Zaniechanie przedłożenia rachunku nie oznacza braku kosztów noclegu po stronie pracownika, a nocleg w kabinie pojazdu nie może być uznany za zapewnienie bezpłatnego noclegu. Brak rachunku za nocleg oznacza, że pracownikowi przysługuje ryczałt za nocleg w wysokości 25% limitu określonego w rozporządzeniu w sprawie podróży służbowych pracowników sfery budżetowej (wyrok Sądu Najwyższego z 21 lutego 2017
PROBLEM Zatrudniamy kierowcę samochodu osobowego, który zwykle pracuje od poniedziałku do piątku. W tygodniu kalendarzowym poza zwykłą pracą otrzymał polecenie świadczenia pracy w sobotę. Wykonywał ją w godz. od 12.00 do 22.00. W poniedziałek, zgodnie z rozkładem czasu pracy, pracę ma rozpocząć o godz. 9.00. Czy w tym przypadku odpoczynek tygodniowy został zapewniony prawidłowo? Z przepisów o czasie
Dwóch pracowników otrzymało polecenie udziału w konferencji we wtorek. Do wykonania polecenia służbowego jako środek transportu wskazano samochód służbowy, który udostępniono jednemu pracownikowi. Pracownik nie jest zatrudniony w charakterze kierowcy. Harmonogramowe godziny pracy pracownika przypadają w godz. 7.00-15.00 od poniedziałku do piątku. Czas podróży służbowej wynosił 10 godzin, z czego kierowanie
Przedsiębiorca wykonujący przewóz drogowy własnym środkiem transportu będzie podlegał przepisom ustawy o czasie pracy kierowców. Zgodnie z nowymi regulacjami obowiązujący go wymiar czasu pracy będzie wynosił średnio 48 lub 60 godzin tygodniowo. Ponadto będzie miał on obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy. Przedsiębiorca, który nie będzie przestrzegał przepisów dotyczących czasu pracy kierowców
Przepisy ustawy o czasie pracy kierowców będą miały zastosowanie również do przedsiębiorców wykonujących przewóz drogowy. Za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy kierowców przedsiębiorcom będzie groziła grzywna nawet w wysokości 1000 zł. Taką zmianę przepisów uchwalił 5 kwietnia 2013 r. Sejm. Obecnie nowelizacja oczekuje na podpis prezydenta.
W naszym regulaminie pracy znajduje się zapis określający, że pracownicy mają prawo w każdej dobie do co najmniej 11 godzin ciągłego odpoczynku dobowego. Zatrudniamy trzech kierowców prowadzących samochody ciężarowe. W stosunku do kierowców przepisy dopuszczają krótsze niż 11 godzin odpoczynki dobowe. Czy w związku z tym zapisy regulaminu są dla nich wiążące?
Zatrudnieni przez nas kierowcy prowadzą samochody osobowe. Ile obowiązkowych przerw w czasie pracy powinien mieć taki kierowca, gdy jedzie np. w 10-godzinną trasę? Czy musi mieć przerwę po określonym czasie prowadzenia pojazdu?
Chcielibyśmy wprowadzić indywidualne rozkłady czasu pracy dla kierowców. Czy w tych rozkładach praca musi być planowana z wyprzedzeniem na cały okres rozliczeniowy? Mamy stałego przedstawiciela pracowników, który nie jest kierowcą. Czy ważne będzie uzgodnienie wprowadzenia indywidualnych rozkładów tylko z tą osobą, jeżeli spośród 120 zatrudnionych przez nas pracowników tylko 4 pracuje na stanowiskach
Od 1 stycznia 2012 r. zaczną obowiązywać zmienione przepisy dotyczące czasu pracy kierowców. Wchodzące w życie zmiany są odzwierciedleniem problemów, z jakimi zmagali się dotychczas pracodawcy zatrudniający kierowców. Nowelizacja ma na celu ułatwienie organizowania czasu pracy tej grupy pracowników oraz ograniczenie niebezpieczeństw związanych z wykonywaniem tego typu obowiązków, a w szczególności
Od 31 sierpnia br. obowiązuje nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym. Nowelizacja dotyczy wszystkich kierowców wykonujących przewóz drogowy, zarówno tych zatrudnionych na podstawie umów o pracę, jak i kierowców samozatrudnionych. Zmiana polega na wprowadzeniu nowej treści zaświadczenia dokumentującego przerwy w pracy kierowców.
Przedsiębiorcy będę musieli wystawiać nowe, rozszerzone zaświadczenie dokumentujące przerwy w pracy kierowcy. Taką zmianę wprowadza nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym podpisana przez prezydenta 2 sierpnia 2011 r. Wprowadzenie nowego wzoru zaświadczenia wynika z potrzeby dostosowania polskiego prawa do unormowań Unii Europejskiej (decyzji Komisji 2009/959/
Jeden z naszych kierowców, będąc w 2-dniowej trasie, wyjechał w dalszą podróż po upływie 10,5 godziny od zakończenia prowadzenia pojazdu poprzedniego dnia. Po powrocie z trasy kolejny odpoczynek dobowy wynosił 10 godzin. Kierowca chciał bowiem uniknąć korków i wyjeżdżał wcześniej nie odpoczywając przez wymagane 11 godzin. Czy takie skrócenie odpoczynku jest dopuszczalne?
Zatrudniamy magazyniera, który w zakresie czynności ma m.in. wskazane prowadzenie samochodów. Przez kilka miesięcy, ze względu na zmiany organizacyjne w firmie, osoba ta w rzeczywistości wykonywała tylko czynności kierowcy. Czy powinna być traktowana jak kierowca w kontekście przepisów o czasie pracy kierowców?
Kierowca samochodu osobowego otrzymał polecenie wyjazdu w podróż służbową. Miał przewieźć kilku pracowników na spotkanie handlowe. Pracodawca wskazał, że wyjazd nastąpi w poniedziałek rano o godz. 6.30. Ze względu na zapowiadane bardzo złe warunki atmosferyczne, osoby udające się w delegację zdecydowały się na wcześniejszy wyjazd - o godz. 5.00. Czy taka samowolna decyzja o zmianie godziny wyjazdu
W październiku br. zamierzamy zatrudnić kierowcę. Czy możemy w umowie o pracę określić miesięczne ryczałty za godziny nadliczbowe i nocne dla tego stanowiska, zamiast co miesiąc obliczać nadgodziny? W jaki sposób ustalić taki ryczałt?
Jestem kierownikiem ośrodka pomocy społecznej. Zatrudniamy w naszej jednostce kilku kierowców. Czy w ich przypadku w zakresie czasu pracy ma zastosowanie ustawa o pracownikach samorządowych, Kodeks pracy czy ustawa o czasie pracy kierowców? Nie wiemy bowiem, na podstawie jakich przepisów rozliczać kierowcom pracę w godzinach nadliczbowych.
Kierowca wykorzystując dobowy wypoczynek musiał przestawić pojazd. Zaparkował w dozwolonym miejscu, ale tarasował przejazd potrzebny ze względu na nagłe prace remontowe wykonywane obok parkingu. Kierowca zaparkował więc w innym miejscu. Czy przerwanie wypoczynku będzie w tym przypadku podlegać sankcjom ze strony inspekcji transportu drogowego? Przerwa w wypoczynku trwała kilka minut, jednak kierowca
Kierowca naszej firmy wykonujący przewozy samochodami ciężarowymi czasami pracuje 15 godzin na dobę. Praca powyżej 10 godzin to dla niego godziny nadliczbowe. Czy na podstawie obowiązujących przepisów można tyle pracować jednego dnia? Czy nie naruszamy w jego przypadku minimalnego odpoczynku dobowego oraz maksymalnego wymiaru czasu pracy w transporcie drogowym?
Kierowca powracając z trasy, niekiedy przez krótki czas (np. 30 minut) prowadzi pojazd w porze, która jest przyjęta w firmie jako pora nocna. Jest to sytuacja nieprzewidywalna przed rozpoczęciem przewozu (wynika przede wszystkim z sytuacji na drodze). W takich dniach jego czas pracy wykracza nieznacznie poza dopuszczalne maksymalnie 10 godzin, kiedy może pracować kierowca, gdy nawet niewielka część
Rozliczanie czasu pracy kierowcy w podróży służbowej znacznie różni się od rozliczania czasu pracy pozostałych grup pracowniczych w takiej podróży. Wynika to głównie z tego, że w czasie, kiedy pozostali pracownicy w podróży służbowej nie wykonują żadnych zadań, kierowca wykonuje swoją pracę. Natomiast w przypadku, gdy pozostali pracownicy pracują w podróży służbowej, kierowca ma wolne.
Kierowca samochodu osobowego pracuje w godzinach od 8.00 do 16.00, od poniedziałku do piątku. W jednym z dni pracy (środa) wyjechał ze swoim szefem w delegację. Wyjazd nastąpił o godz. 5.00, na miejsce dojechali o godz. 11.00. W godz. od 11.30 do 15.00 szef był na spotkaniu. W tym czasie kierowca miał czas wolny. O godz. 15.00 kierowca wyjechał w drogę powrotną i dojechał do siedziby firmy o godz.