Spółka brytyjska nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej według definicji unijnej, co zwalnia ją z obowiązku wystawiania faktur w KSeF po 1 lutego 2026 roku, z uwagi na brak odpowiednich zasobów personalnych i technicznych oraz niezależności.
Wydatki związane z nabyciem usług doradczych, w tym koszty nierozłączne i konieczne dla zakończenia transakcji pozyskania nowego inwestora, stanowią koszty uzyskania przychodów, pod warunkiem spełnienia przesłanek art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, chyba że zostaną zakwalifikowane jako wyłączone z art. 16 ust. 1 CIT.
Usługi świadczone przez Centrum Usług Wspólnych jako rozliczane okresowo w myśl art. 12 ust. 3c ustawy o CIT rozpoznają przychód z tytułu wykonania usług na koniec okresu rozliczeniowego. Korekty wynagrodzenia z powodu błędów kalkulacyjnych nie stanowią korekt cen transferowych w rozumieniu art. 11e ustawy o CIT.
Koszty doradztwa transakcyjnego i prawnego związane z uzyskaniem inwestora, spełniające kryteria art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów. Wydatki te winny być ekonomicznie uzasadnione, racjonalne oraz właściwie udokumentowane.
Dostawa towarów w modelu dropshipping, gdzie prawo do rozporządzania towarem przechodzi na klienta przy zamówieniu, nie podlega VAT w Polsce, jeśli miejscem rozpoczęcia wysyłki jest państwo trzecie - Chiny, a transakcje nie muszą być fakturowane ani rejestrowane kasą fiskalną w Polsce.
Przeniesienie zespołu składników majątkowych w ramach umowy przeniesienia nie spełnia definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa określonej w art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, a wynagrodzenie wypłacone z tego tytułu stanowi koszt uzyskania przychodów, ujmowany jednorazowo na moment jego poniesienia.
Do zastosowania stawki 0% VAT w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów konieczne jest posiadanie spełnionej dokumentacji, która jednoznacznie potwierdza wywóz i dostawę towarów do nabywcy w innym państwie członkowskim UE, zgodnie z art. 42 ustawy o VAT.
Świadczenie usług oprogramowania na rzecz użytkowników w zamian za waluty wirtualne jest transakcją barterową skutkującą uzyskaniem przychodu z działalności gospodarczej oraz możliwością zaliczenia kosztów nabycia walut wirtualnych jako kosztów uzyskania przychodów. Przy obrocie walutami wirtualnymi występuje odrębna regulacja dotycząca ich opodatkowania i dokumentacji.
Zwrot ceny w kryptowalutach po odstąpieniu od umowy nie powoduje powstania przychodu podatkowego; zaś zapłata kryptowalutami za towary powoduje powstanie przychodu z odpłatnego zbycia waluty wirtualnej, podlegającego opodatkowaniu.
Przychody i koszty wynikające z umów faktoringu, związanych z wierzytelnościami z działalności zwolnionej z opodatkowania, przypisuje się do działalności opodatkowanej, ponieważ umowy te nie są integralną częścią działalności objętej wsparciem, co wyklucza ich zwolnienie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a UPDOP.
Przychody osiągane przez Fundację z najmu nieruchomości na rzecz podmiotu powiązanego nie korzystają ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, lecz podlegają opodatkowaniu stawką 19% na mocy art. 19 ust. 1 pkt 1, a CIT zapłacony z tytułu tego najmu pomniejsza podatek od świadczeń określonych w art. 24q ustawy o CIT.
Korekta cen transferowych, spełniająca warunki określone w art. 11e ustawy o CIT, dokonana w transakcjach realizowanych w ramach Specjalnych Stref Ekonomicznych, wpływa na kształtowanie dochodu zwolnionego; należy ją uwzględniać w okresie, którego dotyczy, niezależnie od formy dokumentacji i realizacji korekty.
W ramach umowy handlowej przewidującej minimalne obroty, jednorazową wartość transakcji stanowić będzie łączna wartość zobowiązań wynikających z poszczególnych umów. Płatności te muszą być realizowane przez rachunek płatniczy, a ich pominięcie wyklucza uwzględnienie wydatku jako koszt uzyskania przychodu, niezależnie od jego pojedynczej wysokości.
W transakcji łańcuchowej WNT przypisuje się dostawie 'ruchomej' w ramach transportu do Wnioskodawcy jako podmiotu pośredniczącego, zaś dostawa do Nabywcy końcowego jest krajowa i opodatkowana w Polsce. Data dostawy to moment przekazania towaru Nabywcy, nie zaś kurierowi.
Otrzymanie walut wirtualnych za usługi lub sprzedaż stokenizowanej treści audio stanowi przychód z działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 12 ust. 3 i 3a ustawy o CIT. Koszt uzyskania przychodu związany z walutami wirtualnymi powinien być rozpoznawany w roku poniesienia wydatków, zgodnie z art. 15 ust. 11 ustawy o CIT.
Warunkiem zastosowania stawki 0% VAT przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów jest zarejestrowanie podatnika jako VAT-UE w momencie składania deklaracji. Brak rejestracji na czas na moment składania pierwotnej deklaracji, niezależnie od późniejszych korekt, wyklucza możliwość zastosowania stawki 0% dla transakcji dokonanej w przeszłości.
Podatnik VAT może odliczyć podatek naliczony z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w miesiącu powstania obowiązku podatkowego, nawet składając korektę po upływie trzech miesięcy od tego miesiąca, jeżeli spełniono materialne warunki odliczenia. Powyższe wynika z wyroku TSUE, który uznał polskie regulacje za sprzeczne z Dyrektywą 112 w kontekście zasady neutralności podatkowej.
Wydatki Transakcyjne na rzecz podmiotów specjalizujących się w doradztwie transakcyjnym w zakresie pozyskania nowego inwestora mogą być zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1.
Dotyczy ustalenia: - jakie progi dokumentacyjne należy zastosować przy ocenie, czy Spółki powinny sporządzić lokalną dokumentację cen transferowych w związku z zawarciem Umowy i funkcjonowaniem Konsorcjum; - jak obliczyć wartość transakcji kontrolowanej wynikającej z funkcjonowania Konsorcjum w danym roku podatkowym? W szczególności, czy wartość ta powinna zostać ustalona w wysokości: - wartości Zamówienia
Skutki podatkowe związane z rozliczeniem opisanych we wniosku dostaw towarów (konserw rybnych).
Uznanie czy w związku z transakcjami realizowanymi przy użyciu Kart Sprzedawca będzie dokonywać na Państwa rzecz odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie przy użyciu Kart towarów i usług związanych z samochodami osobowymi oraz samochodami ciężarowymi.
Dotyczy ustalenia, czy transakcje dokonywane między Konsorcjantami są transakcjami kontrolowanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT oraz czy w przypadku transakcji usługowej przekraczającej próg 2 mln zł będą podlegać pod obowiązki związane z cenami transferowymi.