Zbycie nieruchomości, obejmujące grunty, budynki i budowle, nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, co czyni je opodatkowanym podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przy braku zastosowania wyłączenia z art. 6 pkt 1 tej ustawy.
Zbycie Nieruchomości w ramach Transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z opcją rezygnacji z przewidzianego zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Sprzedaż nieruchomości w ramach transakcji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, jeżeli transakcja zostanie opodatkowana podatkiem od towarów i usług poprzez rezygnację ze zwolnienia, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o PCC.
Zbycie nieruchomości handlowych przez spółkę w ramach sprzedaży portfela nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W konsekwencji transakcja podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów, a nie jest wyłączona spod przepisów ustawy o VAT na podstawie art. 6 ust. 1.
Zbycie nieruchomości komercyjnych jako pojedynczych składników majątkowych, bez wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego, nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT).
Umowa sprzedaży nieruchomości w zakresie naniesień, będących własnością podmiotu trzeciego i związanych z działką będącą własnością zbywcy, podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. Pozostała część transakcji nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem, jeżeli zostanie opodatkowana VAT-em po rezygnacji ze zwolnienia.
Zbycie nieruchomości w ramach transakcji podlega VAT jako dostawa towarów. Nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Strony mogą zrezygnować z ustawowego zwolnienia, co skutkuje opodatkowaniem transakcji. Nabywcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Zbycie nieruchomości komercyjnych przez Zbywcę nie stanowi zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, przy zapewnieniu spełnienia wymaganych formalności.
Zbycie nieruchomości komercyjnej w ramach transakcji handlowej nie stanowi zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jeśli przenoszone składniki nie są zdolne do samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej i brakuje ich organizacyjnego oraz finansowego wyodrębnienia w dotychczasowym przedsiębiorstwie, co skutkuje opodatkowaniem transakcji VAT.
Zbycie nieruchomości (X) w ramach transakcji portfela nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani ZCP i podlega opodatkowaniu VAT, jednak dostawa budynków i budowli może być zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT przy spełnieniu odpowiednich warunków.
Zbycie nieruchomości wraz z powiązanymi składnikami majątkowymi nie stanowi przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, a zatem podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów z potencjalnym zastosowaniem zwolnienia, chyba że strony wybiorą opodatkowanie zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy o VAT.
Zbycie nieruchomości w ramach transakcji nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa ani przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu VAT. Dostawa ta nie korzysta ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy o VAT.
Zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych, przewidziane w art. 9 pkt 17 ustawy, przysługuje przy nabyciu lokalu mieszkalnego, jeżeli poprzedni stan posiadania obejmował jedynie udział w gruncie bez budynku mieszkalnego, gdzie domek na kołach nie jest uznawany za budynek.
Gmina ma prawo do częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na inwestycję poprzez zastosowanie preproporcji oraz proporcji sprzedaży, zgodnie z przepisami ustawy o VAT i wskazaniami Rozporządzenia Ministra Finansów.
Sprzedaż działki wydzielonej z działki nr 1/1, stanowiącej uprzednio część majątku wykorzystywanego w działalności gospodarczej i najmie, podlega opodatkowaniu VAT, jednakże jest zwolniona z tego podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, jako że pomiędzy zasiedleniem a dostawą upłynął wymagany okres ponad dwóch lat.
Transakcja sprzedaży nieruchomości nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W związku z tym, podlega opodatkowaniu VAT, z możliwością wyboru opodatkowania poprzez rezygnację ze zwolnienia z VAT przez strony transakcji. Kupującemu przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego.
Gmina, realizując zadania publiczne bez związku z czynnościami opodatkowanymi VAT, nie ma prawa do odliczenia naliczonego VAT związanego z inwestycją, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.
Grunty, budynki i budowle uznaje się za związane z działalnością gospodarczą, jeżeli są w posiadaniu przedsiębiorcy, stanowią składnik jego przedsiębiorstwa i funkcjonalnie powiązane z prowadzoną działalnością, uwzględniając nie tylko posiadanie, lecz także status podatnika oraz sposób wykorzystania. Literalne rozumienie jest niewystarczające, gdyż prowadzi do nadmiernego opodatkowania.
Dostawa nieruchomości obejmująca działki zabudowane, które nastąpiły po pierwszym zasiedleniu, jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Możliwe jest jednak opodatkowanie po spełnieniu określonych wymogów formalnych przez strony transakcji. Dostawa działek uznawanych za tereny budowlane, w tym niezabudowanych, nie może korzystać ze zwolnienia.
Sprzedaż budynku z infrastrukturą oraz działek niezabudowanych stanowi czynność zwolnioną z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 9 ustawy o VAT, gdyż obiekty nie są sprzedawane w ramach pierwszego zasiedlenia, a działki nie stanowią terenów budowlanych zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Sprzedaż zabudowanej działki nr 1 przez Wnioskodawcę nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, jako że nie spełnia kryteriów działalności gospodarczej zgodnie z art. 15 ustawy o VAT, będąc czynnością w zarządzie majątkiem prywatnym. Tym samym, dyskusja o zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy staje się bezprzedmiotowa.