Zbycie Nieruchomości w ramach Transakcji nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z opcją rezygnacji z przewidzianego zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Transakcja sprzedaży nieruchomości nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W związku z tym, podlega opodatkowaniu VAT, z możliwością wyboru opodatkowania poprzez rezygnację ze zwolnienia z VAT przez strony transakcji. Kupującemu przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego.
Dostawa nieruchomości obejmująca działki zabudowane, które nastąpiły po pierwszym zasiedleniu, jest zwolniona z podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Możliwe jest jednak opodatkowanie po spełnieniu określonych wymogów formalnych przez strony transakcji. Dostawa działek uznawanych za tereny budowlane, w tym niezabudowanych, nie może korzystać ze zwolnienia.
Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupów związanych z realizacją zadań własnych, o charakterze publicznoprawnym, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, ograniczającym prawo do odliczenia do czynności opodatkowanych.
Gmina nie może skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur za towary i usługi nabyte w ramach programu, gdyż projekt realizowany jest w ramach działalności publicznoprawnej, niepodlegającej opodatkowaniu.
Gmina (...) nie jest uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu inwestycji niekomercyjnej, jeśli nabyte towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina, realizując projekt przebudowy zbiornika wodnego w ramach zadań publicznych, bez związku z czynnościami opodatkowanymi, nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług zakupionych na potrzeby projektu, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Gmina realizująca projekt niekomercyjny w zakresie budowy infrastruktury rowerowej i pieszej nie ma prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z tym projektem, ponieważ zarówno w trakcie jego realizacji, jak i po zakończeniu, nabyte towary i usługi służą wyłącznie czynnościom nieopodatkowanym.
Odpłatne świadczenie usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez Gminę na rzecz Odbiorców zewnętrznych, niekorzystające ze zwolnienia z VAT, stanowi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu. Wykorzystanie prewspółczynnika metrażowego do rozliczeń VAT jest uzasadnione i zapewnia obiektywne odwzorowanie rzeczywistego podziału wydatków między działalnością opodatkowaną a inną aktywnością
Podatnik nie posiada prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu działki zwolnionej z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, a zastosowanie art. 88 ust. 3a pkt 2 wyklucza redukcję podatku należnego.
Wniesienie aportem infrastruktury wodociągowej do spółki przez Gminę nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, podlega zatem opodatkowaniu VAT. Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od związanych z infrastrukturą wydatków.
Sprzedaż nieruchomości składającej się z użytkowania wieczystego i prawa własności wyodrębnionych działek, obejmująca m.in. drogi utwardzone i place, nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e oraz art. 551 Kodeksu cywilnego, a zatem podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według standardowej stawki.
Montaż systemów odnawialnych źródeł energii przez Gminę X, jako działanie w ramach zadań publicznych, nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ nie stanowi działalności gospodarczej zgodnie z art. 15 ustawy o VAT, a tym samym Gmina nie działa jako podatnik.
Podmiotowi publicznemu, realizującemu zadania publiczne nieobjęte działalnością opodatkowaną pisemną umową, nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od nabywanych towarów i usług. Wynika to z braku związku z działalnością opodatkowaną.
A. Spółka z o.o. Grupa VAT przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów na potrzeby realizacji projektu unijnego, pod warunkiem, że zakupy te służą czynnościom opodatkowanym VAT w ramach działalności Grupy VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Podmiot realizujący projekt niezwiązany z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, finansowany ze środków unijnych, nie ma prawa do odliczenia ani zwrotu naliczonego podatku VAT, gdy brak jest związku zakupów z czynnościami opodatkowanymi, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Czynności wykonywane przez Gminę w ramach inwestycji nieostatecznego podlegają opodatkowaniu VAT, gdyż realizowane są w ramach zadań publicznych. Brak związku z działalnością opodatkowaną wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego przez Gminę w związku z realizacją inwestycji budowy zbiornika retencyjnego.
Jednostka samorządu terytorialnego nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, jeśli inwestycja finansowana ze środków publicznych, realizowana w ramach zadań własnych, nie służy wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Jednostka samorządu terytorialnego, realizując zadania publiczne niemające charakteru gospodarczo-cywilnoprawnego, nie jest uprawniona do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów związanych z tymi zadaniami.
Gminie nie przysługuje prawo do zwrotu podatku naliczonego VAT od towarów i usług związanych z projektami retencyjnymi, gdyż nie służą one czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, a realizacja tych projektów leży w jej zadaniach publicznoprawnych.
Jednostka samorządowa, realizując zadania własne niezwiązane z działalnością opodatkowaną VAT, nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług służących takiej inwestycji.
Spółka powstała z przekształcenia zakładu budżetowego Gminy może, na podstawie zasady sukcesji generalnej, odliczyć VAT z faktur dokumentujących czynności opodatkowane przed przekształceniem, ale nie po przekształceniu, jeśli faktury wystawiono na Gminę jako nabywcę.