Od 1 lipca 2005 r. wchodzi w życie rozporządzenie zmieniające przepisy dotyczące służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Zasadnicze zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem dotyczą wymagań w zakresie kwalifikacji pracowników służby bhp oraz rozszerzają obowiązki dotyczące kontroli stanowisk pracy pracowników zatrudnionych na podstawie innej umowy niż umowa o pracę.
Zleciłem wykonywanie zadań służby bhp firmie zewnętrznej. Podczas przeprowadzanej kontroli w moim zakładzie pracy specjalista bhp z tej firmy nakazał powstrzymanie się od pracy jednemu z pracowników, co ten zrobił. Nie było przy tym ani mnie, ani bezpośredniego przełożonego pracownika. Czy osoba z firmy zewnętrznej obsługującej nas w zakresie bhp może bez porozumienia z przełożonym odsunąć pracownika
Nasza firma zatrudnia 34 pracowników. Czy powinniśmy mieć w zakładzie pracownika bhp zatrudnionego na etat? Od jakiej liczby pracowników pracujących w firmie jest uzależnione zatrudnienie takiego pracownika?
Prawo wspólnotowe wymaga, aby w celu skuteczniejszej ochrony pracownicy lub ich przedstawiciele byli informowani o zagrożeniach dla ich bezpieczeństwa i zdrowia oraz o środkach zmniejszających lub eliminujących te zagrożenia. W sprawie C-441/01 Komisja Europejska zarzuciła Holandii, że w niewłaściwy sposób implementowała przepisy unijnej dyrektywy w sprawie wprowadzenia środków w celu poprawy bezpieczeństwa
Jestem inspektorem bhp po ukończonym kursie dla techników bhp oraz posiadam wyższe wykształcenie wzakresie administracji. Czy zgodnie z nowym rozporządzeniem w sprawie służby bhp muszę ukończyć studia podyplomowe, aby nie stracić uprawnień inspektora?
Jestem właścicielem przedsiębiorstwa, w którym pracuje 150 osób. Wiem, że w związku z zatrudnianiem takiej liczby pracowników powinienem utworzyć służbę bezpieczeństwa i higieny pracy. Czy mogę powierzyć wykonywanie jej zadań specjalistom spoza zakładu pracy na podstawie umowy o świadczenie usług?
W naszym zakładzie pracy zadania służby bhp pełnił pracownik specjalistycznej firmy, jednak zrezygnował z pracy. Jak przekazać obowiązki z tym związane naszemu pracownikowi? Czy taka osoba może odmówić pełnienia tej funkcji w zakładzie? Czy nadal można przekazać takie zadania osobom z zewnątrz?