Dochody z należności odsetkowych oraz innych wypłat dokonywanych przez Spółkę na rzecz Funduszu niemieckiego, reprezentowanego przez Spółkę Zarządzającą, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, pod warunkiem spełnienia określonych przesłanek, w tym posiadania przez Fundusz certyfikatu rezydencji oraz oświadczenia o rzeczywistym
Zwrot należności odsetkowych i innych realizowany na rzecz niemieckiego funduszu inwestycyjnego przez spółkę nie podlega obowiązkowi poboru podatku u źródła na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, przy spełnieniu określonych warunków formalnych i materialnych przez fundusz.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego według art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gdyż obiekt inwestycyjny wykorzystywany będzie do czynności opodatkowanych VAT w ramach umowy najmu.
Nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu VAT nieodpłatne użyczenie majątku samorządowej instytucji kultury przez Gminę w ramach jej zadań własnych. Wydatki poniesione na inwestycje nie podlegają odliczeniu VAT, gdy majątek nie jest wykorzystywany do czynności podlegających opodatkowaniu.
Instytucji kultury prowadzącej jednocześnie działalność gospodarczą i niemającą charakteru gospodarczego, przysługuje prawo do obliczania prewspółczynnika VAT według metody art. 86 ust. 2c ustawy o VAT, bardziej odzwierciedlającej jej specyfikę, zamiast wzoru z rozporządzenia Ministerstwa Finansów.
Usługi świadczone przez Teatr, które upowszechniają kulturę i rozwijają dorobek kulturalny, mogą korzystać ze zwolnienia z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy o VAT, z wyłączeniem usług charakterystycznych dla wstępu oraz tych, które mają charakter głównie edukacyjny, gdyż nie spełniają przesłanki przedmiotowej tego zwolnienia.
Podmiot korzystający ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, jeśli nabywane towary lub usługi nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, nawet jeśli innowacyjny projekt służy poprawie efektywności działalności zwolnionej.
Jednostka samorządu terytorialnego po centralizacji rozliczeń VAT, dokonując odliczenia VAT od wydatków, które nie mogą być bezpośrednio przyporządkowane konkretnym rodzajom działalności, powinna stosować prewspółczynnik właściwy dla jednostki organizacyjnej korzystającej z przekazanego majątku. Prewspółczynnik ten oblicza się na podstawie danych właściwych dla tej jednostki.
Podmiot, prowadzący odpłatną działalność opodatkowaną VAT w zmodernizowanych obiektach, nie ma obowiązku stosowania prewspółczynnika VAT z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, gdyż działalność ta jest całkowicie gospodarcza. Wprowadzenie działalności zwolnionej wiąże się z obowiązkiem stosowania proporcji z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.
Samorządowa instytucja kultury, prowadząc działalność zarówno opodatkowaną, jak i niepodlegającą opodatkowaniu, zobowiązana jest stosować proporcję odliczenia VAT zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, a zaproponowany przez nią własny sposób obliczania tej proporcji nie jest uznany za bardziej reprezentatywny.
Przekazanie majątku do nowo utworzonych instytucji kultury w wyniku ich podziału nie stanowi zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a nieodpłatne wyposażenie w nieruchomości i mienie ruchome nie jest opodatkowane VAT, gdyż nie spełnia warunków prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Przychody z działalności kulturalnej uznanej za zmierzającą do ochrony i upowszechniania kultury są zwolnione z wliczenia do limitu 200 000 zł. Pozostałe działania nieprzypisane bezpośrednio do ochrony kultury wymagają uwzględnienia w tym limicie.
Samorządowa instytucja kultury nie ma prawa do pełnego odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych. W związku z realizacją inwestycji, związanej zarówno z działalnością opodatkowaną, jak i niepodlegającą opodatkowaniu, odliczenie musi być dokonane przy zastosowaniu prewspółczynnika, zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Przy odliczaniu VAT od wydatków związanych z modernizacją budynku i wyposażeniem, instytucje kultury mają zastosować prewspółczynnik, jeśli nabywane towary i usługi służą zarówno działalności gospodarczej, jak i celom statutowym nieopodatkowanym.
W przypadku posiadania przez przedsiębiorcę dwóch decyzji o wsparciu, każda z decyzji musi być rozliczana w kolejności jej wydania, zgodnie z art. 13 ust. 6 ustawy o wspieraniu nowych inwestycji; przedsiębiorca nie może korzystać z udzielonego wsparcia równolegle dla różnych inwestycji, jeśli obie decyzje dotyczą różnych obszarów technologicznych.
Samorządowa instytucja kultury nie może stosować metody powierzchniowej przy określaniu proporcji podatku VAT naliczonego, gdyż nie spełnia ona kryteriów pełnego odzwierciedlenia wykorzystania zasobów do działalności gospodarczej i innej, określonych w ustawie o VAT. Za bardziej reprezentatywną uznano metodę z rozporządzenia Ministra Finansów.
Podstawowym warunkiem odzyskania podatku VAT jest wykorzystywanie nabytych towarów i usług do czynności opodatkowanych. W przypadku braku takiego związku, odliczenie VAT nie przysługuje.
Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nakładów inwestycyjnych na modernizację budynku kina, gdyż nie będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Sprzedaż towarów i usług dokonywaną przez gminę na rzecz jej samorządowych instytucji kultury oraz spółek, w których posiada co najmniej 25% udziałów, należy uznać za transakcje między podmiotami powiązanymi, co obliguje do oznaczania ich symbolem "TP" w pliku JPK_V7M, zgodnie z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.
Wyłączenie z zakresu podatników podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego dotyczy realizacji zadań publicznych niewymagających umów cywilnoprawnych, co uniemożliwia odliczenie podatku naliczonego w przypadku zakupów nie związanych z działalnością opodatkowaną.
Gmina, stosując prewspółczynnik metrażowy oparty na rzeczywistych danych dotyczących odprowadzonych ścieków, ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z infrastrukturą kanalizacyjną, w zgodzie ze specyfiką działalności gospodarczej oraz orzecznictwem i ustawą o VAT.
Nieodpłatne udostępnienie majątku gminnego dla zadań publicznych na rzecz instytucji kultury, jako działanie w ramach zadań własnych, nie stanowi czynności podlegających VAT. W związku z brakiem odpłatnych świadczeń wiązanych z czynnościami opodatkowanymi, odliczenie podatku naliczonego jest niedopuszczalne.
Świadczenie zajęć rekreacyjno-sportowych przez instytucję kultury podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, lecz korzysta ze zwolnienia przewidzianego dla usług sportowych nienastawionych na zyski, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o VAT. Instytucja nie ma obecnie obowiązku rejestracji jako podatnik VAT.