Opłaty przyłączeniowe do sieci elektroenergetycznej ponoszone w związku z budową farmy wiatrowej nie mogą być wliczane do wartości początkowej środków trwałych ze względu na ich charakter, lecz powinny być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Odpłatne usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz Odbiorców zewnętrznych podlegają opodatkowaniu VAT bez zwolnienia. Wykorzystanie Infrastruktury na rzecz Odbiorców wewnętrznych nie jest opodatkowane. Gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT od inwestycji w Infrastrukturę, stosując proporcję obliczoną na podstawie rzeczywistego użycia wody i ścieków.
Jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na inwestycje wodno-kanalizacyjne, z zastosowaniem prewspółczynnika opartego na ilościowej metodzie kalkulacji, bazującej na stosunku ilości m3 dostarczonej wody i odprowadzonych ścieków do całkowitej ilości, jako najbardziej reprezentatywnej względem wykonywanej działalności.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odbioru ścieków przez Gminę na rzecz Odbiorców zewnętrznych stanowi działalność opodatkowaną VAT. Gminie przysługuje prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną, z wyliczeniem według wskaźnika proporcjonalnego do ilości dostarczanej wody lub odprowadzanych ścieków.
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych kwalifikowane jest jako działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo do proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego zgodnie z wykorzystaniem infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej do tej działalności.
Wniesienie aportem infrastruktury do spółki komunalnej przez Miasto jest opodatkowane VAT, a Miasto ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego. Przedmiot aportu nie stanowi przedsiębiorstwa ani zorganizowanej jego części i nie spełnia warunków do zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 6 ustawy o VAT.
Wniesienie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej aportem do Spółki podatkowo-cywilnoprawnej przez Gminę, jako towaru w rozumieniu ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta z wyłączenia na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, gdyż nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.
Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia podatku VAT związanego z budową sieci wodociągowej, realizowaną jako zadanie własne. Przysługuje jej prawo do częściowego odliczenia VAT przy zastosowaniu metody prewspółczynnika, uwzględniającego zarówno działania opodatkowane, jak i wyłączone z opodatkowania.
Podatnik, będący organem samorządu terytorialnego, może stosować indywidualnie określony prewspółczynnik dla przypisywania kosztów do działalności gospodarczej, jeżeli proponowana metoda jest bardziej reprezentatywna dla specyfiki wykonywanej działalności niż metoda określona w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu, przy zastosowaniu prewspółczynnika dla zadań mieszanych. Środki finansowe otrzymane na realizację tego projektu, niepowiązane bezpośrednio z ceną konkretnych usług, nie będą stanowiły podstawy opodatkowania VAT.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika metrażowego, jako najbardziej reprezentatywnego dla odliczenia VAT w kontekście działalności wodociągowo-kanalizacyjnej.|Z wykorzystania infrastruktury na rzecz odbiorców wewnętrznych nie wynika obowiązek naliczania VAT, gdyż są to czynności wewnętrzne w ramach jednego podatnika.
Przekazanie nieodpłatne nakładów inwestycyjnych na przebudowę infrastruktury do celów działalności gospodarczej nie podlega VAT. Grupie VAT przysługuje częściowe prawo do odliczenia VAT od inwestycji oraz pełne zastosowanie prewspółczynnika do usług hurtowego odbioru ścieków z uwzględnieniem działalności mieszanej.
Gmina ma prawo do odliczenia VAT od wydatków na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, stosując proporcję opartą na zużyciu m3, co obiektywnie odzwierciedla wykorzystanie infrastruktury do czynności opodatkowanych, a nie generalny prewspółczynnik z rozporządzenia.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego przy realizacji inwestycji w infrastrukturę wodociągową przy zastosowaniu prewspółczynnika metrażowego, w przypadku gdy ten sposób najdokładniej odzwierciedla podział pomiędzy czynnościami opodatkowanymi i nieopodatkowanymi VAT.
Gmina, stosując prewspółczynnik metrażowy oparty na rzeczywistych danych dotyczących odprowadzonych ścieków, ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z infrastrukturą kanalizacyjną, w zgodzie ze specyfiką działalności gospodarczej oraz orzecznictwem i ustawą o VAT.
W przypadku wydatków związanych z modernizacją infrastruktury wodociągowej, możliwe jest zastosowanie pre-współczynnika metrażowego opartego na liczbie metrów sześciennych dostarczonej wody, gdyż ten sposób proporcji obiektywnie odzwierciedla wykorzystanie do czynności opodatkowanych. Metoda ta jest bardziej reprezentatywna niż wzór z Rozporządzenia Ministra Finansów.
Gmina ma prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku VAT z faktur za wydatki związane z budową sieci wodociągowej, gdyż posłuży ona wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT. Odliczenie nie będzie możliwe, jeśli wystąpią przesłanki negatywne z art. 88 ustawy o VAT, stanowiące wyjątki od prawa do odliczenia.
Miasto i Gmina, będąc czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na budowę sieci kanalizacji sanitarnej, gdyż wydatki te są ponoszone wyłącznie na cele czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Nieodpłatne udostępnienie infrastruktury komunalnej przez Gminę w ramach realizacji jej zadań własnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdy inwestycja nie jest wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT.
Usługi przesyłu wody i ścieków świadczone odpłatnie przez związek międzygminny są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu VAT, niekorzystającymi ze zwolnienia podatkowego, z prawem do odliczenia podatku naliczonego, przy spełnieniu warunku bycia czynnym podatnikiem VAT.
Odpłatna dzierżawa majątku infrastrukturalnego przez Gminę stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, co uprawnia Gminę do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją inwestycji.
Odstępuje się od stosowania proporcji odliczenia VAT zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, jeżeli bardziej reprezentatywne jest zastosowanie proporcji metrażowej, zapewniającej dokładne odzwierciedlenie stopnia użycia Infrastruktury do działalności gospodarczej.
Z samego charakteru przedstawionego problemu i oceny rozwiania wynika, że jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego związane z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną, przy czym najbardziej reprezentatywną metodą do ustalenia pre-współczynnika jest ta oparta na stosunku ilości wody i ścieków przypisanych do czynności opodatkowanych VAT do całkowitej ilości
Świadczenie przez Gminę odpłatnych usług odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina może w pełni odliczyć VAT naliczony od wydatków związanych z infrastrukturą kanalizacyjną, wykorzystywaną wyłącznie do odpłatnego świadczenia usług opodatkowanych.