Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Preproporcja i proporcja sprzedaży uprawniają Gminę do częściowego odliczenia VAT od inwestycji, niezależnie od finansowania z Polskiego Ładu. Dofinansowanie nie zwiększa podstawy opodatkowania, gdyż nie jest dopłatą do ceny usług.
Wydatki poniesione na utrzymanie lokalu mieszkalnego, w którym prowadzona jest działalność gospodarcza, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, o ile zostaną racjonalnie uzasadnione i odpowiednio udokumentowane, przy uwzględnieniu proporcji rzeczywistego wykorzystania lokalu na cele działalności gospodarczej.
Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na inwestycje wodno-kanalizacyjne, z zastosowaniem prewspółczynnika opartego na ilościowej metodzie kalkulacji, bazującej na stosunku ilości m3 dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków do całkowitej ilości, jako najbardziej reprezentatywnej względem wykonywanej działalności.
Limit odliczenia podatku zagranicznego, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o CIT, musi być wyznaczony na podstawie dochodów, a nie przychodów, uzyskanych w obcym państwie, z uwzględnieniem proporcjonalnie przypisanego podatku od całkowitego dochodu.
Otrzymując dywidendy od spółek zależnych, które są zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy CIT, podatnik nie jest zobowiązany do proporcjonalnego przypisywania kosztów pośrednich do tych przychodów zgodnie z art. 15 ust. 2-2b ustawy CIT, gdyż przychody te nie wiążą się z poniesieniem kosztów bezpośrednich.
Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, jeśli stosowany prewspółczynnik bardziej reprezentatywny jest dla specyfiki działalności wodno-kanalizacyjnej niż prewspółczynnik ogólny przewidziany w rozporządzeniu. Organ uznaje indywidualny prewspółczynnik jako prawidłowy, gdyż dokładnie oddaje stopień wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów opodatkowanych.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika metrażowego, jako najbardziej reprezentatywnego dla odliczenia VAT w kontekście działalności wodociągowo-kanalizacyjnej.|Z wykorzystania infrastruktury na rzecz odbiorców wewnętrznych nie wynika obowiązek naliczania VAT, gdyż są to czynności wewnętrzne w ramach jednego podatnika.
Przekazanie nieodpłatne nakładów inwestycyjnych na przebudowę infrastruktury do celów działalności gospodarczej nie podlega VAT. Grupie VAT przysługuje częściowe prawo do odliczenia VAT od inwestycji oraz pełne zastosowanie prewspółczynnika do usług hurtowego odbioru ścieków z uwzględnieniem działalności mieszanej.
Zwolnienie z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o PIT dotyczy wyłącznie dochodu uzyskanego z realizacji nowej inwestycji, wyodrębnionego zgodnie z kryteriami funkcjonalnymi i ekonomicznymi, a wspólne koszty alokuje się wg klucza przychodowego.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 oraz art. 23 ustawy o PIT, wydatki na media i odsetki od kredytu hipotecznego związane z nieruchomością wykorzystywaną częściowo na działalność gospodarczą, mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, proporcjonalnie do jej powierzchni użytkowej przeznaczonej na tę działalność, pod warunkiem właściwego udokumentowania.
Grupa VAT ma prawo do stosowania proporcji podatkowej członka B S.A. do odliczenia podatku naliczonego z tytułu Wydatków na Systemy oraz przy dokonywaniu korekt tego podatku, gdy wydatki te wiążą się jednocześnie z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi z VAT.
Opłata wstępna w umowie leasingu operacyjnego stanowi koszt uzyskania przychodu w dacie jej poniesienia, z zastosowaniem ograniczeń wynikających z art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT, jeżeli wartość samochodu osobowego przekracza 150 000 zł.
Gmina, jako czynny podatnik VAT, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej przeznaczonej do czynności opodatkowanych. W przypadku infrastruktury częściowo wykorzystywanej do celów nieobjętych VAT, odliczenie podlega proporcji. Brak prawa do odliczenia dotyczy wydatków na drogi publiczne.
Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT od wydatków na termomodernizację budynku gimnastycznej sali szkolnej, mając za to prawo do takiego odliczenia w odniesieniu do instalacji fotowoltaicznej, z zastosowaniem odpowiedniej proporcji odliczenia. Odliczenia należy skorygować rocznie w okresie 5 lat.
Świadczenie odpłatnych usług odprowadzania ścieków przez Gminę stanowi działalność opodatkowaną VAT bez zwolnienia. Wykorzystanie infrastruktury do wewnętrznego odbioru ścieków nie wymaga naliczenia VAT. Metoda proporcji metrażowej jest najbardziej reprezentatywna do określenia obliczenia odliczeń, oddając adekwatnie wykorzystanie infrastruktury do czynności opodatkowanych.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT według prewspółczynnika metrażowego, gdyż taki sposób najlepiej odpowiada specyfice działalności gospodarczej związanej z odbiorem ścieków, zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy o VAT. Odliczenie VAT w pełni przysługuje dla infrastruktury wodociągowej używanej wyłącznie do czynności opodatkowanych.
Obniżenie wartości nominalnej udziałów spółki powoduje powstanie przychodu z zysków kapitałowych, który podlega opodatkowaniu wedle art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. b w związku z art. 22 ust. 1 ustawy CIT. Koszty nabycia tych udziałów, w proporcji do ich obniżonej wartości, mogą redukować przychód podlegający opodatkowaniu.
Działalność wnioskodawcy w zakresie budowy prototypu stanowi działalność badawczo-rozwojową, spełniając definicję zawartą w art. 4a pkt 26) ustawy o CIT. Niemniej, brak jednolitego podejścia do rozliczeń kosztów uniemożliwia uznanie części z nich za koszty kwalifikowane w świetle ulgi B+R.
Podatnik, realizując projekt związany z działalnością mieszaną, może odliczyć podatek naliczony przy zastosowaniu prewspółczynnika dla właściwej jednostki budżetowej. Natomiast, gdy prewspółczynnik nie przekracza 2%, możliwe jest uznanie proporcji odliczenia za zerową, z zachowaniem przesłanek wynikających z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT.
Gminie przysługuje prawo do stosowania własnej metodologii ustalania proporcji VAT, gdyż oparcie się na ilości dostarczonej wody i ścieków jest bardziej reprezentatywne niż metoda rozporządzenia Ministra Finansów. Przedstawiona metodologia pozwala na dokładne ustalenie związku wydatków z działalnością opodatkowaną, spełniając jednocześnie zasady neutralności VAT.
Gmina może stosować pre-współczynnik metrażowy do odliczenia podatku VAT od inwestycji związanych z infrastrukturą wodociągową, jako że metoda ta najlepiej odzwierciedla rzeczywiste wykorzystanie infrastruktury dla celów opodatkowanej działalności gospodarczej.
Świadczenie przez Gminę usług dostarczania wody i odbioru ścieków z użyciem infrastruktury stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT niekorzystającą z wyłączeń; Gmina jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją w infrastrukturę oraz proporcjonalnego odliczenia związanego z agregatem z użyciem prewspółczynnika.
W przypadku obniżenia wartości nominalnej udziałów w spółkach z o.o., spółka jako płatnik ma obowiązek pobrania 19% podatku dochodowego od osób fizycznych, przy jednoczesnym prawie do obniżenia przychodu o koszty uzyskania przychodu odpowiadające wniesionym wkładom pieniężnym, w proporcji do wartości nominalnej udziałów sprzed obniżenia.