Fundacja rodzinna, prowadząc działalność inwestycyjną w zakresie określonym w art. 5 ustawy o fundacjach rodzinnych, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT, przy czym przychody z takiej działalności nie są rozpoznawane dla celów podatkowych.
Przychód fundacji wynikający ze spłaty wierzytelności pożyczkowej nabytej w drodze darowizny nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 w zw. z art. 6 ust. 7 ustawy o CIT, jako że wykracza poza dozwolony zakres działalności gospodarczej fundacji rodzinnej określony w art. 5 ust. 1 ustawy o fundacji rodzinnej.
Udział wspólnika będącego fundatorem i Prezesem Zarządu fundacji, który nie uzyskuje z tego tytułu korzyści majątkowych, nie uniemożliwia spółce stosowania ryczałtu od dochodów spółek na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Sytuacja ta nie spełnia negatywnych przesłanek wykluczających z opodatkowania estońskim CIT.
Wniesienie do fundacji udziału w nieruchomości wraz z powiązanymi umowami nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w konsekwencji transakcja podlega opodatkowaniu VAT jako dostawa towarów, stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.
Wynajem nieruchomości przez fundację rodzinną podmiotom powiązanym, wykorzystywanym na cele działalności gospodarczej, nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych, a uzyskane z tego tytułu przychody są opodatkowane na zasadach ogólnych. Fundacja może pomniejszać podatek od świadczeń o kwotę zapłaconego podatku z wynajmu, o ile nie doszło do jego przedawnienia.
Nieodpłatne pełnienie funkcji członka zarządu przez beneficjentów fundacji rodzinnych, będących wspólnikami spółki, nie skutkuje powstaniem u tej spółki przychodu z tytułu nieodpłatnych świadczeń, gdy spełniający świadczenie mają interes rodziny w zarządzaniu spółką.
Nieodpłatna cesja wierzytelności przyszłej z tytułu wynagrodzenia zmiennego na fundację rodzinną nie stanowi odpłatnej dostawy ani świadczenia usług w rozumieniu ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu. Kancelaria, pomimo cesji, pozostaje podatnikiem VAT z tytułu prowadzonej działalności.
Dochód fundacji częściowo przeznaczany na koszty działalności gospodarczej, nawet jeśli ostatecznie przewidziany na cele statutowe, nie kwalifikuje się do zwolnienia z CIT zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, gdyż nie jest on faktycznie i bezzwłocznie wydatkowany na te cele.
Rok podatkowy fundacji rodzinnej może być zmieniony zgodnie z nowym statutem przed jego rejestracją przez sąd, jeśli zmiana zostanie zgłoszona w zeznaniu podatkowym, a statut przewiduje taką możliwość.
Zmiana roku podatkowego fundacji rodzinnej skuteczna jest od momentu jej dokonania i nie zależy od daty rejestracji zmiany statutu przez sąd, pod warunkiem iż zostanie zgłoszona w wymaganym terminie w zeznaniu CIT.
Wniesienie nieruchomości do fundacji rodzinnej umową darowizny nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli nie obejmuje przejęcia przez obdarowanego długów lub ciężarów darczyńcy, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. d) ustawy o PCC.
Nieodpłatne wniesienie przez osobę fizyczną nieruchomości będącej majątkiem prywatnym do fundacji rodzinnej nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, podlegającej opodatkowaniu VAT, jeśli przy jej nabyciu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Wniesienie "Zespołu składników" do fundacji rodzinnej w formie darowizny stanowi zbycie przedsiębiorstwa, co powoduje wyłączenie tej czynności spod opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W sytuacji, gdy projekt realizowany przez fundację jest finansowany częściowo ze środków unijnych, a jego efekty nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, fundacja nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, zaś brak rejestracji jako czynny podatnik VAT potwierdza brak takiego uprawnienia.
Świadczenia pieniężne wypłacane przez Fundację w ramach programu wsparcia stanowią przychody z innych źródeł, jednakże korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako świadczenia pomocy społecznej, co zwalnia Fundację z obowiązku wystawienia informacji PIT-11.
Dochód fundacji działającej w obszarze kultury fizycznej i sportu, wydatkowany na cele statutowe, może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania CIT w ramach art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, o ile cele te mieszczą się w katalogu określonym przez ustawodawcę.
Dochody fundacji przeznaczone na wsparcie innych organizacji realizujących cele zbieżne z celami statutowymi mogą być zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w części, w której wspierają działalność dobroczynną bezpośrednią. Natomiast wsparcie przeznaczone na rozwój organizacyjny i liderów nie spełnia warunków zwolnienia.
Dochody podatników, których celem statutowym jest ochrona środowiska, a które są przeznaczone na zakup nieruchomości rolnych w celu realizacji programów rolno-środowiskowych, mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, pod warunkiem że nabyte środki są bezpośrednio związane z realizacją uprzednio określonych celów statutowych.
Nie uznaje się za nieodpłatne świadczenie pełnienia funkcji członka zarządu bez wynagrodzenia, jeżeli występuje ekwiwalentność korzyści uzyskanych przez podmiot kontrolujący takie pełnienie funkcji, jak np. spodziewane wypłaty dywidendy.
Zbycie zespołu składników materialnych i niematerialnych przez spółkę jawną na rzecz wspólnika większościowego, w kontekście planowanego wniesienia go do fundacji rodzinnej, nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej jego części w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Przystąpienie Fundacji Rodzinnej do zagranicznego alternatywnego funduszu inwestycyjnego oraz przychody z tego tytułu mieszczą się w zakresie działalności określonej w art. 5 ustawy o fundacji rodzinnej, co pozwala na zastosowanie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 25 ustawy o CIT.
Posiadanie przez spółkę statusu fundatora fundacji oraz otrzymywanie pomocy w ramach realizacji celów statutowych tejże fundacji nie wyklucza możliwości stosowania ryczałtowego opodatkowania od dochodów spółek, pod warunkiem, że spółka i jej wspólnicy nie posiadają praw majątkowych jako fundatorzy lub beneficjenci fundacji.
Działalność odpłatna realizowana przez Fundację z udziałem członków Kościoła Katolickiego nie może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 21 ustawy o VAT, gdyż świadczenia na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie spełniają przesłanek owego zwolnienia.
Fundatorzy lub członkowie zarządu fundacji, będący wspólnikami spółki, nie są wyłączeni z opodatkowania Estońskim CIT, o ile nie posiadają praw majątkowych do świadczeń fundacji, zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.