Nieodpłatne przekazanie instalacji fotowoltaicznych po okresie trwałości projektu, jako finalny element usługi publicznej niegenerujący przysporzenia majątkowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ani obowiązkowi sporządzenia informacji PIT-11.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia usług doradztwa finansowego, jeśli usługi te są bezpośrednio związane z działalnością opodatkowaną, co wymaga każdorazowej oceny związków funkcjonalnych z przychodami z tej działalności.
Sprzedaż nieruchomości przez osobę fizyczną może być uznana za działalność gospodarczą i podlegać opodatkowaniu VAT, jeśli transakcja wykazuje cechy zorganizowanego charakteru i jest podobna do profesjonalnego obrotu.
Udział pracowników w wyjazdach i spotkaniach integracyjnych zorganizowanych ze środków ZFŚS, z uwagi na interes pracodawcy i charakter socjalny beneficja, nie stanowi opodatkowanego przychodu pracownika w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PDOF.
Świadczenia z Fundacji Rodzinnej dla beneficjentów w tzw. grupie zerowej są zwolnione z PIT, a Fundacja nie musi pobierać zaliczek na podatek. Inne świadczenia opodatkowano zryczałtowanym 10% podatkiem.
Dofinansowanie wycieczek integracyjnych z ZFŚS nie stanowi dla uczestników przysporzenia finansowego nieodpłatnego, a tym samym nie generuje obowiązku podatkowego zgodnie z ustawą o PIT, ponieważ świadczenie takie ma charakter ogólnodostępny i nieprzypisany indywidualnie.
Sfinansowanie z ZFŚS wyjazdu do teatru, imprezy kulturano-oświatowej oraz wycieczki integracyjnej nie stanowi przychodu opodatkowanego podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż świadczenia te służą interesom pracodawcy i nie przynoszą wymiernych korzyści indywidualnym uczestnikom. Nie powstaje obowiązek płatnika po stronie pracodawcy.
Udział pracowników i emerytów w finansowanej z ZFŚS imprezie integracyjnej nie skutkuje powstaniem przychodu podlegającego opodatkowaniu, gdyż impreza leży w interesie pracodawcy, a korzyści dla uczestników są ogólne i niemierzalne.
Przychody fundatorów i ich dzieci z tytułu świadczeń oraz mienia z fundacji rodzinnej, przy proporcji 100% mienia wniesionego przez fundatorów, podlegają pełnemu zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 157 i ust. 49 ustawy o PIT.
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS nie stanowi przychodu dla pracowników, jako iż jest integracyjne i służy interesowi pracodawcy. Dla emerytów natomiast nie spełnia przesłanek zwolnienia z podatku, nie będąc nieodpłatnym świadczeniem według art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nieodpłatne zapewnienie noclegów dla pracowników mobilnych, nie dokonujących podróży służbowej w rozumieniu kodeksu pracy, nie stanowi dla nich przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdy świadczenie to jest realizowane w interesie pracodawcy i nie przynosi pracownikowi wymiernej korzyści majątkowej.
Rekompensaty wypłacane uczestnikom funduszy inwestycyjnych za straty wynikające z błędnej wyceny jednostek uczestnictwa nie stanowią przychodu podatkowego w rozumieniu ustawy o PIT. Nie powodują one powstania obowiązku sporządzania informacji podatkowych ani zastosowania zwolnienia z podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS dla pracowników i emerytów, stanowi przychód kwalifikowany do źródła przychodów z pracy lub innych źródeł, lecz podlega zwolnieniu podatkowemu do ustawowych limitów realizujących cele socjalne. Nadwyżka świadczenia ponad limity podlega opodatkowaniu odpowiednio poprzez zaliczki i zryczałtowany podatek.
Wypłaty środków z ubezpieczeniowego funduszu kapitałowego, dokonywane po 31 grudnia 2023 r., nie zobowiązują spółki do sporządzenia informacji PIT-8C, chyba że dochodzi do fizycznej wypłaty, która ustala dochód podatkowy, generując obowiązek wystawienia PIT-8C w momencie tej wypłaty.
Dofinansowanie do wypoczynku dziecka pracownika z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, nabytego za pośrednictwem biura podróży wpisanego do rejestru organizatorów, korzysta ze zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o PIT, bez konieczności zgłoszenia wypoczynku kuratorowi oświaty.
Wartość nieodpłatnych pakietów badań diagnostycznych przekazywanych pacjentom w ramach projektu współfinansowanego z funduszy unijnych, pomimo że stanowi przychód z nieodpłatnych świadczeń, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT.
Fundacja, jako płatnik podatku dochodowego od stypendiów, ma obowiązek wystawiania PIT-11, natomiast nie musi pobierać zaliczek, jeśli student złoży odpowiedni wniosek. W kontekście rezydencji podatkowej cudzoziemców pozwala się na stosowanie oświadczeń, przy założeniu ich zgodności z przepisami Ustawy o PIT, bez wymogu certyfikatów rezydencji, chyba że stosuje się umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania
Pokrycie kosztów szkoleń członków Rady Nadzorczej banku, wynikające z ustawowego obowiązku zapewnienia odpowiednich kwalifikacji, nie stanowi przychodu członków RN w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, a tym samym bank nie jest zobowiązany do obliczania i pobierania zaliczek na podatek dochodowy.
Dochody z użytkowania akcji przez fundację rodzinną nie są zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 25 UPDOP, gdyż użytkowanie nie stanowi dozwolonej działalności zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 UFR. Wypłata dywidend na rzecz fundacji nakłada obowiązek podatkowy na spółkę jako płatnika.
Certyfikat rezydencji, jako zaświadczenie o miejscu zamieszkania dla celów podatkowych, jest stosowany do wszystkich przychodów podlegających umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania, niezależnie od dodatkowych informacji w nim zawartych, oraz ważny przez 12 miesięcy, jeśli nie wskazano inaczej.
Dofinansowanie wycieczki integracyjnej i spotkania integracyjnego z ZFŚS na rzecz pracowników, które służy interesowi pracodawcy, nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, albowiem świadczenia te nie przynoszą indywidualnej wymiernej korzyści pracownikom; wobec tego Spółka nie jest zobowiązana do naliczenia i odprowadzenia zaliczek na ten podatek.
Brak obowiązku korygowania informacji PIT-11 i PIT-4R za lata poprzednie w związku z opłaceniem zaległych składek ZUS; zapłacone zaległe składki nie generują przychodu dla zleceniobiorców w podatku dochodowym w roku bieżącym.
Stypendia szkoleniowe wypłacane w ramach projektów finansowanych ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o PIT, co zwalnia płatnika z obowiązku poboru zaliczek na ten podatek.
Sfinansowanie przez bank szkoleń członków Rady Nadzorczej, w związku z ustawowym obowiązkiem zapewnienia odpowiednich kwalifikacji, nie stanowi przychodu w rozumieniu art. 11 ust. 1 ustawy o PIT, a zatem na banku nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na PIT.