112 380 zł. Po przekroczeniu tej kwoty nie należy odprowadzać składek na te ubezpieczenia.
Nasza firma zawarła umowę leasingu samochodu osobowego. Dla celów bilansowych jest to leasing finansowy, natomiast dla celów podatku dochodowego - leasing operacyjny. W jaki sposób należy rozliczyć faktury za korzystanie z tego auta do celów podatku dochodowego i VAT oraz jak ująć je w ewidencji księgowej?
System VAT umożliwia podatnikom nabywającym towary w celu wykonywania czynności opodatkowanych odliczenie podatku naliczonego. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Już czytając ten przepis, można zauważyć, że podatnik
Polskie prawo podatkowe nie definiuje pojęcia "refakturowanie". Dopiero od 1 kwietnia 2011 r. w ustawie o VAT wprowadzono przepis art. 8 ust. 2a, którego treść odpowiada wypracowanemu w praktyce pojęciu "refakturowanie".
Używanie do celów prowadzonej działalności gospodarczej środków trwałych stanowiących cudzą własność jest obecnie praktyką powszechną. Często zdarza się również, że przedmioty te, aby mogły być w pełni użyteczne, wymagają dodatkowych nakładów. Jeśli zmiany wprowadzone w cudzym składniku majątkowym posiadają znamiona ulepszenia, to zainwestowanych środków nie można rozliczyć bezpośrednio w kosztach
Wynagrodzenie osoby, która wykonuje pracę twórczą, może być korzystniej opodatkowane podatkiem dochodowym niż standardowa umowa o pracę, zlecenie czy umowa o dzieło. Korzystne opodatkowanie zależy jednak od tego, czy efekt pracy twórczej jest "utworem" w rozumieniu prawa autorskiego. Wówczas można naliczyć autorowi utworu 50% koszty uzyskania przychodów. Jest to rozwiązanie korzystne zarówno dla firmy