Napoje roślinne zawierające wyłącznie naturalne cukry nie podlegają opłacie cukrowej; mieszanki z napojami o naturalnych cukrach, a także produkty z dodanym disacharydem, podlegają tej opłacie.
Podatek cukrowy nalicza się na podstawie całkowitej zawartości cukrów w napoju, niezależnie od ich naturalnego pochodzenia. Dodane cukry oraz naturalnie występujące cukry w napojach nie spełniających kryteriów wyłączenia są łączone do obliczenia całkowitej opłaty według ustawy o zdrowiu publicznym.
Koncentrat soku, będący zagęszczonym sokiem owocowym zawierającym cukry występujące naturalnie, nie podlega opłacie od środków spożywczych zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym, gdyż nie spełnia definicji "napoju" zawartych w art. 12b ust. 1, obejmujących produkty z dodatkiem cukrów.
Interpretacja ustawy o zdrowiu publicznym stanowi, iż opłata cukrowa jest naliczana na podstawie zawartości cukru w koncentracie napoju w momencie jego wprowadzenia do obrotu, niezależnie od cukru w gotowym napoju po rozcieńczeniu. Koncentraty nie są traktowane jak gotowe napoje do spożycia, lecz ich wprowadzenie na rynek determinuje wysokość opłaty.
Kalkulację opłaty cukrowej od napojów należy dokonywać wyłącznie od dodanych monosacharydów i disacharydów, z wyłączeniem cukrów naturalnych obecnych w składnikach napoju, jak wynika to z art. 12b ust. 1 w związku z art. 12f ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym. Cukry naturalne nie wpływają na wysokość opłaty, uprawniając do korekty i zwrotu nadpłaconych kwot.
Brak obowiązku uiszczenia opłaty od środków spożywczych od napojów, w których udział masowy soku owocowego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów pochodzenia naturalnego wynosi powyżej 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju.
Brak obowiązku uiszczenia opłaty od środków spożywczych z tytułu wprowadzenia na rynek krajowy napoju, zawierającego dodatek substancji słodzącej, w którym udział masowy soku owocowego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego, a zawartość cukrów będących monosacharydami i disacharydami wynosi poniżej 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju
Brak obowiązku naliczenia i zapłaty opłaty od środków spożywczych z tytułu prowadzonej sprzedaży napojów dokonywanej za pośrednictwem sklepu internetowego (poprzez zawieranie umów na odległość) na rzecz konsumentów.
Obowiązek obliczania i uiszczania opłaty od środków spożywczych od napojów z dodatkiem miodu i soku o zawartości cukrów wynoszących powyżej 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju
Brak obowiązku naliczenia i zapłaty opłaty od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, z tytułu sprzedaży napojów za pośrednictwem sklepu internetowego (poprzez zawieranie umów na odległość) oraz na podstawie umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa
Brak obowiązku obliczania i uiszczania opłaty od środków spożywczych od syropów o zawartości cukrów wynoszących powyżej 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju
Ustalenia czy napój wprowadzany na rynek krajowy w zakresie dodatku miodu oraz dodatku kofeiny z ekstraktu z guarany podlega opłacie od środków spożywczych
Wyłączenia z opłaty od środków spożywczych, o której mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, napoju bezalkoholowego zawierającego cukry powstałe w trakcie produkcji napoju, pochodzące z owsa, niedodane do produktu jako odrębny składnik
Sposób obliczania opłaty od napojów zawierających dodatek cukrów oraz substancji słodzących, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosić będzie nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów będzie większa niż 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju.
Kalkulacja opłaty od środków spożywczych z tytułu wprowadzenia na rynek krajowy napojów zawierających w swoim składzie zarówno cukry naturalnie występujące w składnikach wykorzystywanych do produkcji napojów oraz dodane na etapie procesu produkcji cukry będące monosacharydami i disacharydami oraz prawo do złożenia korekty informacji, o której mowa w art. 12g ust. 1 pkt 1 ustawy, i wystąpienia z wnioskiem
Brak obowiązku naliczenia i odprowadzenia opłaty od środków spożywczych w przypadku nabycia oraz sprzedaży napojów, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, na rzecz nabywców mających siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy nie wprowadzili, nie wprowadzają i nie będą wprowadzać ww. napojów na terytorium RP
Niepodleganie opłacie od środków spożywczych Produktów będących sokami niezawierającymi dodatków substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy o zdrowiu publicznym poza substancjami występującymi naturalnie w tych Produktach, - obliczanie opłaty od środków spożywczych za wprowadzenie na rynek krajowy Produktów zawierających cukry pochodzące z użytych do wytworzenia tych Produktów koncentratów
Ustalenie czy napoje bezalkoholowe z dodatkiem substancji, o których mowa w art. 12a ust. 1 ustawy, podlegają opłacie od środków spożywczych
Sposób obliczenia opłaty od środków spożywczych zgodnie z art. 12f ust. 3 ustawy od napoju bezalkoholowego w przypadku jednoczesnego dodania do napoju kofeiny i tauryny.
Opłata od środków spożywczych od napojów, w których udział masowy soku owocowego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów pochodzenia naturalnego wynosi powyżej 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju.
Brak obowiązku uiszczania opłaty od środków spożywczych od Napojów z dystrybutorów przygotowywanych na bazie Syropów.
Brak obowiązku zapłaty opłaty od środków spożywczych od wyrobu Kawy z uwagi na substancję występującą w wyrobie naturalnie, tj. kofeinę, oraz wyłączenie z opłaty od środków spożywczych wyrobu Kawy zgodnie z art. 12b ust. 2 pkt 7 ustawy.
Sposób obliczania opłaty od napojów zawierających dodatek cukrów oraz substancji słodzących, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosić będzie nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawartość cukrów będzie większa niż 5 g w przeliczeniu na 100 ml napoju.
Obliczanie wysokości opłaty od środków spożywczych, o której mowa w ustawie o zdrowiu publicznym, od piwa bezalkoholowego smakowego.