Składki na fundusz pomocowy systemu ochrony banków spółdzielczych, stanowią koszty uzyskania przychodów, jeśli są nakierowane na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, oraz wymogami bezpieczeństwa finansowego instytucji.
Składki na funkcjonowanie systemu ochrony banków komercyjnych mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów, jeżeli ich poniesienie ma na celu zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów, pomimo braku obowiązkowego charakteru przynależności do systemu.
Składki ponoszone przez bank na funkcjonowanie spółki zarządzającej systemem ochrony mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, jako koszty pośrednio związane z prowadzoną działalnością gospodarczą banku, spełniające przesłanki art. 15 ust. 1 UPDOP, niewykluczone z wykazu art. 16 ust. 1 UPDOP.
Na podmiot zobowiązany do rozpoznania przychodów podatkowych wskazuje data powstania przychodu i sukcesja praw podatkowych, przy czym spółka dzielona rozpoznaje przychody powstałe przed Dniem Wydzielenia, a spółka przejmująca - powstałe po tej dacie, zgodnie z art. 93c Ordynacji podatkowej.
Zapłacone składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne przez komplementariusza spółki komandytowej nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia spraw spółki, ponieważ brak jest związku przyczynowego między tymi składkami a konkretnym źródłem przychodu, jakim jest wynagrodzenie za prowadzenie spraw spółki.
Przychody uzyskane po ukończeniu 65. roku życia, lecz przed wypłatą pierwszego świadczenia emerytalnego, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile podatnik nie otrzymywał emerytury w momencie ich uzyskania.
Wydatki spółki na składki ubezpieczenia na życie członków zarządu (będących wspólnikami) mogą być uznane za pośrednie koszty uzyskania przychodu, potrącalne w momencie poniesienia, o ile służą zabezpieczeniu lub zachowaniu źródła przychodów, nie mając charakteru jednostronnego świadczenia (art. 15 ust. 1 i 4d u.p.d.o.p.).
Koszty poniesienia składek samorządowych oraz opłaty za egzamin adwokacki przez aplikanta adwokackiego przed formalnym rozpoczęciem działalności adwokackiej mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodów tej działalności, o ile mają charakter niezbędny do zabezpieczenia źródła przychodów w formie kancelarii adwokackiej.
Składki na Fundusz Pomocowy odprowadzone przez Wnioskodawcę w latach 2016-2020 na rzecz Systemu Ochrony stanowią koszt uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jako że są one związane z osiąganiem przychodów i nie są wyłączone przez art. 16 tej ustawy.
Odroczone składki ZUS w części finansowanej przez płatnika mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w momencie ich faktycznej zapłaty, a nie w miesiącu, za który są należne, w przypadku opóźnionej płatności po uzyskaniu zgody na odroczenie.
Wydatki na składki ubezpieczeniowe na życie wspólników nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, gdyż nie wykazano związku z uzyskiwanymi przez spółkę dochodami oraz nie zostały one określone w umowie spółki ani uchwale wspólników.
Diety wirtualne dla kierowców międzynarodowych są zwolnione z podatku, jednak nie wpływają na odliczenie składek społecznych, które powinny być obliczane od dochodu niezwolnionego z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 23d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Opłaty marketingowe ponoszone przez podatnika na rzecz związku pracodawców za usługi promocyjno-marketingowe mogą być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów w świetle art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż stanowią definitywne wydatki związane z działalnością gospodarczą, przyczyniające się do wzrostu przychodów.
Opłaty marketingowe uiszczane na rzecz organizacji pracodawców mogą stanowić koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ustawy o PIT, o ile mają określony związek z przychodami z działalności gospodarczej, nie są składkami członkowskimi i są prawidłowo udokumentowane.
Opłaty marketingowe ponoszone przez podatnika z tytułu usług świadczonych przez związek pracodawców mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, jeśli spełniają przesłanki określone w art. 22 ust. 1 ustawy o PIT i nie stanowią składek członkowskich, o których mowa w art. 23 ust. 1 tej ustawy.
Opłaty marketingowe ponoszone przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, związane z zawartym kontraktem na świadczenie usług marketingowych przez organizację pracodawców, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, pod warunkiem odpowiedniego udokumentowania i wykazania związku przyczynowo-skutkowego między ponoszonymi wydatkami a przychodami z działalności
Opłaty marketingowe, ponoszone z tytułu świadczonych usług promocyjnych i marketingowych przez organizację pracodawców, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile posiadają bezpośredni związek z osiąganiem przychodów, są odpowiednio udokumentowane i nie zostały wyłączone ustawowo.
Opłaty marketingowe ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach umowy o świadczenie usług przez związek pracodawców mogą stanowić koszty uzyskania przychodu zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, pod warunkiem że spełniają kryteria celowości, definitywności oraz właściwej dokumentacji.
Opłaty marketingowe ponoszone przez podmioty gospodarcze na rzecz organizacji pracodawców za usługi promocyjno-marketingowe mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT, o ile spełniają warunki definitywności wydatków, ich odpowiedniego udokumentowania i wpływu na przychody podatkowe.
Opłaty marketingowe ponoszone przez franczyzobiorców w ramach działań marketingowych nie stanowią składek członkowskich i mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, o ile są związane z realizacją celów przychodowych i prawidłowo udokumentowane.
Opłaty marketingowe, które nie mają charakteru składek członkowskich, lecz dotyczą konkretnych usług promocyjnych, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem ich właściwego udokumentowania oraz wykazania związku z działalnością gospodarczą podatnika.
Poniesione przez Wnioskodawcę opłaty marketingowe mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pod warunkiem, że są uzasadnione i udokumentowane jako wydatki mające związek przyczynowego z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz nie są wyłączone z kosztów podatkowych na podstawie art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Opłaty marketingowe uiszczane za konkretne usługi promocyjne świadczone przez związek pracodawców na rzecz przedsiębiorcy mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem spełnienia przesłanek art. 22 ust. 1 ustawy o PIT i właściwego udokumentowania, gdyż nie mają charakteru składki członkowskiej.
Wydatki poniesione na składki ubezpieczeniowe na życie członków zarządu mogą stanowić koszty uzyskania przychodów spółki, ponieważ pełnią funkcję zabezpieczającą i motywacyjną, oraz są wzajemnym świadczeniem związanym z wykonywaniem obowiązków zarządczych, nie stanowiąc przy tym świadczeń jednostronnych. Koszty te są potrącalne w momencie ich poniesienia jako koszty pośrednie według art. 15 ust. 4d