Jednostka samorządu terytorialnego, która realizuje projekt w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty i nieodpłatnie udostępnia powstały majątek, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, gdyż czynności te nie są związane z wykonaniem czynności opodatkowanych VAT.
Gmina realizująca budowę przydomowych oczyszczalni ścieków nie działa jako podatnik VAT, gdyż działania te nie mają charakteru zarobkowego. Tym samym wpłaty mieszkańców i dotacje są zwolnione z VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT naliczonego na zakupach związanych z inwestycją.
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków bezpośrednio sfinansowanych z dotacji, które są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym. Dotacja na zakup środków nie związanych z amortyzacją wyklucza uznanie tych wydatków za koszty uzyskania przychodu. (art. 23 ust. 1 pkt 56 u.p.d.o.f.).
Dotacja przyznana na realizację zadania publicznego, niepowiązana z obrotem, nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Jednostka nie może obniżyć podatku należnego o podatek naliczony, gdyż zakupy nie służą czynnościom opodatkowanym.
Działania gminy polegające na budowie przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT i nie uprawniają do odliczenia podatku VAT ani nie powodują obowiązku opodatkowania VAT otrzymanego dofinansowania.
Dofinansowanie otrzymane przez Instytut na pokrycie kosztów projektu nie stanowi wynagrodzenia za usługi podlegające opodatkowaniu VAT, gdyż nie wpływa bezpośrednio na cenę świadczeń usługi, a jedynie pokrywa poniesione koszty realizacji projektu.
Dofinansowanie przyznane Instytutowi na realizację projektu edukacyjnego nie stanowi wynagrodzenia podlegającego opodatkowaniu podatkiem VAT, a Instytutowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako że dofinansowanie pokrywało jedynie koszty realizacji, bez bezpośredniego wpływu na ceny świadczonych usług.
Dotacja na projekt grantowy, przekazywana przez gminę mieszkańcom, nie podlega opodatkowaniu VAT, gdyż nie ma bezpośredniego wpływu na cenę towarów lub usług. Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego, ponieważ nie wykonuje czynności opodatkowanych.
Dofinansowanie uzyskane przez Gminę, które będzie przekazane Grantobiorcom jako zwrot poniesionych kosztów w realizacji projektu, nie podlega opodatkowaniu VAT, a Gmina nie ma prawa do odliczenia VAT, gdyż nie występuje związek z czynnościami opodatkowanymi.
W przypadku budowy przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę, działania te nie są uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu VAT, co wyklucza prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez Gminę, w której finansowanie odbywa się głównie z dotacji, a działalność nie jest prowadzona z intencją generowania zysku, nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej VAT. Tym samym, wpłaty mieszkańców oraz dotacje nie podlegają opodatkowaniu VAT, a Gmina nie może odliczyć podatku naliczonego związanego z taką inwestycją.
Wydatki na wyposażenie niezaliczone do środków trwałych, sfinansowane z dotacji z Funduszu Pracy zwolnionej z opodatkowania, mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, jeżeli mają związek przyczynowy z przychodami działalności i są prawidłowo udokumentowane.
Gmina, jako podmiot podejmujący zadania z zakresu prawa publicznego, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupu towarów wykorzystywanych do czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT oraz otrzymana dotacja nie jest opodatkowana, gdyż nie wpływa bezpośrednio na cenę dostawy lub świadczenia usług podlegających opodatkowaniu.
Otrzymane dofinansowanie z funduszy europejskich na realizację projektu środowiskowego przez Uniwersytet nie stanowi wynagrodzenia za dostawę towarów lub świadczenie usług, a zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Uniwersytetowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż wydatki nie są powiązane z czynnościami opodatkowanymi.
Dofinansowanie uzyskane przez gminę w ramach programu unijnego, przekazywane beneficjentom, nie stanowi podstawy opodatkowania VAT, nie ma również wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego, gdyż realizowane zadania służą wyłącznie działalności nieopodatkowanej.
Dotacje przedmiotowe i na zakup środków trwałych przekazane przez gminę podlegają zwolnieniu z CIT, natomiast dopłaty do cen usług nie kwalifikują się do tego zwolnienia; środki z korekty VAT oraz wartość nieodpłatnie przekazanych środków trwałych są opodatkowanymi przychodami.
Czynności polegające na montażu instalacji fotowoltaicznych wraz z magazynami energii na Stacjach Uzdatniania Wody przez Gminę nie stanowią czynności podlegających opodatkowaniu VAT na podstawie przepisów ustawy, a Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tym związane.
Dotacja otrzymana przez F na realizację projektu partnerskiego nie stanowi podstawy opodatkowania podatkiem VAT. F nie przysługuje prawo do odliczenia VAT od nabywanych towarów i usług, gdyż nie są one wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Wpłaty od rodziców oraz dofinansowanie ze środków Województwa na plan nauki pływania są opodatkowane VAT, gdyż stanowią wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług, a Gmina działa jako podatnik VAT wykonujący działalność gospodarczą. Gmina ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją programu.
Dotacja z Programu Czyste Powietrze, stanowiąca część masy spadkowej, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, lecz wchodzi w zakres opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Czynności realizowane przez Gminę w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków nie stanowią działalności gospodarczej i nie podlegają opodatkowaniu VAT, a Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur zakupowych, gdyż brak jest powiązania z działaniami opodatkowanymi.
Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminę nie stanowi działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż nie ma zarobkowego charakteru ani równorzędnego ekwiwalentu ekonomicznego ze strony beneficjentów. W konsekwencji, gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na ten projekt.
Środki finansowe przyznane Uniwersytetowi na realizację projektu „...” nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT z uwagi na ich charakter ogólny i brak związku ze świadczeniami opodatkowanymi, a Uniwersytetowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur, gdyż zakupy dotyczą działalności nieopodatkowanej.