Środki finansowe otrzymane w ramach Polsko-Szwajcarskiego Programu Współpracy jako udział w projekcie korzystają ze zwolnienia z CIT na mocy art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT. Koszty amortyzacji środków dofinansowanych nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.
Odpisy amortyzacyjne od ulepszonych środków trwałych, sfinansowane dodatkowo ze środków własnych, wymagają ponownego ustalenia proporcji KUP/NKUP, z uwzględnieniem finansowania dotacyjnego. Każdy przypadek zmiany wartości środka trwałego musi respektować zasadę rozdziału kosztów według źródeł finansowania, niezależnie od późniejszego finansowania ulepszeń.
Dotacja otrzymana z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 zwolniona jest z opodatkowania PIT, jednakże wydatki pokryte tą dotacją nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, wymagając korekty kosztów podatkowych, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o PIT.
Realizacja przez Gminę projektu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przy pomocy dotacji, bez generowania stałego dochodu, nie stanowi działalności gospodarczej i nie podlega opodatkowaniu VAT. Wpłaty mieszkańców oraz dotacje nie są podstawą opodatkowania, a Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT.
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych z dotacji, które są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Dotacja na zakup środków nie związanych z amortyzacją wyklucza uznanie tych wydatków za koszty uzyskania przychodu. (art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f.).
Środki finansowe od WFOŚiGW, przekazywane w ramach programu 'Czyste Powietrze', nie stanowią dotacji w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, lecz opodatkowane wynagrodzenie, dla którego obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi, zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy o VAT.
Dotacja otrzymana przez Instytut na realizację projektu edukacyjnego nie stanowiła wynagrodzenia podlegającego opodatkowaniu VAT, jako że nie miała bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, tym samym nie uzasadniała prawa do odliczenia podatku naliczonego na zakupach związanych z projektem.
Czynności podejmowane przez Gminę, jako realizacja zadań własnych, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT. W związku z tym wpłaty mieszkańców oraz dofinansowanie nie podlegają opodatkowaniu VAT, a Gmina nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z projektem budowy oczyszczalni ścieków.
Dotacja przeznaczona częściowo na konkretne usługi kształcenia stanowi podstawę opodatkowania VAT, gdyż wpływa bezpośrednio na cenę. Jednocześnie zwolnieniom z VAT podlegają kursy i praktyki zawodowe, jak również zajęcia językowe na podstawie odpowiednich przepisów ustawy o VAT, pod warunkiem spełnienia przesłanek dotyczących form i źródeł finansowania.
Działania gminy związane z realizacją Inwestycji POŚ nie stanowią działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, a wpłaty mieszkańców i środki z PROW nie są zapłatą za czynności opodatkowane. Gmina nie nabywa prawa do odliczenia VAT naliczonego związku z inwestycją.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu, przy zastosowaniu prewspółczynnika dla zadań mieszanych. Środki finansowe otrzymane na realizację tego projektu, niepowiązane bezpośrednio z ceną konkretnych usług, nie będą stanowiły podstawy opodatkowania VAT.
Wydatki na wyposażenie niezaliczone do środków trwałych, sfinansowane z dotacji z Funduszu Pracy zwolnionej z opodatkowania, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, jeżeli mają związek przyczynowy z przychodami działalności i są prawidłowo udokumentowane.
Dofinansowanie przekazane Beneficjentowi konsorcjum na realizację projektu, z którego rezultaty są przekazywane na rzecz Ministra Cyfryzacji, stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług według art. 29a ust. 1 ustawy, gdyż wykazuje bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług.
Wynagrodzenie z projektów Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, finansowane ze środków unijnych, jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych według art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy. Jeśli finansowanie dotyczy dotacji celowej z budżetu państwa, zwolnienie nie obowiązuje, zgodnie z art. 21 ust. 36.
Środki przekazywane liderowi konsorcjum przez pozostałych konsorcjantów, pochodzące z dotacji ARiMR, nie stanowią jego przychodu podatkowego podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ nie przynoszą trwałego przysporzenia majątkowego i są powierzonym funduszem do realizacji wspólnych celów konsorcjum.
Dotacje z KE i PARP na zadanie nr 3 podlegają VAT, gdy związane są z usługami świadczonymi na rzecz MŚP, wpływając na ich cenę. Dotacje na zadania nr 1, 2 i 4, będące ogólnymi działaniami projektu, nie podlegają VAT ze względu na brak bezpośredniego wpływu na ceny konkretnych świadczeń.
Dotacje przedmiotowe i na zakup środków trwałych przekazane przez gminę podlegają zwolnieniu z CIT, natomiast dopłaty do cen usług nie kwalifikują się do tego zwolnienia; środki z korekty VAT oraz wartość nieodpłatnie przekazanych środków trwałych są opodatkowanymi przychodami.
Gmina nie jest uprawniona do stosowania dwóch odrębnych metod kalkulacji prewspółczynnika VAT dla działalności wodno-kanalizacyjnej oraz pozostałej, a metoda obrotowa nie spełnia wymogów specyfiki jej działalności, w tym uwzględnienia dotacji w prewspółczynniku.
Środki trwałe zakupione za dotację mogą podlegać amortyzacji podatkowej, a odpisy amortyzacyjne, po zaliczeniu dotacji do przychodów, stanowią koszty uzyskania przychodu zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile złożono stosowne oświadczenie do organu podatkowego.
Dofinansowanie projektu badawczego od NCBiR, przeznaczone na pokrycie kosztów konsorcjum, nie stanowi dotacji wpływającej bezpośrednio na cenę dostaw towarów lub usług; przekazanie autorskich praw majątkowych do efektów projektu na rzecz Skarbu Państwa nie podlega VAT. Konsorcjum nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku VAT poniesionego na zakupy materiałów i usług, jeśli nie są one bezpośrednio
Dofinansowanie otrzymane na realizację projektu w ramach Umowy Konsorcjum podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług o bezpośrednim wpływie na ich cenę; momentem powstania obowiązku podatkowego jest dzień wpływu środków na rachunek Wnioskodawcy.
Pomoc finansowa przyznana gminie w związku z realizacją inwestycji wodno-kanalizacyjnych nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż nie jest bezpośrednio związana z ceną świadczonych przez gminę usług. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT dla projektów kanalizacyjnych przy zastosowaniu adekwatnego prewspółczynnika.