W przypadku likwidacji działalności gospodarczej i przeniesienia środków trwałych do zwolnionej działalności rolniczej, podatnik VAT nie jest zobowiązany do sporządzenia spisu z natury i wykazywania podatku od środków trwałych. Należy rozważyć korektę VAT za wcześniejsze odliczenie, zgodnie z art. 91 ustawy o VAT.
Odpis aktualizujący wierzytelność może zostać zaliczony do kosztów podatkowych, jeśli dłużnik został postawiony w stan likwidacji, a wierzytelność spełnia warunki art. 16 ust. 1 pkt 26a ustawy o CIT.
Koszt uzyskania przychodu z tytułu zbycia składnika majątku obejmuje wartość początkową, pomniejszoną o odpisy amortyzacyjne, oraz wartość poniesionych wydatków na nabycie, niezaliczonych wcześniej do kosztów przychodu, co nie uprawnia podatnika do pomniejszenia przychodu o cenę nabycia z 1997 r.
Nieodpłatne przekazanie składników majątku małżonce w drodze podziału wspólnego majątku jest opodatkowane podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, chyba że składniki te są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Brak jest obowiązku sporządzenia spisu z natury w przypadku zakończenia działalności po przekazaniu składników.
Określenie, czy transakcja wniesienia do spółki w drodze aportu zespołu składników majątkowych będzie stanowiło zbycie przedsiębiorstwa i w związku z tym będzie wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, bez obowiązku dokonywania korekty podatku VAT wcześniej odliczonego przy nabyciu składników majątkowych.
Czynność wycofania do majątku prywatnego Nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy i nie spowoduje obowiązku korekty podatku naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na Nieruchomości na podstawie art. 91 ustawy.
Likwidacja jednego z wydziałów produkcyjnych nie oznacza zmiany rodzaju działalności. Jeśli więc podatnik w jej ramach likwiduje nie w pełni zamortyzowane środki trwałe, to stratę z tym związaną może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu (wyrok NSA z 11 stycznia 2024 r., sygn. akt II FSK 1994/23).
Wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dalszego korzystania z posiadanych urządzeń fiskalnych w ramach prowadzenia JDG, pomimo faktu że została ona na skutek przekształcenia zamknięta i ponownie otwarta.
Czy przekazanie w ramach podziału majątku likwidacyjnego Spółki Y Wierzytelności spowoduje po stronie Wnioskodawcy powstanie jakiegokolwiek przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem CIT.
Czy po zakończeniu działalności produkcyjnej i w związku z planowanym wszczęciem postępowania likwidacyjnego, sprzedażą linii produkcyjnej, innych środków trwałych a także towarów handlowych na rzecz Kontrahenta, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od bieżących wydatków poniesionych w związku z działalnością gospodarczą spółki (w celu jej zakończenia).
Objęcie lokalu użytkowego spisem z natury; obowiązek korekty podatku naliczonego.
Dotyczy ustalenia, czy w zaprezentowanym zdarzeniu przyszłym, wartość niespłaconych i nieprzedawnionych Zobowiązań na dzień wykreślenia Spółki z rejestru przedsiębiorców będzie stanowić dla Spółki i Wspólników przychód podatkowy podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w szczególności przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lub art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o PDOP
Podatnik ma obowiązek dokonania korekty odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) z tytułu towarów i usług, w odniesieniu do których skorzystano z prawa do odliczenia, które zostały nabyte w celu wytworzenia dóbr inwestycyjnych i które to nie były i nigdy nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu w związku z postawieniem podatnika w stan likwidacji
Możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku VAT budynku użytkowego w przypadku likwidacji działalności gospodarczej oraz brak obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na remont tego budynku.
Przedłużająca się pandemia COVID-19 i nakładane w związku z tym ograniczenia w zakresie działalności powodują, że wielu przedsiębiorców decyduje się lub jest zmuszonych podjąć decyzję o likwidacji działalności. W tym materiale przedstawiamy, jak proces ten przebiega w księgach rachunkowych likwidowanej jednostki.
Korekta podatku naliczonego od nieruchomości używanej po zamknięciu działalności
brak obowiązku wykazania w spisie z natury sporządzonym w związku z likwidacją działalności gospodarczej lokalu, w odniesieniu do którego upłynął okres korekty, o którym mowa w art. 91 ustawy, brak obowiązku korekty odliczonego podatku naliczonego stosownie do art. 91 ustawy w przypadku darowizny przedmiotowego lokalu po zakończeniu działalności
We wrześniu wchodzi w życie pierwszy pakiet zmian w przepisach VAT uchwalonych przez Sejm w kwietniu i lipcu 2019 r. W pakiecie znalazło się kilkanaście zmian, z których najpoważniejsza oznacza bezwzględną utratę prawa do zwolnienia podmiotowego z VAT przez podatników wykonujących niektóre rodzaje sprzedaży. Zapraszamy do zapoznania się z komentarzem eksperta omawiającego wprowadzane zmiany.
Z funkcjonowaniem spółek osobowych (tj. spółki cywilnej, jawnej, partnerskiej czy komandytowej) wiąże się wiele nierozstrzygniętych jednoznacznie problemów w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Chcąc ograniczyć skalę występowania tych problemów, ustawodawca planuje od 1 stycznia 2011 r. wprowadzić kilka nowych rozwiązań podatkowych dla tych spółek.
prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur za Usługi Transakcyjne i Koszty Bieżące
Koszty uzyskania przychodu poniesione po likwidacji działalności gospodarczej