Sprzedaż pakietu składającego się z usługi internetowej i telewizyjnej stanowi dwie odrębne czynności opodatkowane, które nie tworzą świadczenia kompleksowego i powinny być opodatkowane zgodnie z odpowiednimi zasadami dotyczącymi VAT.
Wniesienie infrastruktury wodno-kanalizacyjnej aportem do Spółki podatkowo-cywilnoprawnej przez Gminę, jako towaru w rozumieniu ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta z wyłączenia na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, gdyż nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części.
Świadczenie odpłatnych usług odbioru i oczyszczania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, a gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z majątkiem wykorzystywanym wyłącznie do tej działalności, pod warunkiem braku przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy o VAT.
Świadczenie odpłatnych usług dostawy wody i odbioru ścieków przez gminę stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. W przypadku infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, zastosowanie prewspółczynnika metrażowego do odliczenia VAT jest bardziej reprezentatywne niż metoda z Rozporządzenia, szczególnie wobec specyfiki działalności i specyfiki dokonywanych nabyć.
Podatki naliczone od wydatków inwestycyjnych jednostki samorządu terytorialnego, przekazywanych jednostkom budżetowym, gdy bezpośrednie przyporządkowanie wydatków do działalności gospodarczej nie jest możliwe, wymagają zastosowania prewspółczynnika określonego dla danej jednostki budżetowej, zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 17 grudnia 2015 r.
W przypadku, gdy wynik kalkulacji rozliczenia za dostawę energii elektrycznej jest dodatni, Wytwórca wystawia fakturę VAT. Jeśli suma rozliczenia przybiera wartość ujemną, Spółka ma obowiązek wystawienia faktury za świadczenie usługi odbioru energii, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Odpłatne udostępnienie majątku przez gminę na podstawie umowy dzierżawy stanowi czynność opodatkowaną VAT, dającą prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego, pod warunkiem związania czynności gospodarczych z działalnością opodatkowaną.
Aport infrastruktury geotermalnej przez jednostkę samorządową do spółki komunalnej stanowi czynność opodatkowaną VAT jako odpłatna dostawa towarów, niekorzystająca ze zwolnienia z VAT, gdyż nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, nawet w przypadku zaniechania inwestycji z przyczyn niezależnych od podatnika.
Odpłatne dostarczanie wody i odprowadzanie ścieków przez gminę na podstawie umów cywilnoprawnych stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego obliczonego według klucza proporcji metrażowej, gdyż bardziej odpowiada specyfice działalności wodno-kanalizacyjnej niż metoda z Rozporządzenia Ministra Finansów.
Gmina, stosując prewspółczynnik metrażowy oparty na rzeczywistych danych dotyczących odprowadzonych ścieków, ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z infrastrukturą kanalizacyjną, w zgodzie ze specyfiką działalności gospodarczej oraz orzecznictwem i ustawą o VAT.
Świadczenie odpłatnych usług odbioru ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, przy czym Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego, gdy infrastruktura służy wyłącznie tym usługom.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT od importu towarów, nawet jeśli nie jest ich właścicielem w momencie importu, o ile są one wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Nabycie towarów po imporcie nie stanowi odrębnego zdarzenia opodatkowanego VAT.
Miasto i Gmina, będąc czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków na budowę sieci kanalizacji sanitarnej, gdyż wydatki te są ponoszone wyłącznie na cele czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Odstępuje się od stosowania proporcji odliczenia VAT zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów, jeżeli bardziej reprezentatywne jest zastosowanie proporcji metrażowej, zapewniającej dokładne odzwierciedlenie stopnia użycia Infrastruktury do działalności gospodarczej.
Z samego charakteru przedstawionego problemu i oceny rozwiania wynika, że jednostce samorządu terytorialnego przysługuje prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego związane z infrastrukturą wodno-kanalizacyjną, przy czym najbardziej reprezentatywną metodą do ustalenia pre-współczynnika jest ta oparta na stosunku ilości wody i ścieków przypisanych do czynności opodatkowanych VAT do całkowitej ilości
Gmina jest uprawniona do stosowania prewspółczynnika odliczania podatku naliczonego na podstawie kryterium ilościowego, które obiektywnie odzwierciedla część wydatków związanych z działalnością wodno-kanalizacyjną. Sposób określony w rozporządzeniu nie spełnia warunku reprezentatywności i nie uwzględnia specyfiki działalności gminy.
Świadczenie odpłatnych usług dostawy wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych przez jednostki samorządu terytorialnego stanowi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnień z tego podatku. JST mogą stosować alternatywne metody obliczenia proporcji odliczenia VAT, które bardziej odpowiadają specyfice ich działalności, niż metody wskazane w przepisach wykonawczych
Gmina, prowadząc działalność opodatkowaną VAT, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją gospodarczą, o ile wydatki są związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną, bez konieczności stosowania prewspółczynnika.
Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje gminie w zakresie inwestycji finansowanych z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych; pełne odliczenie możliwe jest dla inwestycji związanych wyłącznie z działalnością opodatkowaną, natomiast odliczenie proporcjonalne dla inwestycji związanych z działalnością mieszaną, bez względu na źródło finansowania, pod warunkiem
Jednostka samorządu terytorialnego, będąca czynnym podatnikiem, ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z inwestycją, gdy nabywane towary i usługi służą tylko czynnościom opodatkowanym. Tym samym, rozbudowa sieci wodociągowej przez Gminę, której cała sprzedaż opodatkowana jest VAT, spełnia przesłanki do pełnego odliczenia, jeśli nie występują przesłanki negatywne zgodnie z
Gmina, realizując inwestycję służącą wyłącznie czynnościom opodatkowanym, ma prawo do odliczenia całkowitego podatku naliczonego od poniesionych wydatków, pod warunkiem spełnienia wymogów z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki komunalnej stanowi opodatkowaną VAT odpłatną dostawę towarów, niekorzystającą ze zwolnienia jako zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, co przysługuje Gminie prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z inwestycją.
Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków na Infrastrukturę Kompleksu do wysokości proporcji zdefiniowanej w § 3 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r., zważywszy na brak możliwości przypisania wydatków wyłącznie do działalności opodatkowanej VAT.
Gmina jest uprawniona do pełnego odliczenia podatku VAT od instalacji fotowoltaicznych przy przepompowniach używanych wyłącznie w opo.datkowanej działalności gospodarczej oraz do częściowego odliczenia z zastosowaniem pre-współczynnika metrażowego, gdy przepompownie są wykorzystywane również do celów niegospodarczych, zgodnie z zasadami obiektywnego przyporządkowania wydatków.