Zakup obligacji Skarbu Państwa przez spółkę z o.o. opodatkowaną estońskim CIT nie skutkuje powstaniem dochodu do opodatkowania ryczałtem oraz nie wyłącza spółki z estońskiego CIT, pod warunkiem, że przychody pasywne z tego tytułu nie przekroczą 50% przychodów z działalności.
Instytucji kultury prowadzącej jednocześnie działalność gospodarczą i niemającą charakteru gospodarczego, przysługuje prawo do obliczania prewspółczynnika VAT według metody art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, bardziej odzwierciedlającej jej specyfikę, zamiast wzoru z rozporządzenia Ministerstwa Finansów.
Czynsz dzierżawny, jako koszt wytworzenia środka trwałego do przekazania go do użytkowania, zwiększa jego wartość początkową w świetle art. 16g ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, natomiast podatki od nieruchomości i rolny związane z inwestycją mogą być bezpośrednio zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Podatek należny (VAT UK) z transakcji w Wielkiej Brytanii winien być traktowany jako przychód podatkowy wg ustawy o CIT z uwagi na brak tożsamości z podatkiem od wartości dodanej, co wyklucza zastosowanie zwolnienia z art. 12 ust. 4 pkt 9 CIT, natomiast podatek z transakcji w Irlandii Północnej nie, z uwagi na odpowiednie unijne regulacje podatkowe.
Gmina nie jest uprawniona do obniżenia podatku VAT związanego z inwestycją realizującą zadanie własne, ponieważ działania te nie generują czynności opodatkowanych.
Wpłaty od widzów o zidentyfikowanej tożsamości stanowią darowizny w rozumieniu u.p.s.d., podlegające opodatkowaniu, jednak wpłaty anonimowe nie spełniają wymagań do uznania ich za darowizny.
Jednostka samorządu terytorialnego nie posiada prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeśli wydatki związane z realizowanym projektem są przeznaczane na czynności wyłączone z zakresu opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Pomniejszenie zryczałtowanego podatku od przychodów z udziału w podzielonych zyskach spółki opodatkowanej ryczałtem od dochodów spółek jest dopuszczalne, jeśli zyski pochodzą z tego okresu i zostały wyodrębnione w kapitale własnym spółki, zgodnie z art. 30a ust. 19 Ustawy o PIT.
Opłaty za licencje użytkownika końcowego na oprogramowanie umożliwiające jedynie korzystanie na własne potrzeby, nie stanowią wynagrodzeń podlegających obowiązkowi poboru podatku u źródła, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.
Wynagrodzenie za dostęp do modelu SaaS oraz baz danych, niewiążące się z użytkowaniem przestrzeni dyskowej jako urządzenia przemysłowego, nie podlega podatkowi u źródła zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, za wyjątkiem wynagrodzenia obejmującego użytkowanie serwera dla przechowywania danych.
Wynagrodzenie płacone za korzystanie z licencji użytkownika końcowego do oprogramowania oraz za dostęp do baz danych, ograniczone do użytku wewnętrznego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem u źródła. Natomiast wynagrodzenie za dostęp do oprogramowania SaaS, umożliwiające użytkowanie przestrzeni dyskowej, stanowi należność za użytkowanie urządzeń przemysłowych, podlegającą opodatkowaniu.
Sprzedaż nieruchomości przez osobę fizyczną, działającą poza działalnością gospodarczą, nie jest objęta VAT i podlega PCC, przy czym obowiązek podatkowy w PCC spoczywa na kupującym.
W celu określenia limitu przychodów pasywnych na mocy art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. f ustawy o CIT, należy wliczać całą kwotą otrzymaną z realizacji praw z instrumentów finansowych, w tym pełną kwotę wykupu obligacji, a nie jedynie kwoty odsetek i dyskonta.
Dostawa towarów dokonana przez podmiot zagraniczny, nie posiadający siedziby w Polsce, do składu celnego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, nie rodzi obowiązku rejestracji tego podmiotu do VAT na terytorium kraju, z uwagi na zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia, gdzie nabywca w Polsce staje się podatnikiem VAT.
Podatnik VAT zwolniony, nieprowadzący działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, ani wykonujący czynności opodatkowanych, nie ma prawa do odliczenia ani zwrotu VAT od importowanych usług, jak wskazano w art. 86 ust. 1 oraz art. 88 ust. 4 ustawy o VAT.
Nabywanie usług prowadzonych przez zagraniczne podmioty medyczne, traktowane jako import usług, podlega obowiązkowi podatkowemu w zakresie VAT w Polsce i nie korzysta z preferencyjnego zwolnienia podatkowego, gdyż usługi te nie spełniają wymogów akredytacji ani form prowadzenia przewidzianych przez odrębne przepisy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.
Zapłata wynagrodzenia za nabycie pochodnego instrumentu finansowego w postaci IRS nie mieści się w granicach art. 21 ust. 1 ustawy o CIT, a w rezultacie nie podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym u źródła.
Wynagrodzenie za nabycie pochodnego instrumentu finansowego IRS nie podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o CIT, gdyż nie spełnia definicji odsetek ani świadczeń o charakterze podobnym, stanowiąc jedynie koszt zabezpieczenia przez ryzykiem.
Wniesienie aportem infrastruktury wodociągowej do spółki przez Gminę nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, podlega zatem opodatkowaniu VAT. Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od związanych z infrastrukturą wydatków.
Spółka opodatkowana ryczałtem nie traci prawa do tej formy opodatkowania na skutek nabycia produktów strukturyzowanych będących instrumentami dłużnymi na okaziciela, pod warunkiem braku posiadania udziałów w funduszach inwestycyjnych, zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT.
Przychody z usług rekreacyjnych, sklasyfikowanych pod PKWiU 93.29.19.0, podlegają 15% opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Montaż systemów odnawialnych źródeł energii przez Gminę X, jako działanie w ramach zadań publicznych, nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi działalności gospodarczej zgodnie z art. 15 ustawy o VAT, a tym samym Gmina nie działa jako podatnik.