Nieodpłatne przekazanie instalacji fotowoltaicznych po okresie trwałości projektu, jako finalny element usługi publicznej niegenerujący przysporzenia majątkowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ani obowiązkowi sporządzenia informacji PIT-11.
Czynności polegające na wykorzystywaniu majątku będącego przedmiotem inwestycji przez Gminę dla realizacji zadań edukacyjnych nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, co wyklucza prawo Gminy do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji tej inwestycji.
Przekazanie energii elektrycznej do sieci w ramach systemu net-billingu jest odpłatną dostawą towarów podlegającą VAT. Gmina, prowadząc usługi odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych, działa jako podatnik i jej czynności są objęte VAT. Gmina może stosować indywidualny sposób określenia proporcji dla odliczenia VAT, jeśli obiektywnie odzwierciedla on specyfikę działalności i nabyć.
Wprowadzenie przez Gminę do sieci energetycznej nadwyżki energii rozliczanej w systemie net-metering nie stanowi odpłatnej dostawy towarów podlegającej VAT, gdyż energia nie przechodzi na własność Przedsiębiorstwa energetycznego, a brak wynagrodzenia wyklucza istnienie odpłatnego charakteru czynności.
Czynności gminy związane z inwestycją szkolną, z wyłączeniem instalacji, nie podlegają VAT. Prawo do odliczenia VAT od wydatków na instalację przysługuje, gdy są związane z działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu.
Odpłatne udostępnienie nieruchomości przez gminę i wprowadzanie energii elektrycznej do sieci stanowią działalność gospodarczą podlegającą VAT, a gmina ma prawo do częściowego odliczenia VAT na podstawie prewspółczynnika. (Art. 15, art. 86 ustawy o VAT)
Odpłatna dostawa energii cieplnej na rzecz odbiorców zewnętrznych przez Gminę jest działalnością gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT. Gmina ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych i bieżących związanych z infrastrukturą wykorzystywaną do tych dostaw. Brak zwolnienia z VAT dla przedmiotu dostawy wskazuje na opodatkowanie według właściwej stawki.
Podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabycia autobusów elektrycznych, budowy stacji ładowania i kosztów eksploatacyjnych, jeśli są one w całości wykorzystywane do czynności opodatkowanych VAT, bez konieczności stosowania pre-współczynnika, nawet przy świadczeniu ulgowych przejazdów.
Gmina, realizując zadania własne związane z edukacją publiczną oraz nieodpłatne świadczenie usługi edukacyjnej, nie ma prawa do obniżenia kwoty VAT należnego na podstawie art. 86 ustawy o VAT, gdyż nie działa w charakterze podatnika w ramach działalności gospodarczej.
Wprowadzenie do sieci prądu wyprodukowanego w instalacjach fotowoltaicznych to działalność gospodarcza podlegająca opodatkowaniu VAT. Podstawę opodatkowania stanowi iloczyn wprowadzonej energii oraz rynkowej ceny, zwiększony współczynnikiem 1,23. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jeżeli zakupione towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina jest zwolniona z opodatkowania akcyzą dla energii elektrycznej zużywanej na potrzeby własne zgodnie z przepisami uznającymi zwolnienie dla generatorów poniżej 1 MW. Jednakże Gmina podlega obowiązkom rejestracyjnym i ewidencyjnym w przypadku sprzedaży energii nabywcom końcowym, czego konsekwencją jest konieczność składania deklaracji akcyzowych.
Odpłatne udostępnianie pomieszczeń i wprowadzanie energii do sieci przez Gminę podlegają opodatkowaniu VAT, co stanowi działalność gospodarczą. Natomiast nieodpłatne udostępnianie przestrzeni dla zadań statutowych Sołectwa nie podlega opodatkowaniu VAT jako realizacja zadań publicznych. Gmina ma prawo do odliczenia VAT naliczonego z zastosowaniem prewspółczynnika, gdy wydatki są wykorzystywane do działalności
Gmina nie jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z projektem modernizacji i instalacji OZE, gdyż nie prowadzi czynności opodatkowanych, a efekty inwestycji służą wyłącznie realizacji zadań własnych, niegenerujących dochodu. Czynności te nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Wniesienie aportem zmodernizowanej sieci ciepłowniczej do spółki traktuje się jako czynność opodatkowaną podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Organ potwierdza, że Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków związanych z projektem. Podstawę opodatkowania stanowi pełna wartość świadczenia otrzymanego, pomniejszona o kwotę podatku VAT.
Jednostce samorządu terytorialnego, która nabywa towary i usługi związane z realizacją projektu będącego zadaniem własnym i niegenerującego opodatkowanych przychodów, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Gmina realizująca projekt finansowany ze środków zewnętrznych, nabywająca towary i usługi do zadań nieopodatkowanych VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, gdyż działania te nie służą czynnościom opodatkowanym, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina nie ma prawa do pełnego odliczenia VAT naliczonego z tytułu budowy PSZOK, ale może odliczyć VAT proporcjonalnie do część wykorzystanej do działalności opodatkowanej; dotacja unijna przeznaczona na inwestycję nie wpływa na cenę usług i nie podlega opodatkowaniu VAT.
Gminie, jako czynnemu podatnikowi VAT, przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z inwestycją w instalację fotowoltaiczną, pod warunkiem przyporządkowania wydatków do działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.
Gmina, realizując zadania własne objęte ochroną przyrody i przy braku czynności opodatkowanych VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z realizacją tego projektu.
Działalność Gminy w zakresie instalacji OZE spełnia znamiona działalności gospodarczej i podlega opodatkowaniu VAT, co uzasadnia prawo do odliczenia VAT z tytułu wydatków na instalację. Budowa budynku nie podlega VAT, jako że służy zadaniom własnym gminy.
Jednostka samorządu terytorialnego, będąca czynnym podatnikiem VAT, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z poszukiwaniami geotermalnymi, gdy realizowane są one w celu czynności opodatkowanych, bez względu na ostateczne wykorzystanie inwestycji z powodu czynników zewnętrznych niemających wpływu na zamierzenie inwestycyjne.
Wprowadzenie do sieci przez Gminę energii wyprodukowanej w mikroinstalacji stanowi odpłatną dostawę podlegającą VAT, a podstawa opodatkowania ustalana jest jako wartość brutto pomniejszona o VAT. Zmiany w systemie obliczania depozytu prosumenckiego obowiązujące od 1 lutego 2025 r. wpływają na określenie podstawy opodatkowania.
Sprzedaż towarów i usług dokonywaną przez gminę na rzecz jej samorządowych instytucji kultury oraz spółek, w których posiada co najmniej 25% udziałów, należy uznać za transakcje między podmiotami powiązanymi, co obliguje do oznaczania ich symbolem "TP" w pliku JPK_V7M, zgodnie z art. 32 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.