Gmina (...) ma prawo do stosowania prewspółczynnika ilościowego przy rozliczaniu wydatków na działalność wodno-kanalizacyjną w celu określenia kwoty podatku VAT do odliczenia. Prewspółczynnik ten lepiej odzwierciedla specyfikę działalności opodatkowanej i nieopodatkowanej prowadzonej przez Gminę, zgodnie z art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT.
Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków dotyczących infrastruktury wodociągowej za pomocą prewspółczynnika metrażowego opartego na rzeczywistej ilości wody dostarczonej w transakcjach opodatkowanych VAT, jeśli taka metoda najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej działalności, a metoda z rozporządzenia nie spełnia tego wymogu.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie w zakresie wykorzystywania towarów i usług do czynności opodatkowanych, zaś proporcjonalne odliczenie odnosi się do wydatków służących również innym celom niż działalność gospodarcza, zgodnie z art. 86 ust. 1 i ust. 2a ustawy o VAT.
Świadczenie dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez gminę jest działalnością gospodarczą podlegającą VAT, uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych, przy zastosowaniu pre-współczynnika metrażowego jako bardziej reprezentatywnej metody proporcji.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych, stosując prewspółczynnik metrażowy jako najpełniej oddający specyfikę wykorzystywania infrastruktury do czynności podlegających opodatkowaniu.
Gmina, jako podatnik VAT, ma prawo zastosować indywidualny sposób ustalenia prewspółczynnika na podstawie kryteriów ilościowych przy odliczaniu VAT z wydatków na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, o ile metoda ta obiektywnie odzwierciedla związek wydatków z działalnością gospodarczą, zgodnie z art. 86 ust. 2a i 2h ustawy o VAT.
Zastosowanie prewspółczynnika metrażowego przez Gminę, który bazuje na ilości odebranych ścieków od zewnętrznych odbiorców, prawidłowo odzwierciedla część wydatków ponoszonych na działalność gospodarczą i może być uznany za bardziej reprezentatywny dla celów odliczenia VAT, zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy o VAT.
Podatnik będący gminą ma prawo stosować prewspółczynnik metrażowy zamiast określonego w Rozporządzeniu, jeżeli ten lepiej odpowiada specyfice gospodarczej i bardziej obiektywnie odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do czynności opodatkowanych, zapewniając prawidłowe odliczenie VAT.
Świadczenie odpłatnych usług odprowadzania ścieków przez jednostki samorządu terytorialnego stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem VAT, przy czym wykorzystywanie infrastruktury do działań wewnętrznych nie podlega VAT. Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT metodą określoną według metrażowego pre-współczynnika, spełniającą wymogi obiektywnego odzwierciedlenia związku wydatków z działalnością
Świadczenie odpłatnych usług odprowadzania ścieków przez jednostkę samorządu terytorialnego na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Niecelowe jest naliczanie podatku należnego z tytułu wykorzystywania infrastruktury na potrzeby wewnętrzne gminy. Zastosowanie prewspółczynnika metrażowego odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury do
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody przez Gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Natomiast dostawa do odbiorców wewnętrznych nie generuje obowiązku naliczenia podatku. Gmina ma prawo do odliczenia części VAT od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z infrastrukturą wodociągową, przy zastosowaniu prewspółczynnika
Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na inwestycje wodno-kanalizacyjne, z zastosowaniem prewspółczynnika opartego na ilościowej metodzie kalkulacji, bazującej na stosunku ilości m3 dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków do całkowitej ilości, jako najbardziej reprezentatywnej względem wykonywanej działalności.
Jednostki samorządu terytorialnego mogą stosować rzeczywisty prewspółczynnik dla odliczenia VAT, jeżeli jest on bardziej adekwatny dla specyfiki ich działalności niż metoda z rozporządzenia. W tym celu mogą wykorzystywać precyzyjnie określoną miarę ścieków obsłużonych w transakcjach podlegających VAT, co zapewnia obiektywną alokację wydatków między działalność gospodarczą a inne cele.
Świadczenie przez gminę odpłatnych usług odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych jest działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, zaś na wewnętrzne potrzeby pozostają bez opodatkowania. Gmina ma prawo do proporcjonalnego odliczenia VAT używając prewspółczynnika metrażowego jako bardziej odpowiedniego od przewidzianego w rozporządzeniu.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika VAT opartego na ilości dostarczonej wody i odprowadzanych ścieków, co lepiej odpowiada specyfice jej działalności niż metoda wskazana w Rozporządzeniu Ministra Finansów. Gmina ma również prawo do korekt deklaracji podatkowych za przeszłe okresy, z uwzględnieniem przepisów o przedawnieniu.
Usługi dostarczania wody i odbioru ścieków wykonywane przez JST na rzecz Odbiorców zewnętrznych podlegają opodatkowaniu VAT jako działalność gospodarcza. Prawo do odliczenia VAT w ramach infrastruktury wodno-kanalizacyjnej wymaga zastosowania specyficznego klucza odliczenia, tj. pre-współczynnika metrażowego, odzwierciedlającego stopień wykorzystania do działań opodatkowanych.
Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku VAT związanego z budową sieci wodociągowej, realizowaną jako zadanie własne. Przysługuje jej prawo do częściowego odliczenia VAT przy zastosowaniu metody prewspółczynnika, uwzględniającego zarówno działania opodatkowane, jak i wyłączone z opodatkowania.
Świadczenie odpłatnych usług dostawy wody i odbioru ścieków przez gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. W przypadku infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, zastosowanie prewspółczynnika metrażowego do odliczenia VAT jest bardziej reprezentatywne niż metoda z Rozporządzenia, szczególnie wobec specyfiki działalności i specyfiki dokonywanych nabyć.
Świadczenie przez gminę odpłatnych usług odprowadzania ścieków i dostarczania wody na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo do odliczenia VAT za pośrednictwem prewspółczynnika metrażowego, który lepiej odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury dla celów opodatkowanych.
Gmina świadcząc odpłatnie usługi dostarczania wody i odbierania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych wykonuje działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, przy czym prawo do odliczenia VAT przysługuje przy zastosowaniu pre-współczynnika odzwierciedlającego proporcję zużycia wody/ścieku do czynności gospodarczych.
Podatnik, będący organem samorządu terytorialnego, może stosować indywidualnie określony prewspółczynnik dla przypisywania kosztów do działalności gospodarczej, jeżeli proponowana metoda jest bardziej reprezentatywna dla specyfiki wykonywanej działalności niż metoda określona w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika metrażowego, jako najbardziej reprezentatywnego dla odliczenia VAT w kontekście działalności wodociągowo-kanalizacyjnej.|Z wykorzystania infrastruktury na rzecz odbiorców wewnętrznych nie wynika obowiązek naliczania VAT, gdyż są to czynności wewnętrzne w ramach jednego podatnika.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu, przy zastosowaniu prewspółczynnika dla zadań mieszanych. Środki finansowe otrzymane na realizację tego projektu, niepowiązane bezpośrednio z ceną konkretnych usług, nie będą stanowiły podstawy opodatkowania VAT.