Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Nieodpłatne przekazanie instalacji fotowoltaicznych po okresie trwałości projektu, jako finalny element usługi publicznej niegenerujący przysporzenia majątkowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ani obowiązkowi sporządzenia informacji PIT-11.
Gmina, realizując zadania własne związane z edukacją publiczną oraz nieodpłatne świadczenie usługi edukacyjnej, nie ma prawa do obniżenia kwoty VAT należnego na podstawie art. 86 ustawy o VAT, gdyż nie działa w charakterze podatnika w ramach działalności gospodarczej.
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu ochrony przyrody i edukacji ekologicznej, gdyż wydatki te nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT, a działalność mieści się w zakresie zadań publicznych.
Gminie, jako jednostce realizującej zadania własne w ramach działalności publicznoprawnej, w związku z budową budynku obejmującego przedszkole, żłobek i część urzędu gminy, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ani do zwrotu podatku VAT, ze względu na brak związku wydatków z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z faktur dotyczących realizacji projektu, ponieważ infrastruktura nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, co uniemożliwia spełnienie przesłanek art. 86 ustawy o VAT.
Gmina, realizując projekt społeczny finansowany ze środków zewnętrznych, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych VAT, lecz na cele społeczne w ramach zadań publicznych.
Brak obowiązku wystawiania faktur za wykonanie przyłączy wodociągowych, jeśli mieszkańcy nie zażądają faktury, nie narusza przepisów VAT, natomiast gmina jako czynny podatnik VAT ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, o ile odpowiednie towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Jednorazowe dofinansowanie otrzymane od ubezpieczyciela w ramach funduszu prewencyjnego stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na usługi doradztwa podatkowego stosownie do rodzaju działalności związanej z odliczanym wydatkiem, poprzez pełne odliczenie, zastosowanie współczynnika lub prewspółczynnika VAT, zgodnie z ustawą o VAT.
Gmina X, jako prosument energii odnawialnej, wprowadzając energię elektryczną do sieci, działa jako podatnik VAT, a sprzedaż energii elektrycznej stanowi odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 oraz art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, z obowiązkiem podatkowym powstającym z chwilą wystawienia faktury lub upływem terminu płatności.
Gminie Miejskiej, która wynajmuje odpłatnie domki letniskowe na zasadach cywilnoprawnych, przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z ich zakupem i utrzymaniem, gdyż wynajem stanowi działalność opodatkowaną.
Wprowadzenie do sieci przez Gminę energii wyprodukowanej w mikroinstalacji stanowi odpłatną dostawę podlegającą VAT, a podstawa opodatkowania ustalana jest jako wartość brutto pomniejszona o VAT. Zmiany w systemie obliczania depozytu prosumenckiego obowiązujące od 1 lutego 2025 r. wpływają na określenie podstawy opodatkowania.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT. Wpłaty mieszkańców nie są wynagrodzeniem za świadczenia, przez co Gmina nie jest zobowiązana do fakturowania takich wpłat, a dofinansowanie nie jest podstawą opodatkowania jako wynagrodzenie za usługi.
Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zawierających dodatkowe dane o odbiorcy i nabywcy, pod warunkiem, że faktury te odzwierciedlają rzeczywiste zdarzenia gospodarcze oraz spełniają wymogi z art. 86 i 106 ustawy o podatku VAT. Brak konieczności korekty faktury w zakresie dopisków takich jak 'Polska' przy nazwie nabywcy.
Gmina wykonująca czynności jako prosument energii wprowadzający do sieci energię elektryczną za wynagrodzeniem działa jako podatnik VAT, a obowiązek podatkowy z tego tytułu powstaje w momencie wystawienia faktury, upływu terminu na jej wystawienie lub upływu terminu płatności, zgodnie z art. 19a ustawy o VAT.
Dofinansowanie uzyskane przez Gminę na realizację przedsięwzięcia nie stanowi wynagrodzenia za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT, wobec czego nie podlega opodatkowaniu i wymogowi wystawienia faktury VAT.
Gmina pobierając opłaty za zajęcie pasa drogowego dróg wewnętrznych nie działa jako podatnik VAT i opłaty te nie stanowią wynagrodzenia za czynności opodatkowane. Te publicznoprawne czynności podmiotów prawa publicznego nie podlegają obowiązkowi fakturowania VAT.
Gmina, realizując zadania niepowiązane z czynnościami opodatkowanymi, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nawet jeśli jest czynnym podatnikiem tego podatku.
Opłaty pobierane przez Gminę za zajęcie pasa drogowego dróg gminnych i wewnętrznych nie stanowią wynagrodzenia za czynności podlegające opodatkowaniu VAT, gdyż są czynnościami publicznoprawnymi. Dokumentowanie fakturą VAT nie jest wymagane.
Pobierane przez gminę opłaty za udostępnianie pasa drogowego dla czynności publicznoprawnych, nie podlegają opodatkowaniu VAT i nie wymagają dokumentowania fakturami VAT, jako że stanowią daninę o charakterze publicznym, realizowaną poza zakresem działalności cywilnoprawnej.
Gmina realizująca inwestycję w ramach zadań własnych, z której jawnych czynności nie generuje dochodów, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż zakupy dokonane na potrzeby tej inwestycji nie są związane z działalnością opodatkowaną.
Wykorzystywanie infrastruktury publicznej, nieprzynoszącej Gminie dochodów ani nieobciążonej czynnościami opodatkowanymi VAT, wyklucza możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków na jej realizację zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Wpłaty dokonywane przez współwłaścicieli na rzecz gminy z tytułu partycypacji w kosztach remontu wspólnej nieruchomości nie stanowią wynagrodzenia za czynności podlegające opodatkowaniu VAT; gmina nie jest zobowiązana do wystawienia faktur VAT z tytułu tych wpłat.