Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego według art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż obiekt inwestycyjny wykorzystywany będzie do czynności opodatkowanych VAT w ramach umowy najmu.
Nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT nieodpłatne użyczenie majątku samorządowej instytucji kultury przez Gminę w ramach jej zadań własnych. Wydatki poniesione na inwestycje nie podlegają odliczeniu VAT, gdy majątek nie jest wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu.
Instytucji kultury prowadzącej jednocześnie działalność gospodarczą i niemającą charakteru gospodarczego, przysługuje prawo do obliczania prewspółczynnika VAT według metody art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, bardziej odzwierciedlającej jej specyfikę, zamiast wzoru z rozporządzenia Ministerstwa Finansów.
Usługi świadczone przez Teatr, które upowszechniają kulturę i rozwijają dorobek kulturalny, mogą korzystać ze zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, z wyłączeniem usług charakterystycznych dla wstępu oraz tych, które mają charakter głównie edukacyjny, gdyż nie spełniają przesłanki przedmiotowej tego zwolnienia.
Podmiot korzystający ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeśli nabywane towary lub usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nawet jeśli innowacyjny projekt służy poprawie efektywności działalności zwolnionej.
Jednostka samorządu terytorialnego po centralizacji rozliczeń VAT, dokonując odliczenia VAT od wydatków, które nie mogą być bezpośrednio przyporządkowane konkretnym rodzajom działalności, powinna stosować prewspółczynnik właściwy dla jednostki organizacyjnej korzystającej z przekazanego majątku. Prewspółczynnik ten oblicza się na podstawie danych właściwych dla tej jednostki.
Podmiot, prowadzący odpłatną działalność opodatkowaną VAT w zmodernizowanych obiektach, nie ma obowiązku stosowania prewspółczynnika VAT z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, gdyż działalność ta jest całkowicie gospodarcza. Wprowadzenie działalności zwolnionej wiąże się z obowiązkiem stosowania proporcji z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Samorządowa instytucja kultury, prowadząc działalność zarówno opodatkowaną, jak i niepodlegającą opodatkowaniu, zobowiązana jest stosować proporcję odliczenia VAT zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, a zaproponowany przez nią własny sposób obliczania tej proporcji nie jest uznany za bardziej reprezentatywny.
Przekazanie majątku do nowo utworzonych instytucji kultury w wyniku ich podziału nie stanowi zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a nieodpłatne wyposażenie w nieruchomości i mienie ruchome nie jest opodatkowane VAT, gdyż nie spełnia warunków prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Przychody z działalności kulturalnej uznanej za zmierzającą do ochrony i upowszechniania kultury są zwolnione z wliczenia do limitu 200 000 zł. Pozostałe działania nieprzypisane bezpośrednio do ochrony kultury wymagają uwzględnienia w tym limicie.
Samorządowa instytucja kultury nie ma prawa do pełnego odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych. W związku z realizacją inwestycji, związanej zarówno z działalnością opodatkowaną, jak i niepodlegającą opodatkowaniu, odliczenie musi być dokonane przy zastosowaniu prewspółczynnika, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Przy odliczaniu VAT od wydatków związanych z modernizacją budynku i wyposażeniem, instytucje kultury mają zastosować prewspółczynnik, jeśli nabywane towary i usługi służą zarówno działalności gospodarczej, jak i celom statutowym nieopodatkowanym.
Samorządowa instytucja kultury nie może stosować metody powierzchniowej przy określaniu proporcji podatku VAT naliczonego, gdyż nie spełnia ona kryteriów pełnego odzwierciedlenia wykorzystania zasobów do działalności gospodarczej i innej, określonych w ustawie o VAT. Za bardziej reprezentatywną uznano metodę z rozporządzenia Ministra Finansów.
Podstawowym warunkiem odzyskania podatku VAT jest wykorzystywanie nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych. W przypadku braku takiego związku, odliczenie VAT nie przysługuje.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nakładów inwestycyjnych na modernizację budynku kina, gdyż nie będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Sprzedaż towarów i usług dokonywaną przez gminę na rzecz jej samorządowych instytucji kultury oraz spółek, w których posiada co najmniej 25% udziałów, należy uznać za transakcje między podmiotami powiązanymi, co obliguje do oznaczania ich symbolem "TP" w pliku JPK_V7M, zgodnie z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.
Wyłączenie z zakresu podatników podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego dotyczy realizacji zadań publicznych niewymagających umów cywilnoprawnych, co uniemożliwia odliczenie podatku naliczonego w przypadku zakupów nie związanych z działalnością opodatkowaną.
Nieodpłatne udostępnienie majątku gminnego dla zadań publicznych na rzecz instytucji kultury, jako działanie w ramach zadań własnych, nie stanowi czynności podlegających VAT. W związku z brakiem odpłatnych świadczeń wiązanych z czynnościami opodatkowanymi, odliczenie podatku naliczonego jest niedopuszczalne.
Świadczenie zajęć rekreacyjno-sportowych przez instytucję kultury podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz korzysta ze zwolnienia przewidzianego dla usług sportowych nienastawionych na zyski, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Instytucja nie ma obecnie obowiązku rejestracji jako podatnik VAT.
Muzeum nie jest uprawnione do stosowania alternatywnego prewspółczynnika opartego na liczbie wejść odpłatnych do celów rozliczenia VAT. Skuteczniejsze i bardziej reprezentatywne jest stosowanie metody wskazanej w rozporządzeniu Ministra Finansów, które prawidłowo oddaje specyfikę działalności i zapewnia adekwatny podział VAT.
Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z organizacją wydarzenia, na które wstęp jest wolny, przysługuje jedynie w zakresie, w jakim wydatki te są przypisane do czynności opodatkowanych VAT. W razie niemożności wyodrębnienia kosztów należy stosować prewspółczynnik określający proporcję wykorzystania do celów działalności gospodarczej.
Podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych w obcym środku trwałym, jeśli po zakończeniu inwestycji obiekt ten będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT, bez potrzeby stosowania mechanizmu prewspółczynnika VAT, pomimo prowadzenia innej działalności zwolnionej z VAT.
Darowizny otrzymywane przez samorządową instytucję kultury stanowią przychody wykonane tej instytucji w rozumieniu § 2 pkt 12 Rozporządzenia Ministra Finansów i winny być uwzględniane w mianowniku wzoru kalkulacji prewspółczynnika określonego w § 4 ust. 1 Rozporządzenia.