Wniesienie przez X aportem do sp. z o.o. dwóch zorganizowanych części przedsiębiorstwa – A i B – stanowi czynność wyłączoną z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, wobec czego spółce nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tego tytułu.
Wniesienie aportem zorganizowanej części przedsiębiorstwa do spółki nie skutkuje obowiązkiem jednorazowej korekty VAT; wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT oraz niezmienione przeznaczenie składników nie uzasadniają takiej korekty.
Objęcie nowych udziałów w spółce z o.o. przez wnoszącego wkład pieniężny nie stanowi przychodu na gruncie Ustawy o PIT, nawet gdy wartość nominalna udziałów jest niższa od wartości rynkowej, dopóki nie nastąpi ich odpłatne zbycie.
W przypadku odmowy rejestracji patentu złożonego przez twórcę zgłoszenia patentowego, wnoszone aportem do spółki kapitałowej prawa ze zgłoszeń patentowych mogą być uznane za komercjalizowaną własność intelektualną jako udokumentowany know-how, co skutkuje brakiem obowiązku rozpoznania przychodu zgodnie z art. 17 ust. 1e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wniesienie aportu do spółki na kapitał zapasowy, niestanowiące podwyższenia kapitału zakładowego, nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowaniu podlegają jedynie zmiany umowy spółki związane z podwyższeniem kapitału zakładowego bądź dopłaty.
Wniesienie wkładu niepieniężnego na kapitał zapasowy spółki z o.o., bez podwyższenia kapitału zakładowego i zwiększenia udziałów, powoduje powstanie u spółki przychodu podlegającego opodatkowaniu CIT.
Wniesienie aportem do spółki infrastruktury wodno-kanalizacyjnej nie jest zwolnione z opodatkowania VAT jako zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a czynność ta stanowi odpłatną dostawę towarów, co uzasadnia opodatkowanie na zasadach ogólnych z prawem do pełnego odliczenia VAT przez Gminę.
Wniesienie aportem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do spółki komunalnej nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jest działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, z podstawą opodatkowania równą wartości netto aktywów pomniejszonej o VAT. Gmina ma prawo do korekty podatku naliczonego adekwatnie do okresu użytkowania
Wniesienie przez Gminę aportu niepieniężnego do Spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, z możliwością rezygnacji ze zwolnienia przy spełnieniu określonych warunków. Podstawę opodatkowania dla takiego aportu stanowi wartość nominalna udziałów powiększona o dopłatę pokrywającą VAT.
Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej aport sieci wodociągowej, pod warunkiem, że infrastruktura jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT i brak jest negatywnych przesłanek określonych w art. 88 ustawy o VAT.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki nie jest transakcją zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, a tym samym podlega opodatkowaniu VAT; gmina zachowuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego.
Wniesienie aportem infrastruktury do spółki komunalnej przez Miasto jest opodatkowane VAT, a Miasto ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego. Przedmiot aportu nie stanowi przedsiębiorstwa ani zorganizowanej jego części i nie spełnia warunków do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ustawy o VAT.
Miasto nie jest uprawnione do pełnego odliczenia VAT od pośrednich kosztów inwestycyjnych; w takim przypadku powinno stosować proporcję określoną w rozporządzeniu Ministra Finansów, gdyż proponowane metody nie pozwalają na bezpośrednią alokację podatku zgodnie z rzeczywistym przeznaczeniem wydatków do działalności opodatkowanej.
Wniesienie aportem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej przez Gminę do Spółki stanowi transakcję opodatkowaną VAT jako odpłatna dostawa towarów, niemniej korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT, z uwagi na upływ ponad dwóch lat od pierwszego zasiedlenia.
Koszt uzyskania przychodów musi być definitywnie poniesiony przez podatnika. Przeniesione na spółki przyjmujące zobowiązania w ramach aportów ZCP, które zostały pokryte przez te spółki, nie stanowią kosztu podatkowego dla wspólnika spółki jawnej dokonującej aportów.
Planowany aport nieruchomości, dokonany po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Podstawą opodatkowania tego aportu jest wartość nominalna uzyskanych w zamian udziałów, pomniejszona o kwotę podatku. Konieczność korekty podatku naliczonego występuje wyłącznie w odniesieniu do wydatków poniesionych na modernizację nieruchomości
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki komunalnej nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, zatem podlega opodatkowaniu VAT. Podstawą opodatkowania jest wartość udziałów netto, a gminie przysługuje prawo pełnego odliczenia VAT naliczonego, gdyż infrastruktura służy czynnościom opodatkowanym.
Wniesienie infrastruktury kanalizacyjnej przez Gminę aportem do spółki jest opodatkowaną VAT odpłatną dostawą towarów, nie wyłączoną z opodatkowania jako zbycie przedsiębiorstwa, z prawem do pełnego odliczenia naliczonego VAT.
Zwolnieniu od podatku VAT podlega wniesienie przez Gminę aportem infrastruktury do spółki komunalnej, jeśli od pierwszego zasiedlenia upłynął okres dłuższy niż dwa lata, a Gmina nie poniosła ulepszeń powyżej 30% wartości początkowej infrastruktury - na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Wymiana udziałów przeprowadzona w sposób nienaruszający ustawowych wymogów art. 12 ustawy o CIT, w szczególności bez uzyskania bezwzględnej większości głosów przez spółkę nabywającą od jednego podmiotu, nie będzie neutralna podatkowo. Jeśli jednak wartość rynkowa wniesionych udziałów równa się wartości otrzymanych, to przychód podatkowy nie powstanie.
Wniesienie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej aportem do Spółki podatkowo-cywilnoprawnej przez Gminę, jako towaru w rozumieniu ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta z wyłączenia na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, gdyż nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.
Wniesienie aportem zmodernizowanej sieci ciepłowniczej do spółki traktuje się jako czynność opodatkowaną podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Organ potwierdza, że Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków związanych z projektem. Podstawę opodatkowania stanowi pełna wartość świadczenia otrzymanego, pomniejszona o kwotę podatku VAT.