W sytuacji, gdy dochód ze sprzedaży nieruchomości zostanie przeznaczony na cele mieszkaniowe, ale przeniesienie własności nowej nieruchomości nastąpi po upływie trzech lat od zbycia, podatnik nie kwalifikuje się do ulgi na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 PDOFizU.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 i 25a ustawy o PIT, skorzystanie z ulgi mieszkaniowej na zbycie nieruchomości wymaga, aby zarówno wydatkowanie środków, jak i nabycie prawa własności nowej nieruchomości zostały zakończone przed upływem trzech lat od końca roku podatkowego zbycia, inaczej nie jest możliwe zwolnienie z opodatkowania.
Przeniesienie własności nieruchomości na podstawie umowy dożywocia, mimo że stanowi odpłatne zbycie, nie prowadzi do powstania przychodu podlegającego opodatkowaniu, gdyż nie można ustalić wartości przychodu na zasadach z art. 19 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Umowy przeniesienia własności nieruchomości, zawarte na podstawie umów deweloperskich sprzed 1 stycznia 2024 r., nie podlegają opodatkowaniu stawką 6%, wprowadzoną w art. 7a ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych od 1 stycznia 2024 r.
Umowy Przeniesienia własności lokali mieszkalnych na mocy umów deweloperskich zawartych przed 1 stycznia 2024 r. nie podlegają stawce 6% podatku od czynności cywilnoprawnych, mimo iż ich zawarcie następuje po tej dacie, zgodnie z wyłączeniem przewidzianym w art. 13 ust. 2 ustawy nowelizacyjnej.
Kwoty wypłacane przez dewelopera klientom z tytułu zapewnienia lokalu zastępczego na czas naprawy wad mieszkania stanowią przychód podatkowy z innych źródeł, skutkując obowiązkiem sporządzenia informacji PIT-11 przez dewelopera.
Zobowiązanie dewelopera do zapewnienia lokalu zastępczego na czas usunięcia wad mieszkania, wynikające z rękojmi, nie stanowi przychodu podatkowego dla klienta, co zwalnia dewelopera z obowiązku sporządzenia informacji PIT-11.
Zawarcie umowy sprzedaży szóstego i kolejnego lokalu mieszkalnego, gdy umowy przedwstępne nie zostały sporządzone przed 1 stycznia 2024 r. w formie aktu notarialnego, skutkuje opodatkowaniem według 6% stawki PCC na podstawie art. 7a ustawy o PCC.
Nie dochodzi do zwolnienia podatkowego z związku z niezachowaniem trzech lat na przeniesienie własności nieruchomości zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 i 25a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mimo wcześniejszych wpłat na cele mieszkaniowe.
Nieodpłatne udostępnienie lokalu zastępczego przez dewelopera, jako świadczenie związane z usuwaniem wad fizycznych lokalu zakupionego, nie stanowi przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako że nie prowadzi do definitywnego przysporzenia majątkowego podatnika.
Udostępnienie lokalu zastępczego przez dewelopera, w celu zminimalizowania skutków wad zakupionego mieszkania, nie jest przychodem podatkowym po stronie klienta, gdyż nie stanowi trwałego przysporzenia majątkowego. Świadczenie to nie prowadzi do powiększenia aktywów podatnika ani nie generuje przychodu do opodatkowania.
Nabycie nieruchomości następuje z chwilą zawarcia ostatecznej umowy w formie aktu notarialnego przenoszącego własność, niezależnie od wcześniejszej umowy przedwstępnej czy przekazania posiadania, co wpływa na obowiązek podatkowy przy zbyciu przed upływem pięciu lat od daty nabycia.
Nieodpłatne udostępnienie lokalu zastępczego przez dewelopera w ramach obowiązków rękojmi wobec wad nieruchomości nie kreuje opodatkowanego przychodu dla właściciela lokalu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Ustalenie, czy wydatki wymienione we wniosku są kosztami bezpośrednimi w myśl art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w momencie uzyskania przychodu ze sprzedaży lokali, miejsc postojowych, powierzchni przynależnych czyli w dniu przeniesienia prawa własności na nabywcę w postaci aktu notarialnego.
Ustalenie, czy wydatki wymienione we wniosku są kosztami bezpośrednimi w myśl art. 15 ust. 4 ustawy o CIT powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w momencie uzyskania przychodu ze sprzedaży lokali, miejsc postojowych, powierzchni przynależnych czyli w dniu przeniesienia prawa własności na nabywcę w postaci aktu notarialnego.
Ustalenie, czy wydatki wymienione we wniosku są kosztami bezpośrednimi w myśl art. 15 ust. 4 ustawy o CIT powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w momencie uzyskania przychodu ze sprzedaży lokali, miejsc postojowych, powierzchni przynależnych czyli w dniu przeniesienia prawa własności na nabywcę w postaci aktu notarialnego.
Ustalenie, czy wydatki wymienione we wniosku są kosztami bezpośrednimi w myśl art. 15 ust. 4 ustawy o CIT powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w momencie uzyskania przychodu ze sprzedaży lokali, miejsc postojowych, powierzchni przynależnych czyli w dniu przeniesienia prawa własności na nabywcę w postaci aktu notarialnego.
Wydatki poniesione na zakup Nieruchomości Drogowej można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz rozpoznanie momentu jako koszty bezpośrednie.
W zakresie skutków podatkowych zawarcia umów sprzedaży lokali mieszkalnych.
Możliwości zastosowania 6% stawki podatku, o której mowa w art. 7a ust. 1 ustawy o PCC do umowy sprzedaży ponad 6 lokali mieszkalnych w przypadku gdy prawa i obowiązki z umów przedwstępnych zawartych przez podmioty trzecie w 2023 r. w drodze cesji zostały przeniesione na Wnioskodawcę.
Możliwość uznania za koszty uzyskania przychodów wydatków na aranżację mieszkania.
Dotyczy ustalenia, czy: - dochody Fundacji z działalności polegającej na dzierżawie Lokalu 1 na rzecz Dewelopera 1 będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych; - dochody Fundacji z działalności polegającej na wynajmie Lokalu 2 na rzecz Dewelopera 2 będą podlegały zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych; - dochody Fundacji z działalności polegającej na dzierżawie lub wynajmie