W 2023 r. zapadło wiele ważnych orzeczeń w zakresie wynagrodzeń i świadczeń dodatkowych przysługujących pracownikom. Sądy zajmowały stanowiska m.in. w kwestiach wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, wieloskładnikowości wynagrodzenia w umowie o pracę, zwrotu kosztów podróży służbowych czy wykorzystywania samochodów prywatnych do celów służbowych. Rozpatrywane było też prawo pracowników do odpraw emerytalno-rentowych
Rozwiązanie lub wygaśnięcie umowy o pracę wiąże się z dokonaniem rozliczenia z pracownikiem. W takiej sytuacji pracodawca ma często obowiązek wypłaty m.in. wynagrodzenia za pracę, ekwiwalentu za niewykorzystany urlop wypoczynkowy, a w niektórych przypadkach określonych w przepisach ogólnie obowiązujących lub wynikających z porozumienia z pracownikiem - również odprawy, odszkodowania czy innych rekompensat
Gdy pracownik przechodzi na emeryturę, pracodawca powinien rozwiązać z nim umowę o pracę. Zakończenie stosunku pracy może w tym przypadku nastąpić za porozumieniem stron lub w drodze wypowiedzenia umowy o pracę przez pracownika.
Jednej z naszych pracownic pod koniec kwietnia 2016 r. wypłacimy odprawę emerytalną. Osoba ta od prawie roku otrzymuje dodatek wyrównawczy. Czy ten dodatek powinniśmy uwzględnić w podstawie wymiaru odprawy?
Z jednym z naszych pracowników 29 lutego br. została rozwiązana umowa o pracę z upływem czasu, na który została zawarta. Były pracownik wystąpił do nas 10 kwietnia br. z wnioskiem o wypłatę odprawy emerytalnej, przedstawiając decyzję ZUS o przyznaniu emerytury od 5 kwietnia br. Pracownik nie uprzedził nas, że ma prawo do emerytury, a także wcześniej nie deklarował, że ma zamiar przejść na emeryturę
Pracodawca, który zwalnia pracownika, musi się z nim rozliczyć. Przede wszystkim powinien zapłacić mu należne wynagrodzenie za ostatni miesiąc pracy, ale także musi wypłacić ekwiwalent pieniężny za urlop, jeżeli pracownik nie wykorzystał całego przysługującego mu urlopu wypoczynkowego. Pracodawcy mają także inne obowiązki związane ze zwolnieniem pracownika z pracy.
Za miesiąc jedna z naszych pracownic odchodzi na wcześniejszą emeryturę. Czy będzie jej przysługiwała odprawa emerytalna tak jak pracownikowi przechodzącemu na emeryturę po osiągnięciu powszechnego wieku emerytalnego: 60 lat kobieta i 65 lat mężczyzna?
Zatrudniałem pracownicę, która w 1999 r. nabyła uprawnienia emerytalne (o czym nie wiedziałem). W 2000 r. jej umowa o pracę uległa rozwiązaniu z upływem terminu. Następnego dnia zawarliśmy z nią nową umowę na czas określony. Umowa ta rozwiązała się z upływem okresu, na który została zawarta, czyli 31 grudnia 2005 r. Pracownica twierdzi, że mam obowiązek wypłacenia jej odprawy emerytalnej, ponieważ
Pracownica w firmie, w której zajmuję się sprawami kadrowo-płacowymi, była zatrudniona od 1 października 1970 r. do 31 października 2005 r. na stanowisku kierownika wydziału. Po osiągnięciu przez nią w 2005 r. wieku emerytalnego (60 lat) nie zdecydowała się na rozwiązanie stosunku pracy. Następnie w maju 2005 r. pracownica wystąpiła do organu ZUS z wnioskiem o emeryturę, ZUS przyznał jej to świadczenie
Jedna z pracownic działu księgowości naszej firmy przechodzi w tym miesiącu na emeryturę. Oprócz odprawy emerytalnej, wynikającej z przepisów Kodeksu pracy, chcielibyśmy jej wypłacić dodatkową odprawę, m.in. w związku z tym, że jej emerytura będzie dużo niższa od pobieranego dotychczas wynagrodzenia. Czy wypłaty tej dodatkowej odprawy możemy dokonać ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia przez pracownika z winy pracodawcy (art. 55 § 11 Kodeksu pracy) nie może być uznane za ustanie stosunku pracy w związku z przejściem na emeryturę (art. 921 § 1 Kodeksu pracy), wobec czego pracownikowi nie przysługuje odprawa pieniężna, choćby przed rozwiązaniem stosunku pracy posiadał ustalone prawo do emerytury (wyrok Sądu Najwyższego z 16 listopada 2000
Zatrudniamy na 1/2 etatu osobę, która pracuje na pełny etat u innego pracodawcy. Osoba ta w przyszłym miesiącu ma zamiar przejść na emeryturę i rozwiązać obie umowy o pracę. Czy w związku z tym będziemy zobowiązani do wypłacenia jej odprawy emerytalnej, czy odprawa wypłacona przez drugiego pracodawcę spełni całkowicie ten obowiązek?
Nasz pracownik przechodzi na emeryturę 9 maja br. Rozwiążemy z nim umowę o pracę za porozumieniem stron. Jak prawidłowo naliczyć i wypłacić odprawę emerytalną? Chodzi o termin wypłaty, oskładkowanie i opodatkowanie odprawy. Wypłata wynagrodzenia w naszej firmie odbywa się 5. dnia następnego miesiąca.
Jeden z naszych pracowników, w związku z osiągnięciem wieku, przeszedł na emeryturę. Wiemy, że należy mu się odprawa emerytalna. Jest to bardzo zasłużony pracownik i chcielibyśmy wypłacić mu ją w wyższej wysokości niż ustawowa. Czy możemy to zrobić i czy takie postanowienie powinno być zawarte w regulaminie wynagradzania? Czy od odprawy odprowadza się składki społeczne i zdrowotne, czy tylko podatek
Jeden z moich pracowników 29 lutego 2004 r. rozwiązał umowę o pracę na mocy porozumienia stron w związku z przejściem na emeryturę. Wiem, że pozostawał on jednocześnie w drugim stosunku pracy, który również rozwiązał 29 lutego br. z tego samego powodu. Czy w związku z tym muszę mu wypłacić odprawę emerytalną?