Odpisy amortyzacyjne od samochodów osobowych nabytych na własność, przeznaczonych na odpłatny wynajem, mogą w pełni stanowić koszt uzyskania przychodów. Natomiast opłaty leasingowe, dotyczące samochodów o wartości przekraczającej ustawowe limity, podlegają ograniczeniu stosowanemu proporcjonalnie, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT.
Wydatki poniesione przez Spółkę na podstawie umów leasingu, spełniających warunki leasingu finansowego, stanowią koszty kwalifikowane do wsparcia na nową inwestycję w formie zwolnienia podatkowego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT, pod warunkiem kontynuacji zakupów leasingowych jako środków trwałych. Wydatki te obejmują wstępną opłatę leasingową, opłatę manipulacyjną, raty leasingowe i kwotę
Otrzymane odszkodowanie z polis komunikacyjnych, mimo cesji praw na rzecz Kontrahenta, stanowi przychód podatkowy Spółki jako właściciela pojazdów objętych ubezpieczeniem. Natomiast koszty usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych nie podlegają limitowaniu na mocy art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT i mogą być w całości uznane za koszt uzyskania przychodów.
Część kapitałową opłaty leasingowej za kampera zalicza się do kosztów uzyskania przychodów z ograniczeniem wynikającym z art. 23 ust. 1 pkt 47a u.p.d.o.f. Natomiast część odsetkowa opłaty może być w pełni uznawana za koszt bez limitów.
Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, od 1 stycznia 2026 r. do umów leasingu, najmu i podobnych, zawartych przed tą datą, stosuje się nowe limity dla uznawania wydatków za koszty uzyskania przychodów, co wynika jednoznacznie z nowych przepisów bez dodatkowych regulacji przejściowych. Organ odrzucarozszerzającą wykładnię w celu zapewnienia równości podatkowej.
W przypadku umów leasingu operacyjnego zawartych przed 1 stycznia 2026 r., raty leasingowe będą podlegały nowym limitom kosztów uzyskania przychodu, chyba że przedmiot leasingu został wprowadzony do ewidencji środków trwałych leasingobiorcy przed tym dniem; zastosowanie dotychczasowych zasad ogranicza się do pojazdów będących bezpośrednio w majątku podatnika.
Odpłatne zbycie pojazdu osobowego przed upływem 6 miesięcy od wykupu z leasingu stanowi źródło przychodów, jednak nie generuje dochodu podatkowego, jeżeli koszty nabycia, uwzględniające raty leasingowe i opłatę wykupu, przewyższają uzyskany przychód ze sprzedaży.
Od 1 stycznia 2026 r. opłaty czynszowe za samochód hybrydowy będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części proporcjonalnej do wartości 100 000 zł, zgodnie z nowymi ograniczeniami dla pojazdów emitujących więcej niż 50 g/km CO2, co wynika z art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT.
Wydatki związane z leasingiem operacyjnym kampera, mimo jego funkcji jako mobilne biuro, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów z uwagi na ich osobisty charakter i brak niezbędności w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Środki pieniężne otrzymane przez finansującego z tytułu odszkodowania oraz ze sprzedaży przedmiotu leasingu i rozliczone na poczet zobowiązań leasingowych Spółki nie stanowią przychodu ani kosztu uzyskania przychodów dla Spółki.
Wynagrodzenie z tytułu zawarcia umowy faktoringowej, w przypadku braku definitywnego charakteru transakcji, nie podlega korekcie przychodowej ani kosztowej w trybie wstecznym, lecz bieżąco. Ponadto wynagrodzenie to, nie mające charakteru kredytowego, nie podlega podatkowi "u źródła". Interpretacja wskazuje brak obowiązków korygujących z tego tytułu w przeszłości, zgodnie z art. 12 ust. 3j oraz art.
Pojazdy wykorzystywane do działalności gospodarczej jako karetki pogotowia medycznego nie mogą być zakwalifikowane jako pojazdy specjalne na gruncie podatkowym, przez co podlegają ograniczeniom w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodu, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT.
Opłaty leasingowe z umowy leasingu operacyjnego, zawartej przed 31 grudnia 2025 r., na samochód osobowy o emisji CO₂ powyżej 50 g/km, podlegają od 1 stycznia 2026 r. nowym limitom kosztów uzyskania przychodów ze względu na zmiany w art. 16 ust. 1 pkt 49a ustawy o CIT.
Cesja umowy leasingu finansowego na przejmującego nie stanowi podstawy do skorygowania podstawy opodatkowania VAT ani zobowiązania do wystawienia nowej faktury dokumentującej dostawę towaru. Przeniesienie praw z umowy nie jest równoznaczne z ponowną dostawą towaru na gruncie art. 7 ustawy o VAT.
Przeniesienie własności pojazdu po wykupie z leasingu w ramach datio in solutum, jako niezależna dostawa towaru, nie obliguje do korekty deklaracji VAT z okresu trwania umowy leasingowej.
Korekta kosztów podatkowych o odpisy amortyzacyjne na skutek niewłaściwego uznania własności przedmiotu nie może być dokonana na bieżąco, gdy brak jest przesłanek błędu rachunkowego lub omyłki; wymaga to korekty wstecznej.
Opłata wstępna w umowie leasingu operacyjnego stanowi koszt uzyskania przychodu w dacie jej poniesienia, z zastosowaniem ograniczeń wynikających z art. 23 ust. 1 pkt 47a ustawy o PIT, jeżeli wartość samochodu osobowego przekracza 150 000 zł.
Nadwyżki wynikające z rozliczeń odszkodowania przez leasingodawcę, w przypadku szkody całkowitej przedmiotu leasingu, zmniejszające zobowiązania z tytułu umów leasingowych, stanowią przychód podatkowy na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Spółka może zaliczyć te rozliczenia do kosztów uzyskania przychodu pod warunkiem należytego udokumentowania i spełnienia przesłanek z art. 15 ust
Odpłatne zbycie samochodu przed upływem 6 miesięcy od nabycia podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Dochód ze zbycia można pomniejszyć o koszt nabycia obejmujący opłaty leasingowe.
W razie rozwiązania umowy leasingu finansowego z winy leasingobiorcy, dopuszczalna jest korekta faktury w zakresie podstawy opodatkowania, obejmującej opłaty należne do dnia rozwiązania, pomniejszone o odpowiednie korzyści uwzględniające zdyskontowaną wartość rat i ewentualny zwrot przedmiotu leasingu.
Okoliczność, że wydatek wynikający z ugody pozasądowej rozliczenia umowy leasingu może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w dacie zawarcia tej ugody, pod warunkiem jego prawidłowego udokumentowania, nawet jeśli nie jest tradycyjnie fakturowany.
Kiedy pojazd, choć oznaczony jako specjalny - karetka sanitarna, nie spełnia warunków dla pojazdu specjalnego w rozumieniu art. 5a pkt 19a lit. c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy stosować wobec niego ograniczenia z art. 23 ust. 1 pkt 47a tej ustawy dotyczące rozliczania opłat leasingowych.
Wydatki związane z leasingiem i eksploatacją drugiego samochodu mogą stanowić koszty uzyskania przychodów, zgodnie z art. 22 ust. 1 oraz art. 23 ust. 1 pkt 46a i 47a ustawy o PIT, przy spełnieniu odpowiednich warunków i z uwzględnieniem ustawowych ograniczeń.
Leasing operacyjny pojazdu wykorzystywanego wyłącznie do działalności gospodarczej, zmienionego na użytek mieszany, nie wymaga korekty VAT od odliczeń poczynionych przed zmianą, zgodnie z art. 90b ustawy o VAT, gdyż korekta dotyczy tylko nabycia pojazdu.