Gmina, realizując zadania własne związane z edukacją publiczną oraz nieodpłatne świadczenie usługi edukacyjnej, nie ma prawa do obniżenia kwoty VAT należnego na podstawie art. 86 ustawy o VAT, gdyż nie działa w charakterze podatnika w ramach działalności gospodarczej.
Sprzedaż wydzielonej działki rolnikowi-rejestrowanemu podatnikowi VAT jest traktowana jako działalność gospodarcza, podlegająca opodatkowaniu VAT, ale zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, bez konieczności wystawiania faktury, chyba że zażąda tego nabywca.
Sprzedaż niezabudowanej działki przez osobę fizyczną niebędącą przedsiębiorcą, niepodejmującą działań handlowych wykraczających poza zarządzanie majątkiem osobistym, nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT. W przypadku gdy wszelkie działania zwiększające atrakcyjność gruntu są podejmowane przez nabywcę działający jako pełnomocnik, uznanie sprzedawcy za podatnika VAT jest niezasadne.
Brak obowiązku wystawiania faktur za wykonanie przyłączy wodociągowych, jeśli mieszkańcy nie zażądają faktury, nie narusza przepisów VAT, natomiast gmina jako czynny podatnik VAT ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, o ile odpowiednie towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na usługi doradztwa podatkowego stosownie do rodzaju działalności związanej z odliczanym wydatkiem, poprzez pełne odliczenie, zastosowanie współczynnika lub prewspółczynnika VAT, zgodnie z ustawą o VAT.
Sprzedaż niezabudowanej działki, wydzielonej z większej posesji, której cel to działalność gospodarcza nabywcy, nie stanowi czynności opodatkowanej VAT, gdy sprzedawca nie działa jako podatnik VAT, a działka służyła celom prywatnym. Nie wymaga to dokumentowania fakturą.
Obowiązek podatkowy z tytułu dostaw energii elektrycznej i gazu powstaje w dacie wystawienia faktury pierwotnej lub korygującej, zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a ustawy o VAT, o ile przyczyny korekty są niezależne od pomyłki w momencie wystawienia faktury pierwotnej.
Sprzedaż niezabudowanej działki nr 1 nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż dokonujący transakcji nie działa w charakterze podatnika, a jedynie korzysta z prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, co wyklucza zastosowanie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Sprzedaż udziałów w nieruchomości wykorzystywanej wyłącznie w celach prywatnych, bez przejawów działań charakterystycznych dla profesjonalnego obrotu nieruchomościami, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie kwalifikując sprzedawcy jako podatnika podatku VAT w świetle art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Gmina X, jako prosument energii odnawialnej, wprowadzając energię elektryczną do sieci, działa jako podatnik VAT, a sprzedaż energii elektrycznej stanowi odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, z obowiązkiem podatkowym powstającym z chwilą wystawienia faktury lub upływem terminu płatności.
Sprzedaż niezabudowanych działek nr 1 i 2, przeznaczonych pod zabudowę, dokonana przez podmiot będący czynnym podatnikiem VAT, podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych, bez możliwości zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.
Sprzedaż działek o nr A, B i części C, przez podatnika będącego czynnym podatnikiem VAT z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż działki były wykorzystywane do tej działalności oraz nie można uznać ich za element majątku osobistego podatnika.
Wprowadzenie do sieci przez Gminę energii wyprodukowanej w mikroinstalacji stanowi odpłatną dostawę podlegającą VAT, a podstawa opodatkowania ustalana jest jako wartość brutto pomniejszona o VAT. Zmiany w systemie obliczania depozytu prosumenckiego obowiązujące od 1 lutego 2025 r. wpływają na określenie podstawy opodatkowania.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT. Wpłaty mieszkańców nie są wynagrodzeniem za świadczenia, przez co Gmina nie jest zobowiązana do fakturowania takich wpłat, a dofinansowanie nie jest podstawą opodatkowania jako wynagrodzenie za usługi.
Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zawierających dodatkowe dane o odbiorcy i nabywcy, pod warunkiem, że faktury te odzwierciedlają rzeczywiste zdarzenia gospodarcze oraz spełniają wymogi z art. 86 i 106 ustawy o podatku VAT. Brak konieczności korekty faktury w zakresie dopisków takich jak 'Polska' przy nazwie nabywcy.
Sprzedaż niezabudowanej działki przez osobę fizyczną, która nie prowadzi działalności gospodarczej, nie podlega opodatkowaniu VAT, jeśli jest to sprzedaż majątku prywatnego i brak jest działań wskazujących na działalność handlową.
Dostawa ziemi oznaczonej symbolami AG/2, mimo obecności ruin nie uznanych za budynki lub budowle VAT, podlega opodatkowaniu VAT jako teren budowlany, umożliwiając kupującemu zgodne z przepisami obniżenie podatku należnego o podatek naliczony przedstawiony na odpowiednich fakturach VAT.
Gmina wykonująca czynności jako prosument energii wprowadzający do sieci energię elektryczną za wynagrodzeniem działa jako podatnik VAT, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje w momencie wystawienia faktury, upływu terminu na jej wystawienie lub upływu terminu płatności, zgodnie z art. 19a ustawy o VAT.
Dofinansowanie uzyskane przez Gminę na realizację przedsięwzięcia nie stanowi wynagrodzenia za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, wobec czego nie podlega opodatkowaniu i wymogowi wystawienia faktury VAT.
Sprzedaż działki niezabudowanej przez osobę fizyczną, niewykazującą aktywności zawodowej w obrocie nieruchomościami, nie podlega opodatkowaniu VAT, a transakcja nie wymaga wystawienia faktury VAT jako dokumentu potwierdzającego dostawę towarów w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.
Gmina pobierając opłaty za zajęcie pasa drogowego dróg wewnętrznych nie działa jako podatnik VAT i opłaty te nie stanowią wynagrodzenia za czynności opodatkowane. Te publicznoprawne czynności podmiotów prawa publicznego nie podlegają obowiązkowi fakturowania VAT.
Gmina, realizując zadania niepowiązane z czynnościami opodatkowanymi, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nawet jeśli jest czynnym podatnikiem tego podatku.
Opłaty pobierane przez Gminę za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych i wewnętrznych nie stanowią wynagrodzenia za czynności podlegające opodatkowaniu VAT, gdyż są czynnościami publicznoprawnymi. Dokumentowanie fakturą VAT nie jest wymagane.