Zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntów obejmujących tereny zabudowane nie może korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, nawet gdy część przeznaczona jest na zieleń urządzoną, jeżeli całość terenu uznawana jest za budowlany z powodu istniejących budowli i brak własności tych budowli po stronie wnioskodawcy.
Sprzedaż wybudowanych lokali mieszkalnych na gruncie będącym majątkiem wspólnym, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej wnioskodawczyni, podlega opodatkowaniu VAT. Podatnikiem z tytułu tej sprzedaży będzie wyłącznie wnioskodawczyni, działająca jako czynny podatnik VAT. Dostawa będzie dokonana w ramach działalności gospodarczej, bez możliwości zastosowania zwolnień z ustawy o VAT.
Sprzedaż niezabudowanej działki nr 1 przez Gminę, jako teren budowlany zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT i nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz pkt 2 ustawy o VAT, wobec niespełnienia przesłanek dotyczących przeznaczenia i sposobu wykorzystywania działki.
Sprzedaż nieruchomości z zabudowaniami przez podatnika VAT nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa lub ZCP, gdyż przenoszony majątek nie jest wyodrębniony organizacyjnie ani finansowo jako część przedsiębiorstwa; może być kwalifikowany jako dostawa towarów podlegająca podatkowi VAT przy wyborze rezygnacji ze zwolnienia.
Dostawa nieruchomości obejmująca działki zabudowane, które nastąpiły po pierwszym zasiedleniu, jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Możliwe jest jednak opodatkowanie po spełnieniu określonych wymogów formalnych przez strony transakcji. Dostawa działek uznawanych za tereny budowlane, w tym niezabudowanych, nie może korzystać ze zwolnienia.
Wprowadzenie do sieci prądu wyprodukowanego w instalacjach fotowoltaicznych to działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Podstawę opodatkowania stanowi iloczyn wprowadzonej energii oraz rynkowej ceny, zwiększony współczynnikiem 1,23. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Prawo do odliczenia podatku VAT przysługuje Gminie jedynie w odniesieniu do wydatków na instalacje fotowoltaiczne, wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT. Pozostałe wydatki, wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych, nie dają prawa do odliczenia.
Płatności Gwarancyjne nie stanowią wynagrodzenia za czynności objęte VAT w Polsce, natomiast Płatności za Overleasing są usługami związanymi z nieruchomościami i podlegają opodatkowaniu VAT według miejsca położenia nieruchomości. W konsekwencji, Nabywcy przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu nabycia tych usług.
Czynności, w ramach których Gmina wykorzystuje majątek zrealizowany w ramach inwestycji, nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT, gdyż infrastruktura nie jest używana do działalności gospodarczej, co jednocześnie uniemożliwia odliczenie podatku naliczonego od związanych z nią wydatków.
Miasto... ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT, wynikającego z nabycia ratraka i systemu sztucznego naśnieżania stoku, o ile inwestycja ta jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych.
Odpłatne udostępnianie świetlic wiejskich przez gminę na rzecz podmiotów zewnętrznych jest działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, niezależnie od realizacji zadań własnych gminy; gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych w oparciu o proporcję określoną art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.
Gmina jest uprawniona do zastosowania prewspółczynnika metrażowego, jako najbardziej reprezentatywnego dla odliczenia VAT w kontekście działalności wodociągowo-kanalizacyjnej.|Z wykorzystania infrastruktury na rzecz odbiorców wewnętrznych nie wynika obowiązek naliczania VAT, gdyż są to czynności wewnętrzne w ramach jednego podatnika.
Przekazanie nieodpłatne nakładów inwestycyjnych na przebudowę infrastruktury do celów działalności gospodarczej nie podlega VAT. Grupie VAT przysługuje częściowe prawo do odliczenia VAT od inwestycji oraz pełne zastosowanie prewspółczynnika do usług hurtowego odbioru ścieków z uwzględnieniem działalności mieszanej.
Gmina działająca w charakterze podatnika ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących realizacji inwestycji na targowiskach, w ramach działalności komercyjnej i opodatkowanej, związanej z poborem opłat rezerwacyjnych.
Sprzedaż niezabudowanych działek przez Gminę podlega opodatkowaniu VAT, gdyż klasyfikują się one jako tereny budowlane, a warunki zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT nie są spełnione.
Sprzedaż działek niezabudowanych w ramach licytacji podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa terenów budowlanych. Działka nr F, zabudowana budynkiem spełniającym wymogi art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, jest zwolniona od opodatkowania, o ile od pierwszego zasiedlenia minęło ponad dwa lata i brak jest ulepszeń przekraczających 30% wartości początkowej budynku.
Kwota dotacji otrzymanej z PROW, pomniejszona o VAT należny, nie stanowi podstawy opodatkowania dla usług budowy przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców, gdyż Gmina nie prowadzi w tym zakresie działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.
Przekazanie środków uzyskanych ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej przez Spółkę na rzecz Gminy nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług ani dostawę towarów podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.
Odpłatne świadczenie przez gminę usług dostarczania wody na rzecz odbiorców zewnętrznych na podstawie umów cywilnoprawnych podlega opodatkowaniu VAT jako działalność gospodarcza, bez zwolnienia od podatku; gmina ma prawo odliczyć pełny VAT naliczony od inwestycji związanych z tymi usługami.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę, w której finansowanie odbywa się głównie z dotacji, a działalność nie jest prowadzona z intencją generowania zysku, nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej VAT. Tym samym, wpłaty mieszkańców oraz dotacje nie podlegają opodatkowaniu VAT, a Gmina nie może odliczyć podatku naliczonego związanego z taką inwestycją.
Podatki naliczone od wydatków inwestycyjnych jednostki samorządu terytorialnego, przekazywanych jednostkom budżetowym, gdy bezpośrednie przyporządkowanie wydatków do działalności gospodarczej nie jest możliwe, wymagają zastosowania prewspółczynnika określonego dla danej jednostki budżetowej, zgodnie z Rozporządzeniem z dnia 17 grudnia 2015 r.
Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku VAT od wydatków inwestycyjnych związanych z obiektami komunalnymi, o ile obiekty te, po zakończeniu inwestycji, będą wykorzystywane wyłącznie do świadczenia opodatkowanych czynności, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego.