Jednostki samorządu terytorialnego nie mają prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z infrastrukturą, która jest wykorzystywana wyłącznie do realizacji zadań publicznoprawnych i nie generuje dochodów z czynności opodatkowanych VAT.
Wydatki poniesione przez Gminę na Prace odtworzeniowe w ramach Inwestycji drogowych, realizowanych po Inwestycjach kanalizacyjnych, nie mają związku z działalnością opodatkowaną VAT; są związane z zadaniami publicznoprawnymi. W konsekwencji Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków. Klucz proporcjonalnego odliczenia VAT nie może być zastosowany.
Wydatki poniesione na remont, przebudowę i budowę trwałych dróg publicznych, które stanowią inwestycję wspierającą działalność gospodarczą podatnika, mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako koszty inne niż bezpośrednio związane z przychodami, pod warunkiem udokumentowania ich związku z realizowaną inwestycją oraz traktowania ich jako wydatki definitywne i właściwie udokumentowane
Gmina, jako czynny podatnik VAT, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej przeznaczonej do czynności opodatkowanych. W przypadku infrastruktury częściowo wykorzystywanej do celów nieobjętych VAT, odliczenie podlega proporcji. Brak prawa do odliczenia dotyczy wydatków na drogi publiczne.
Wydatki poniesione przez spółkę na modernizację infrastruktury drogowej jako integralny element realizowanej inwestycji niedrogowej mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów pośrednio związane z przyszłymi przychodami spółki, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Koszty związane z partycypacją w inwestycji drogowej, poniesione przez podatnika jako wydatki pośrednie, kwalifikują się jako koszty uzyskania przychodów w dacie formalnego przekazania inwestycji na rzecz organu publicznego, zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT.
Wydatki poniesione na budowę infrastruktury drogowej oraz przeniesienie sieci wodno-kanalizacyjnej związanej z działalnością gospodarczą nie stanowią ukrytych zysków i nie podlegają ryczałtowi, zgodnie z art. 28m ust. 1 ustawy o CIT, gdyż są niezbędne do funkcjonowania i rozwoju działalności gospodarczej podatnika.
Zwrot opłat za parkingi i przejazd płatnymi drogami ponoszonych podczas podróży służbowej nie stanowi części kosztów rozliczanych jako kilometrówka, lecz odrębnie kwalifikowany przychód pracownika, podlegający zwolnieniu od podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a ustawy o PIT, co zwalnia pracodawcę z obowiązków płatnika.
Jednostka samorządu terytorialnego ma prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z działalnością opodatkowaną, jeżeli inwestycja służy wyłącznie czynnościom opodatkowanym i nie jest wykorzystywana do czynności zwolnionych ani nieodpłatnych.
Opłaty pobierane za dzierżawę gminnych dróg wewnętrznych na cele niezwiązane z ich funkcjonowaniem nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż są czynnościami ze sfery publicznoprawnej, które wyłączają gminę z kategorii podatników podatku od towarów i usług.
Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na przebudowę nawierzchni ulic oraz remont kanalizacji deszczowej, które są realizowane w ramach zadań własnych gminy i służą zaspokajaniu ogólnodostępnych potrzeb publicznych niepodlegających VAT.
Brak opodatkowania dostawy działek w ramach sprzedaży licytacyjnej.
Ustalenie, czy wydatki poniesione na nabycie gruntów na mocy zawartej Umowy przeniesienia stanowią koszt uzyskania przychodów w dacie przekazania gruntów wraz z wybudowaną na nich Nową drogą.
Wydatki poniesione na zakup Nieruchomości Drogowej można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz rozpoznanie momentu jako koszty bezpośrednie.
Wydatki poniesione na Inwestycję drogową, stanowiące dla Spółki koszt uzyskania przychodów rozpoznawany w dacie nieodpłatnego przekazania Inwestycji drogowej na rzecz Gminy.
Zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dokonanej w drodze wywłaszczenia dostawy: • działki , na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, • działki zabudowanej naniesieniami budowlanymi, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji polegającej na przebudowie dróg.
Możliwość skorzystania z zaniechania poboru podatku z tytułu umorzenia kredytu w części zaciągniętego na zakup mieszkania oraz wykończenie mieszkania.
Niepodleganie opodatkowaniu VAT sprzedaży winiet i wynagrodzenia (marży, opłaty turystycznej) za obsługę sprzedaży winiet oraz złożenia wniosku o stwierdzenie i zwrot nadpłaty nienależnie uiszczonego podatku VAT i złożenia korekty deklaracji.
Brak prawa do odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji
Moment zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez dewelopera w związku i Inwestycją drogową.
Czy Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki poniesione w związku z inwestycją drogową wymaganą przez ustawę o drogach publicznych, oraz czy wydatki te są bezpośrednio lub pośrednio związane z uzyskanymi przychodami
Dotyczy ustalenia: - czy wydatki na realizację umowy drogowej w Modelu rzeczowym podlegają zaliczeniu do kosztów innych niż bezpośrednio związane z przychodami w rozumieniu art. 15 ust. 4d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w momencie przekazania infrastruktury na rzecz zarządcy drogi, - czy wydatki na realizację umowy drogowej w Modelu partycypacyjnym podlegają zaliczeniu do kosztów innych