Podatnik wygrał sprawę o zapłatę z jednym ze swoich kontrahentów. W tej chwili komornik ma się zająć poszukiwaniem majątku dłużnika. W związku z tym naliczył opłatę. Jak ją potraktować podatkowo?
Czy wszystkie opłaty egzekucyjne pobrane lub ściągnięte po dniu 1 stycznia 2019 r. stały się daninami publicznymi, o których mowa w art. 149 ust. 1 ustawy o komornikach sądowych i które w myśl art. 149 ust. 1 i 2 ustawy o komornikach sądowych po potrąceniu wynagrodzenia prowizyjnego powinny być odprowadzone na rachunek organu podatkowego, czy też przepisy art. 149 ust. 1 i 2 ustawy o komornikach sądowych
Podstawa opodatkowania właściwa dla czynności, za które komornik pobiera opłaty nieegzekucyjne.
Wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie interpretacji przepisów ustawy o komornikach sądowych oraz ustawy o kosztach komorniczych.
Czy wszystkie opłaty egzekucyjne pobrane lub ściągnięte po dniu 01 stycznia 2019 r. stały się daninami publicznymi, o których mowa w art. 149 ust. 1 ustawy o komornikach sądowych i które w myśl art. 149 ust. 1 i 2 ustawy o komornikach sądowych po potrąceniu wynagrodzenia prowizyjnego powinny być odprowadzone na rachunek organu podatkowego, czy też przepisy art. 149 ust. 1 i 2 ustawy o komornikach sądowych
W zakresie opodatkowania otrzymanej kary umownej i rozliczenia kosztów komorniczych.
Od 1 stycznia 2019 r. komornicy sądowi wykonujący czynności w postępowaniu egzekucyjnym i zabezpieczającym nie są podatnikami VAT. Potwierdził to Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 15 kwietnia 2019 r. Od 1 stycznia 2019 r. zmieniła się zatem sytuacja prawnopodatkowa komorników, którzy w okresie od października 2015 r. do końca 2018 r. byli uznawani za podatników VAT.
Komornik sądowy, określając wysokość kosztów postępowania egzekucyjnego, nie może podwyższyć opłaty egzekucyjnej ustalonej na podstawie art. 49 ust. 1 i 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji o stawkę podatku od towarów i usług - uchwała SN z 7 lipca 2016 r., sygn. akt III CZP 34/16.
Komornik sądowy jest podatnikiem VAT zobowiązanym do rozliczania tego podatku. Nie ma do niego zastosowania wyłączenie przewidziane dla organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa. Potwierdził to NSA w uchwale z 6 marca 2017 r. (sygn. akt I FPS 8/16):
W zakresie zwolnienia od podatku usług polegających na udostępnianiu możliwości uczestnictwa w konferencji naukowej.
Podatek od towarów i usług w zakresie wliczania do opłaty egzekucyjnej kwot podatku VAT.
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na podatek od czynności cywilnoprawnych, koszty sądowe, koszty komornika, koszty zastępstwa procesowego oraz koszty wynagrodzeń pracowników etatowych oraz prezesa zarządu Spółki oraz w zakresie momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na koszty administracyjno-biurowe oraz koszty
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów w zakresie wydatków poniesionych na nabycie wierzytelności oraz ich windykację oraz odpisów aktualizujących dokonanych zgodnie z przepisem art. 16 ust. 2a tej ustawy.
Czy w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług do pobieranych, w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych, których komornik będzie działał jako organ władzy publicznej, opłat kancelaryjnych których wysokość jest ściśle określona w przepisach prawa i wynika z art. 77 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych znajdzie zastosowanie zwolnienie
Podatek dochodowy od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.