Przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników oraz niektórzy przedsiębiorcy zatrudniający pracowników mogą zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej. W niniejszej publikacji omówione zostaną zasady zawieszania działalności gospodarczej oraz skutki podatkowe i składkowe takiej decyzji. Wyjaśnione zostaną również zasady prowadzenia pkpir i ksiąg rachunkowych w tym okresie.
Przy ustalaniu momentu powstania przychodu i kosztu udokumentowanego fakturą ustrukturyzowaną należy brać pod uwagę art. 106na ustawy o VAT, który w sposób szczególny ustala moment wystawiania takich faktur. Takie stanowisko potwierdził MF w odpowiedzi udzielonej redakcji „MONITORA księgowego”.
W przypadku faktur ustrukturyzowanych w kolumnie 3 pkpir „Nr dowodu księgowego” podatnik powinien wpisywać numer faktury nadany przez jej wystawcę, a nie numer wygenerowany przez KSeF. Potwierdził to MF w odpowiedzi udzielonej na pytanie redakcji „MONITORA księgowego”.
Szef KAS zmienił interpretację indywidualną wydaną w sprawie możliwości ewidencjonowania w pkpir wydatków na podstawie faktur, które nie zawierają daty wystawienia. Pierwotnie – w interpretacji indywidualnej z 4 czerwca 2019 r. – Dyrektor KIS zajął stanowisko, że tak wystawiona faktura nie może być podstawą wpisu w pkpir. Szef KAS uznał to stanowisko za nieprawidłowe. W interpretacji zmieniającej z
Od niedawna prowadzę pkpir metodą uproszczoną. Jestem opodatkowany według skali podatkowej. Pod koniec maja 2023 r. wykonałem usługę. Fakturę wystawię do 15 czerwca 2023 r. Kiedy powinienem zaksięgować w pkpir taką fakturę? W maju czy dopiero w czerwcu?
Jeden z klientów mojego biura rachunkowego dostarczył mi pod koniec kwietnia 2023 r. fakturę za najem, która została wystawiona 2 marca 2023 r. Czy mogę ją zaewidencjonować w kosztach w kwietniu i nie cofać się do marca? W przypadku rocznej numeracji księgi kłopotliwym będzie zaksięgowanie tej faktury w marcu.
Przedsiębiorca, czynny podatnik VAT, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży mieszkań z rynku wtórnego. Rozlicza się na zasadach podatku liniowego, prowadząc pkpir metodą kasową. Przedsiębiorca zleca innym firmom, także podatnikom VAT czynnym, prace remontowe w mieszkaniach nabytych celem odprzedaży. W ostatnim czasie zdarzyło się, że usługobiorcy, świadcząc usługi remontowe, wystawili
Zakładając działalność gospodarczą, wybrałem opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W trakcie roku okazało się jednak, że ta forma opodatkowania jest dla mnie nieopłacalna. Czy mogę w ciągu roku przejść na podatkową księgę przychodów i rozchodów?
Podatnik może zaliczyć do kosztów wydatki poniesione na wyposażenie, którego zakup został dofinansowany ze środków Funduszu Pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Nie może natomiast zaliczać do kosztów odpisów amortyzacyjnych od środków trwałych, których zakup został dofinansowany ze środków tego funduszu. Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji, której fragment
Zapłaciłam z rachunku walutowego fakturę proforma w euro. Następnie otrzymałam fakturę potwierdzającą dokonany zakup w złotówkach z podanymi również kwotami w euro. Czy powstaną w takim przypadku różnice kursowe do zaksięgowania w pkpir?
W czerwcu 2013 r. wystawiłam fakturę sprzedaży z błędnym numerem. Błąd ten skorygowałam fakturą korygującą z sierpnia 2013 r. Jak taką fakturę korygującą ująć w pkpir?
Świadczę kompleksowe usługi remontowe. Ze względu na dużą ilość zleceń w październiku byłem zmuszony skorzystać z usług podwykonawcy. Na moje zlecenie wykonywał on usługi malarskie. 24 października wystawił mi fakturę za wykonaną pracę. Jak mam ją ująć w pkpir prowadzonej metodą kasową?
Od 1 lipca 2018 r. nowa grupa podmiotów jest zobowiązana do przekazywania ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych na żądanie organów podatkowych w strukturze JPK. Są to mikro-, mali oraz średni przedsiębiorcy. Z pytań napływających do redakcji wynika, że przedsiębiorcy mają liczne wątpliwości, którzy z nich zostali objęci nowym obowiązkiem .