Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na inwestycję poprzez zastosowanie preproporcji oraz proporcji sprzedaży, zgodnie z przepisami ustawy o VAT i wskazaniami Rozporządzenia Ministra Finansów.
Jednostkom samorządu terytorialnego nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi na realizację projektów niekomercyjnych w ramach zadań własnych, realizowanych w reżimie publicznoprawnym, niezwiązanych z działalnością opodatkowaną VAT.
Dochody z najmu nieruchomości mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, o ile najem jest prywatny i zgłoszono zamiar takiego opodatkowania przed uzyskaniem pierwszego dochodu.
Wniesienie przez gminę inwestycji wodno-kanalizacyjnych do spółki aportem stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, bez możliwości zastosowania zwolnienia, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT, a podstawą opodatkowania jest wartość nominalna udziałów przyjętych w zamian.
Gmina posiada prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków na inwestycję wodociągowo-kanalizacyjną, przy zastosowaniu prewspółczynnika, nie ma zaś prawa do odliczenia poprzez proporcję z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego, przy realizacji projektów termomodernizacji w ramach zadań własnych, nie jest podatnikiem VAT i brak jest prawa do odliczenia podatku naliczonego od takich wydatków, chyba że proporcja dla działalności mieszanej zezwala na częściowe odliczenie, czego organ podatkowy nie uznano w analizowanym przypadku.
Spółka, w przypadku gdy Kontrahent zrezygnuje ze zwolnienia z VAT usług vPPA, zachowuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te usługi, jeśli wykorzystywane są one w przeważającej mierze do czynności opodatkowanych VAT, spełniając przesłanki art. 86 ust. 1 i art. 43 ust. 22 ustawy o VAT.
Świadczenie odpłatnych usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez JST stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. JST nie jest zobowiązana do naliczania VAT od wewnętrznego wykorzystania infrastruktury. Odliczenie VAT od wydatków inwestycyjnych opiera się na proporcji wyliczonej według udziału objętości wody/ścieków dostarczonej zdobywanych
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT od importu towarów, nawet jeśli nie jest ich właścicielem w momencie importu, o ile są one wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Nabycie towarów po imporcie nie stanowi odrębnego zdarzenia opodatkowanego VAT.
Wniesienie przez Miasto aportu w postaci infrastruktury kanalizacji deszczowej do spółki komunalnej jest czynnością cywilnoprawną podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż Miasto działa jako podatnik, a nie jako organ władzy publicznej.
Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z organizacją wydarzenia, na które wstęp jest wolny, przysługuje jedynie w zakresie, w jakim wydatki te są przypisane do czynności opodatkowanych VAT. W razie niemożności wyodrębnienia kosztów należy stosować prewspółczynnik określający proporcję wykorzystania do celów działalności gospodarczej.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania publiczne niemające charakteru gospodarczo-cywilnoprawnego, nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z tymi zadaniami.
Dostawy wody i odbiór ścieków realizowane przez gminę na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowią czynności opodatkowane VAT jako działalność gospodarcza. Gmina nie ma obowiązku rozliczenia VAT dla usług na rzecz odbiorców wewnętrznych. Odliczenie VAT od wydatków na infrastrukturę wodociągowo-kanalizacyjną jest prawidłowe przy zastosowaniu pre-współczynnika metrażowego jako bardziej reprezentatywnego
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej przez gminę do spółki jest czynnością opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia podatkowego, a gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wydatków inwestycyjnych.
Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na część 2 Inwestycji poprzez zastosowanie prewspółczynnika opartego na kryterium ilościowym, co zapewnia lepsze odzwierciedlenie wykorzystania infrastruktury wod-kan do czynności opodatkowanych niż metoda wskazana w rozporządzeniu Ministra Finansów.
Planowana reorganizacja nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, co skutkuje opodatkowaniem przenoszonych składników majątkowych podatkiem VAT w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu usług. Opodatkowanie oparte jest na wartości emisyjnej udziałów wydanych w zamian za wkład niepieniężny.
Brak możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu materiałów i wykonanych usług wynikających z faktur dotyczących projektu.
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją inwestycji oraz wydatków dotyczących eksploatacji powstałej sieci kanalizacji sanitarnej.
Skutki podatkowe w zakresie usług związanych z zabezpieczeniem zmian cen energii elektrycznej.
Prawo do odliczenia części podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki bieżące związane z infrastrukturą kanalizacyjną.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez Spółkę od importowanych towarów.
Prawo do odliczenia podatku VAT przy zastosowaniu prewspółczynnika metrażowego.
Konsekwencje podatkowe wniesienia w drodze aportu Infrastruktury do Spółki.
Opisana transakcja stanowi dostawę towarów; Wnioskodawcy nie jest podmiotem ułatwiającym dostawę w rozumieniu art. 7a ust. 1 ustawy o VAT; określenie miejsca opodatkowania dostawy towarów, brak konieczności wliczania sprzedaży z tytułu opisanej dostawy towarów do limitu zwolnienia od podatku; prawo do odliczenia podatku naliczonego w przypadku rejestracji jako podatnik VAT czynny