Wycofanie nieruchomości z majątku spółki do prywatnego majątku wspólników jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów, pod warunkiem uprzedniego wykorzystania prawodzielności do odliczenia podatku naliczonego. Zwolnieniu od podatku VAT podlegać mogą jedynie te dostawy, gdzie od momentu pierwszego zasiedlenia upłynął okres nie krótszy niż dwa lata.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina jest uprawniona do odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych, stosując prewspółczynnik metrażowy jako najpełniej oddający specyfikę wykorzystywania infrastruktury do czynności podlegających opodatkowaniu.
Kara umowna w postaci opłaty jednorazowej i manipulacyjnej dochodzona w związku z wcześniejszym zakończeniem umowy lub uniemożliwieniem świadczenia usługi jest wynagrodzeniem za świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, dokumentowana fakturą, nie zaś notą obciążeniową.
Korekta poziomu rentowności, niezależnie od jej wpływu na zyskowność, nie podlega dokumentowaniu za pomocą faktury VAT, gdyż nie jest związana bezpośrednio z konkretnymi fakturami czy cenami pierwotnymi, i nie wywołuje skutków w zakresie rozliczeń VAT.
Usługi dostarczania wody i odbioru ścieków wykonywane przez JST na rzecz Odbiorców zewnętrznych podlegają opodatkowaniu VAT jako działalność gospodarcza. Prawo do odliczenia VAT w ramach infrastruktury wodno-kanalizacyjnej wymaga zastosowania specyficznego klucza odliczenia, tj. pre-współczynnika metrażowego, odzwierciedlającego stopień wykorzystania do działań opodatkowanych.
Przekazanie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości oraz własności budynków wspólnikowi w zamian za obniżenie udziału kapitałowego stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą VAT, jednak korzysta ze zwolnienia z podatku, gdyż spełnia warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a ponadto nie rodzi obowiązku korekty podatku VAT naliczonego.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika metrażowego, jako najbardziej reprezentatywnego dla odliczenia VAT w kontekście działalności wodociągowo-kanalizacyjnej.|Z wykorzystania infrastruktury na rzecz odbiorców wewnętrznych nie wynika obowiązek naliczania VAT, gdyż są to czynności wewnętrzne w ramach jednego podatnika.
Odpłatne usługi odbioru i oczyszczania ścieków od zewnętrznych odbiorców przez gminę stanowią działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych na infrastrukturę kanalizacyjną, używaną do świadczenia tych usług, gdy infrastruktura nie służy działalności wewnętrznej niepodlegającej opodatkowaniu.
Przekazanie nieodpłatne nakładów inwestycyjnych na przebudowę infrastruktury do celów działalności gospodarczej nie podlega VAT. Grupie VAT przysługuje częściowe prawo do odliczenia VAT od inwestycji oraz pełne zastosowanie prewspółczynnika do usług hurtowego odbioru ścieków z uwzględnieniem działalności mieszanej.
Sprzedaż działek niezabudowanych w ramach licytacji podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa terenów budowlanych. Działka nr F, zabudowana budynkiem spełniającym wymogi art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jest zwolniona od opodatkowania, o ile od pierwszego zasiedlenia minęło ponad dwa lata i brak jest ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej budynku.
Świadczenia w postaci gotowości do redukcji zapotrzebowania oraz faktycznej redukcji mocy elektrycznej przez wnioskodawcę w ramach testowego okresu przywołania (TOP) stanowią odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT, a obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uzyskania informacji od kontrahenta o wysokości wynagrodzenia.
Usługa przyłączenia odbiorców zewnętrznych do sieci kanalizacyjnej za odpłatnością stanowi czynność opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, a Gmina w tej sytuacji działa jako podatnik z prawem do pełnego odliczenia VAT od związanych wydatków inwestycyjnych.
Świadczenie odpłatnych usług odprowadzania i oczyszczania ścieków przez Gminę na podstawie umów cywilnoprawnych, jako czynności podlegające opodatkowaniu VAT, uprawnia Gminę do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z infrastrukturą wykorzystywaną wyłącznie dla odbiorców zewnętrznych.
Gminie jako zarejestrowanemu, czynnemu podatnikowi VAT, przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących, związanych z infrastrukturą kanalizacyjną wykorzystywaną wyłącznie do działalności gospodarczej, opodatkowanej na podstawie umów cywilnoprawnych.
Miasto i Gmina, będąc czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na budowę sieci kanalizacji sanitarnej, gdyż wydatki te są ponoszone wyłącznie na cele czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Wniesienie aportem infrastruktury wodociągowej powstałej w ramach inwestycji gminnej do spółki komunalnej nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, przez co jest czynnością opodatkowaną VAT. Ponadto gminie przysługuje prawo do jednorazowej korekty zwiększającej podatek naliczony w odniesieniu do nakładów związanych z tą inwestycją.
Wniesienie aportem inwestycji do spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą VAT, nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, co wyklucza wyłączenie z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy.
Odpłatna dzierżawa majątku infrastrukturalnego przez Gminę stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, co uprawnia Gminę do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji.
Wniesienie aportem nakładów na rozbudowę oczyszczalni ścieków przez Gminę do spółki komunalnej stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT. Gmina, będąc czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z tymi nakładami.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki przez gminę stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, przy czym gmina nie jest zobowiązana do korekty odliczonego podatku VAT, ponieważ nie dochodzi do zmiany przeznaczenia środka trwałego na cele zwolnione z opodatkowania.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT. Nie kwalifikuje się jako zbycie przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, a gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego. Transakcja nie korzysta ze zwolnienia z VAT.
Gmina jest uprawniona do odliczenia VAT od wydatków związanych z utrzymaniem infrastruktury kanalizacyjnej przy zastosowaniu prewspółczynnika opartego na metodzie ilościowej, obejmującego ilość odprowadzonych ścieków, jako bardziej reprezentatywnego dla specyfiki działalności gospodarczej w odprowadzaniu ścieków. Prewspółczynnik metrażowy spełnia wymogi art. 86 ust. 2b Ustawy o VAT.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług kanalizacji dla Odbiorców zewnętrznych stanowi czynności opodatkowane VAT, a Gmina posiada prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycjami infrastrukturalnymi wykorzystywanymi wyłącznie do tej działalności.