Gmina, realizując budowę przydomowych oczyszczalni ścieków dla mieszkańców, nie działa w charakterze podatnika VAT, gdyż działalność ta nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu. Wpłaty mieszkańców nie podlegają VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT związanego z tą inwestycją.
Transakcja wniesienia aportem majątku inwestycji wraz z działką do spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a zatem nie jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Czynność ta podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, nie korzystając ze zwolnień przewidzianych ustawą.
Wpłaty od mieszkańców oraz dotacja celowa na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę nie stanowią dostawy towarów ani świadczenia usług, toteż nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina realizuje te działania w ramach zadań własnych, wyłączając je tym samym z działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, co uniemożliwia odliczenie VAT od związanych z tym wydatków.
Usługi budowy oczyszczalni świadczone przez członka Grupy VAT na rzecz innego członka tej samej grupy nie podlegają opodatkowaniu VAT, jednakże Grupa VAT nie może odliczyć podatku naliczonego z tytułu nakładów inwestycyjnych, jeśli inwestycja nie jest uznawana za działalność gospodarczą przynoszącą opodatkowane dochody.
Wpłaty mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż działania Gminy, nie mające na celu stałego dochodu i wspierane środkami publicznymi, nie stanowią działalności gospodarczej. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od zakupów związanych z realizacją tego projektu.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę, w której finansowanie odbywa się głównie z dotacji, a działalność nie jest prowadzona z intencją generowania zysku, nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej VAT. Tym samym, wpłaty mieszkańców oraz dotacje nie podlegają opodatkowaniu VAT, a Gmina nie może odliczyć podatku naliczonego związanego z taką inwestycją.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT. Wpłaty mieszkańców nie są wynagrodzeniem za świadczenia, przez co Gmina nie jest zobowiązana do fakturowania takich wpłat, a dofinansowanie nie jest podstawą opodatkowania jako wynagrodzenie za usługi.
Gmina, jako czynny podatnik VAT, ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę infrastruktury wodociągowej i kanalizacyjnej przeznaczonej do czynności opodatkowanych. W przypadku infrastruktury częściowo wykorzystywanej do celów nieobjętych VAT, odliczenie podlega proporcji. Brak prawa do odliczenia dotyczy wydatków na drogi publiczne.
Wpłaty mieszkańców na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowią czynności opodatkowanej podatkiem VAT, ponieważ gmina nie podejmuje działań w zakresie działalności gospodarczej. Tym samym, gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur związanych z inwestycją.
Wniesienie aportem oczyszczalni ścieków przez Gminę do spółki komunalnej stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT i nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT; Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na modernizację tej oczyszczalni.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu u.p.t.u., zatem nie podlega opodatkowaniu VAT, a Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z tą inwestycją.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę, jako zadanie własne o charakterze niezarobkowym, nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej VAT, a wpłaty mieszkańców i dofinansowanie z PROW nie są wliczane do podstawy podatkowej tego podatku.
Czynności realizowane przez Gminę w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowią działalności gospodarczej i nie podlegają opodatkowaniu VAT, a Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupowych, gdyż brak jest powiązania z działaniami opodatkowanymi.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż nie ma zarobkowego charakteru ani równorzędnego ekwiwalentu ekonomicznego ze strony beneficjentów. W konsekwencji, gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na ten projekt.
Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego VAT związanego z wydatkami inwestycyjnymi ponoszonymi na budowę oczyszczalni ścieków i infrastruktury, jeżeli całość tych środków trwałych jest wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych, a wynajmowane nieruchomości są przedmiotem umowy dzierżawy opodatkowanej VAT.
Wpłaty mieszkańców za budowę przydomowych oczyszczalni nie podlegają VAT, gdyż nie są zapłatą za czynności opodatkowane. Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT, gdyż nie wykonuje działalności gospodarczej w tym zakresie.
Gmina nie może odliczać VAT z tytułu budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, bowiem inwestycja nie jest opodatkowana VAT. Jednakże odliczenie VAT dla budowy sieci wodociągowej jest dozwolone, gdyż związane jest ona bezpośrednio z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT i usługami wodociągowymi.
Gmina, działając jako podatnik VAT, ma prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycjami w infrastrukturę kanalizacyjną poprzez zastosowanie prewspółczynnika metrażowego, odzwierciedlającego rzeczywiste wykorzystanie tej infrastruktury do czynności opodatkowanych. Otrzymanie dofinansowania nie wyklucza możliwości odliczenia VAT.
Działania Gminy w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, które są realizowane głównie z subwencji, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT, gdyż nie są skierowane na osiąganie stałego dochodu. W związku z tym, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z realizacją tej inwestycji.
Wpłaty mieszkańców na projekt budowy oczyszczalni są wynagrodzeniem za odpłatne świadczenie usług podlegającym opodatkowaniu VAT. Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT, a przeniesienie własności oczyszczalni po pięciu latach nie stanowi odrębnej czynności opodatkowanej.
Wniesienie aportem Oczyszczalni ścieków do spółki przez gminę jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, bez możliwości zwolnienia. Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na modernizację oczyszczalni, przy zastosowaniu korekty zgodnie z art. 91 ustawy o VAT.
Działania Gminy A związane z budową przydomowych oczyszczalni ścieków w ramach realizacji w celach niekomercyjnych, proekologicznych oraz społecznych nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, co uniemożliwia odliczenie podatku naliczonego oraz opodatkowanie dotacji i wpłat mieszkańców podatkiem od towarów i usług.
Sposób rozliczenia aportu nakładów na inwestycję w zakresie infrastruktury kanalizacyjnej w zakresie podatku od towarów i usług.