Świadczenie wypłacane z tytułu polisy ubezpieczeniowej na życie i dożycie, nie ustalane na podstawie indeksów lub wartości bazowych, stanowi opodatkowany przychód z kapitałów pieniężnych, mimo braku zmiany w umowie po 2014 roku, zgodnie z art. 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Spółka, jako mały podatnik, musi stosować preferencyjną stawkę CIT w wysokości 9% do czasu przekroczenia progowego przychodu 2 mln euro, a po przekroczeniu winna stosować stawkę 19%. Przychody z NFZ za 2024 r., związane z aneksami ze stycznia 2025 r., winny być ujęte jako przychód 2024 r.
Wypłata dywidendy na rzecz luksemburskiego funduszu SIF-SICAV nie jest zwolniona z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT w związku z art. 6 ust. 1 pkt 10a tej ustawy, z uwagi na brak spełnienia wymaganych warunków, w tym w szczególności brak zewnętrznego zarządzania funduszem na podstawie odpowiedniego zezwolenia.
Fundusz inwestycyjny z siedzibą w państwie członkowskim UE, zarządzany wewnętrznie i nieposiadający zewnętrznego zarządcy z właściwym zezwoleniem, nie kwalifikuje się do zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, mimo wymaganej rezydencji podatkowej.
Odpisy z przychodów z najmu lokali użytkowych na fundusz remontowy nie stanowią kosztu uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy o CIT, gdyż nie są tworzone na podstawie obligatoryjnych świadczeń ustawowych dotyczących zasobów mieszkaniowych.
Zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych podlega wartość świadczeń pieniężnych i rzeczowych otrzymanych przez pracownika z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, do kwoty 1000 zł rocznie, przy czym przychód powstaje w momencie wymiany punktów na świadczenia, a nie w momencie późniejszego rozliczenia płatności przez pracodawcę.
Świadczenia socjalne z ZFŚS w formie czeków BLIK mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania do 1 000 zł, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT, niezależnie od zewnętrznej realizacji technicznej, o ile spełnione są pozostałe warunki zwolnienia.
Usługi świadczone przez bank pełniący funkcję likwidatora i reprezentującego funduszu są objęte zwolnieniem z VAT jako usługi zarządzania funduszami inwestycyjnymi, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT oraz dyrektywą 2006/112/WE.
Fundusz inwestycyjny z siedzibą w Luksemburgu nie spełnia przesłanek art. 17 ust. 11 ustawy o CIT wymaganych do zwolnienia podatkowego w Polsce z uwagi na działalność wykraczającą poza zbiorowe lokowanie środków w zdefiniowane aktywa finansowe.
Dopłaty na rzecz NFZ w ramach Zwrotów Refundacyjnych obniżają podstawę opodatkowania, co wymaga odpowiedniej korekty podatku VAT, przy czym dokumentacja notami obciążeniowymi jest wystarczająca do uznania rabatu pośredniego i nie wymaga wystawienia faktury korygującej.
Spółka transgranicznie przekształcona w spółkę komandytowo-akcyjną, zachowuje status alternatywnej spółki inwestycyjnej, uprawniając do zwolnienia z podatku CIT przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 58a Ustawy o CIT, z uwzględnieniem okresu posiadania udziałów przed przekształceniem.
Obniżenie podstawy opodatkowania VAT może być dokonane przez podatnika z tytułu zwrotów refundacji, które stanowią rzeczywiste pośrednie obniżenie ceny produktów refundowanych, mimo iż formalne rozliczenia odbywają się przez podmioty zagraniczne, zgodnie z zasadami proporcjonalności oraz neutralności VAT.
Zyski ze zbycia certyfikatów inwestycyjnych przez spółkę z Luksemburga, nieposiadającą w Polsce rezydencji podatkowej, podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Luksemburgu, zgodnie z art. 13 ust. 5 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Luksemburgiem.
Przy rozliczeniach świadczeń zdrowotnych, przekraczających zakres umowy rocznej z NFZ, przychody należy uznać za powstałe dopiero w momencie faktycznego ich otrzymania na zasadzie kasowej, gdyż w dniu wykonania świadczeń nie były one należne ani wymagalne.
Spółka uprawniona jest do obniżenia podstawy opodatkowania VAT oraz VAT należnego z tytułu dostaw leków o wartość płatności Payback, jako pośredniego rabatu, od momentu dokonania faktycznej wypłaty na rzecz NFZ, zgodnie z załączonymi do decyzji refundacyjnych instrumentami dzielenia ryzyka.
Wpłaty na Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych nie mogą być uznane za obniżkę ceny i nie wpływają na podstawę opodatkowania podatkiem VAT, gdyż nie stanowią rabatu ani obniżki cen w rozumieniu art. 29a ust. 10 ustawy o VAT.
Świadczenia wypłacane z funduszu rezerwowego MKZP członkom nie mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym jako odsetki. Stanowią one przychody z innych źródeł opodatkowane na zasadach ogólnych w zeznaniu PIT-36.
Ze względu na zakwalifikowanie przychodów z Funduszu do przychodów z działalności gospodarczej, przychody te, odpowiednio do udziału powinny być wykazywane przez inwestorów na bieżąco, tj. w miesiącu ich uzyskania przez Fundusz. Nie ma przy tym znaczenia, kiedy dojdzie do ich faktycznej wypłaty zysku przez Fundusz na rzecz inwestorów.
Podjęcia uchwały przez Zarząd Spółki o zwiększeniu odpisu na Fundusz, w celu dostosowania jego wysokości do realnych kosztów likwidacji zakładów górniczych, ten zwiększony odpis na Fundusz, podobnie jak odpis w wysokości minimalnej, stanowił będzie dla Spółki podatkowy koszt uzyskania przychodów w związku z art. 128 ust. 4 i ust. 8 ustawy Prawo geologiczne i górnicze. Odpis na fundusz stanowił będzie
Skutki podatkowe uzyskania w 2025 r. po zmianie rezydencji podatkowej na szwedzką dochodu ze stosunku pracy, z tytułu likwidacji lokaty terminowej oraz tytułu umorzenia jednostek uczestnictwa lub certyfikatów inwestycyjnych oraz wycofania środków z Pracowniczego Planu Kapitałowego.
Skoro kwota, która będzie wypłacona na rzecz właściciela lokalu tytułem zwrotu poniesionych wydatków na remont balkonu nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, to wypłacone z tego tytułu odsetki także nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 95b ustawy.
Ustalenie, czy przychody z tytułu nadwykonań świadczeń należy uwzględnić w podstawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w roku, w którym świadczenia te faktycznie wykonano (zgodnie z zasadą memoriałową), czy w roku następnym, w którym otrzymano wynagrodzenie (zgodnie z zasadą kasową).
1) Istniejące Budynki podlegają opodatkowaniu podatkiem od przychodów z budynków, o którym mowa w art. 24b ust. 1 ustawy o CIT oraz czy wartość takich nieruchomości powinna być uwzględniana przez Fundusz w podstawie opodatkowania tym podatkiem w sytuacji, w której budynki takie nie będą stanowić u Wnioskodawcy środków trwałych z uwagi na to, że są przeznaczone do sprzedaży i nie zostały w całości lub
Zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT dochodów Funduszu z nieruchomości, które zgodnie z art. 24b ustawy o CIT nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od przychodów z budynków