Przychody uzyskane przez Spółkę z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach projektu grantowego X korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT, a nie na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23, jak wskazano we wniosku.
Otrzymane odszkodowanie z polis komunikacyjnych, mimo cesji praw na rzecz Kontrahenta, stanowi przychód podatkowy Spółki jako właściciela pojazdów objętych ubezpieczeniem. Natomiast koszty usług zarządzania likwidacją szkód powypadkowych nie podlegają limitowaniu na mocy art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT i mogą być w całości uznane za koszt uzyskania przychodów.
Przychody uzyskane po ukończeniu 65. roku życia, lecz przed wypłatą pierwszego świadczenia emerytalnego, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, o ile podatnik nie otrzymywał emerytury w momencie ich uzyskania.
Wyniki finansowe z vPPA, stanowiące zabezpieczenie przychodów operacyjnych, należy kwalifikować jako przychody z działalności operacyjnej, niebędące zyskami kapitałowymi, z wyjątkiem nadwyżek wolumenowych, które klasyfikowane są jako zyski kapitałowe. Koszty z tytułu vPPA są potrącalne w dacie ich poniesienia, bezpośrednio związane z przychodami operacyjnymi, zaś koszty z nadwyżki wolumenowej związane
Dofinansowanie wycieczek i spotkań integracyjnych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż jego celem jest integracja pracowników, a nie osobista korzyść finansowa odbiorców świadczenia.
Wzajemne poręczenia udzielane w ramach umowy cash poolingu nie stanowią przychodu z nieodpłatnych świadczeń w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, z uwagi na ich wzajemny i ekwiwalentny charakter.
Wynagrodzenie i odprawa emerytalna otrzymane przez podatniczkę równocześnie z pierwszą emeryturą uprawniają do „ulgi dla pracujących seniorów”, gdyż warunek nieotrzymywania emerytury w momencie uzyskania przychodu ze stosunku pracy został spełniony.
Przychody uzyskane z tytułu ekwiwalentów przyznanych strażakom za zadania nieujęte w art. 15 ustawy o ochotniczych strażach pożarnych podlegają opodatkowaniu jako przychody z innych źródeł i nie korzystają ze zwolnienia podatkowego. Obowiązek sporządzenia PIT-11 spoczywa na płatniku, który nie musi pobierać zaliczki na podatek.
Dofinansowanie wycieczki z ZFŚS dla pracowników i emerytów, stanowi przychód kwalifikowany do źródła przychodów z pracy lub innych źródeł, lecz podlega zwolnieniu podatkowemu do ustawowych limitów realizujących cele socjalne. Nadwyżka świadczenia ponad limity podlega opodatkowaniu odpowiednio poprzez zaliczki i zryczałtowany podatek.
Sprzedaż nieruchomości nieformalnie związanej z działalnością spółki cywilnej nie rodzi przychodu z działalności gospodarczej, lecz z odpłatnego zbycia nieruchomości i, po upływie pięcioletniego okresu od nabycia, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Wynagrodzenie uzyskane przez spółkę za gotowość do świadczenia usług redukcji i uczestnictwa w TOP stanowi przychód podatkowy ze źródeł innych niż zyski kapitałowe i powstaje z momentem uzyskania od kontrahenta informacji o jego wysokości.
Rekompensata za niewytworzenie energii, z tytułu redysponowania nierynkowego, stanowi opodatkowany przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, niekorzystający z dotacyjnych zwolnień podatkowych, powstający z chwilą jej otrzymania.
Środki uzyskane jako inkasent na mocy Spec Ustawy i przekazywane do Skarbu Państwa nie stanowią przychodu podatkowego na gruncie CIT z uwagi na brak charakteru definitywnego i trwałego wzrostu aktywów Spółki.
Środki pobrane i przekazane przez Spółkę do Zarządcy Rozliczeń w związku z realizacją Obowiązku 1 nie stanowią przychodu podatkowego w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, z uwagi na brak definitywnego przysporzenia majątkowego dla Podatnika.
Zastosowanie tzw. "ulgi dla pracujących seniorów" w zeznaniu PIT-37 jest uzasadnione, jeśli przychody ze stosunku pracy zostały uzyskane przed pierwszą wypłatą emerytury, a podatnik spełnia pozostałe ustawowe warunki zwolnienia.
Dofinansowanie wycieczki ze środków ZFŚS, jako świadczenie organizowane w interesie pracodawcy, nie stanowi dla pracowników przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w rozumieniu art. 12 ustawy PIT. W konsekwencji, brak jest obowiązku nałożenia na płatnika obowiązku pobrania zaliczki na ten podatek.
Ekwiwalenty pieniężne wypłacane strażakom OSP za działania nieobjęte zwolnieniem podatkowym stanowią przychód z innych źródeł, nie wymagają poboru zaliczki PIT, lecz wyłącznie wskazania w informacji PIT-11.
Ekwiwalenty pieniężne wypłacane strażakom ratownikom OSP za działania określone w art. 15a ustawy o ochotniczych strażach pożarnych nie korzystają ze zwolnienia podatkowego, gdyż nie są objęte zamkniętym katalogiem zwolnień podatkowych art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik, który po osiągnięciu wieku emerytalnego uzyskuje przychody ze stosunku pracy i nie otrzymuje emerytury w momencie otrzymania tych przychodów, ma prawo do zastosowania ulgi dla seniora na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, również poprzez korektę rocznego zeznania podatkowego.
Przychód podatkowy w podatku CIT z tytułu energii elektrycznej oddanej do sieci przez prosumenta powstaje na koniec okresu rozliczeniowego określonego w umowie, a nie z datą otrzymania faktury od kontrahenta (art. 12 ust. 3c-3d ustawy o CIT).
Przychody pracownika, który ukończył 65 lat życia, ale nie pobiera emerytury, mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT do kwoty 85 528 zł rocznie.
Przychody otrzymane po osiągnięciu 65 lat mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego dla seniorów, pod warunkiem nieskorzystania z emerytury, natomiast zaliczki podatkowe nie podlegają zwolnieniu, jeśli przychód dotyczący działalności gospodarczej przypada przed ukończeniem wieku kwalifikującego.
Zarządca nieruchomości ustanowiony przez sąd, pobierając czynsze na rzecz współwłaścicieli, nie jest podatnikiem VAT dla tych czynności. Podatnikami są współwłaściciele, którzy muszą rozliczać VAT z tytułu najmu nieruchomości. Zarządca nie jest zobowiązany do ewidencjonowania przychodów z najmu we własnej ewidencji VAT.