Odbiór faktur zakupowych przez upoważniony podmiot zewnętrzny jest traktowany jako ich otrzymanie przez podatnika dla celów odliczenia VAT; data Creation Date może być uznana za moment otrzymania faktury. Archiwizacja faktur wyłącznie w formie elektronicznej nie wyklucza prawa do odliczenia VAT.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych poza KSeF przysługuje podatnikowi w przypadku, gdy są spełnione wszystkie przesłanki pozytywne określone w ustawie o VAT, a także nie występują przesłanki negatywne z art. 88. Wystawienie faktury poza KSeF nie stanowi samo w sobie przeszkody wyłączającej prawo do odliczenia podatku.
Praktyka stosowania Krajowego Systemu e-Faktur (dalej: KSeF) powoduje obawy wielu podatników. Minister Finansów i Gospodarki (dalej: MFiG) odpowiedział na interpelację poselską w sprawie wpływu systemu KSeF na moment powstania obowiązku podatkowego, moment wystawienia faktury czy moment realizacji prawa do odliczenia VAT naliczonego.
Dokumenty rozliczeniowe wysyłane przez Spółkę, nie oznaczone jako faktury VAT oraz wysyłane równolegle z wprowadzeniem faktur do KSeF, nie są uznawane za faktury VAT i nie nakładają na Spółkę obowiązku rozliczania VAT na podstawie art. 108 ustawy o VAT.
Zdigitalizowanie faktur i dokumentów transportowych, a następnie zniszczenie ich wersji papierowych, nie pozbawia prawa do zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów. Zgodne z art. 15 ust. 1 ustawy CIT w związku z art. 9 ust. 1 tej ustawy, elektroniczne przechowywanie dowodów spełniających wymogi rachunkowości, nie wpływa na kwalifikację podatkową.
Podmiot może przechowywać dokumenty źródłowe wyłącznie w formie elektronicznej, spełniając wymogi dotyczące siły dowodowej, co uprawnia do ich uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodów zgodnie z ustawą o CIT. Praktyka ta może mieć zastosowanie, jeśli dokumenty pozostają dostępne i weryfikowalne dla organów podatkowych.
Dowody księgowe dokumentujące poniesienie wydatków mogą być przechowywane elektronicznie, a nieczytelność wersji fizycznej nie wyklucza możliwości uznania ich za koszt uzyskania przychodów, o ile spełnione zostaną wymogi art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Przechowywanie dokumentów księgowych wyłącznie w formie elektronicznej jest zgodne z przepisami prawa podatkowego i rachunkowego, pod warunkiem spełnienia wymogów dotyczących autentyczności, integralności i dostępności, co umożliwia zaliczenie związanych wydatków do kosztów uzyskania przychodów.
Przechowywanie w postaci elektronicznej skanów faktur, przy jednoczesnym zniszczeniu papierowych oryginałów, jest zgodne z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i nie pozbawia podatnika prawa do zaliczenia kosztów jako uzyskania przychodów, pod warunkiem spełnienia wymogów dokumentacyjnych oraz zapewnienia organom podatkowym dostępu do tych skanów.
Wydatki udokumentowane elektronicznie mogą stanowić koszt uzyskania przychodu, jeżeli spełniają ustawowe wymogi, mimo zniszczenia dokumentów papierowych.
Sprzedaż towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wymaga ewidencjonowania przy pomocy kasy fiskalnej, chyba że dostawca spełnia wszystkie przesłanki przewidziane w rozporządzeniu Ministra Finansów dotyczące zwolnienia. Przesyłanie faktur elektronicznych jest wystarczające do ewidencjonowania transakcji przy zgodzie klienta.
Przechowywanie przez spółkę dokumentacji księgowej w formie elektronicznej jest dopuszczalne dla celów uznania za koszty uzyskania przychodów, o ile zapewnione są autentyczność, integralność treści oraz możliwość ich przetwarzania i weryfikacji zgodnie z ustawą o CIT i ustawą o rachunkowości.
Przechowywanie faktur zakupowych w formie elektronicznej jest prawnie dopuszczalne jako podstawa do zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów w podatku CIT, pod warunkiem zachowania ich autentyczności, integralności i czytelności oraz zapewnienia organom podatkowym bezzwłocznego dostępu do tych dokumentów na żądanie.
W zakresie ustalenia, czy dopuszczalne jest przechowywanie otrzymywanych w formie papierowej faktur zakupowych, jako dających prawo do zaliczenia wydatków do kosztów uzyskania przychodów (w podatku CIT), wyłącznie w formie elektronicznej i niszczenie (utylizacja) ich papierowych oryginałów w sytuacji w której zostały one dostarczone do Wnioskodawcy oraz czy Wnioskodawca będzie uprawniony do zaliczenia
Dokumenty księgowe przechowywane po ich zeskanowaniu z dokumentów papierowych wyłącznie w formie elektronicznej i po zniszczeniu oryginalnych dokumentów papierowych mogą w świetle art. 9 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokumentować wydatki celem uznania tych wydatków za koszty uzyskania przychodów (przy założeniu, że pozostałe warunki rozpoznawalności kosztów
Ustalenie czy Spółka jest uprawniona do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków spełniających definicję kosztu uzyskania przychodu z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, udokumentowanych skanami papierowych dokumentów źródłowych, które są przechowywane wyłącznie w formie elektronicznej.
Obowiązek drukowania dokumentów oraz prawo do przechowywania dokumentów wyłącznie w formie elektronicznej.
Spółka będzie uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków spełniających definicję kosztów uzyskania przychodów wynikającą z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, które udokumentowane będą e-fakturami wykazanymi w ewidencji, o której mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o CIT, w przypadku gdy e-faktury będą przechowywane wyłącznie w formie elektronicznej, zgodnie z elektronicznym obiegiem dokumentów
Czy koszty zaliczenia przychodu mogą zostać udokumentowane w postaci wyciągu i elektronicznego potwierdzenia zakupu?
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków udokumentowanych dokumentami przechowywanymi w formie elektronicznej, gdy papierowe i oryginalne zostaną zniszczone.
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na podstawie faktur elektronicznych.
Czy w sytuacji poniesienia przez Fundację wydatków spełniających warunki uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu, w przypadku których dokumenty księgowe poświadczające ich poniesienie będą przechowywane jedynie w formie elektronicznej, gdy ich wersje fizyczne (papierowe) zostaną zniszczone, Fundacja będzie uprawniona do zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów
Czy Spółce przysługuje prawo do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków zwróconych Pracownikom, poniesionych przez nich w ramach wykonywanych obowiązków służbowych, które Wnioskodawca zamierza księgować w oparciu o raport złożony przez pracownika zgodnie z wewnętrzną polityką z załączonym zdjęciem/skanem dokumentu/ dokumentem elektronicznym wystawionym imiennie na pracownika potwierdzającego
Ustalenie czy dla sprzedaży wysyłkowej na terytorium Polski, spełniającej wszystkie regulacje zawarte w § 2 pkt 2 rozporządzenia oraz w załączniku 1 pkt 36 tego rozporządzenia, poprawne będzie postępowanie, w ramach którego nabywca otrzyma wyłącznie fakturę imienną drogą mailową wraz z elektronicznym dokumentem sprzedaży zawierającym większość danych paragonu fiskalnego, zaś Państwo zachowają paragon