W przypadku umowy leasingu finansowego samochodu osobowego wykorzystywanego do celów mieszanych, opłaty wprowadzone w wartość początkową środka trwałego i rozliczane przez odpisy amortyzacyjne, nie wpływają na dochód opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek; opodatkowanie obejmuje 50% odpisów amortyzacyjnych oraz części odsetkowej rat leasingowych.
Wniesienie przez Gminę Inwestycji 1-5 do spółki w formie aportu stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT) jako odpłatna dostawa towarów, z wyłączeniem możliwości zwolnienia od tego podatku.
Podstawą opodatkowania w VAT przy sprzedaży towarów po cenach promocyjnych jest kwota faktycznie należna, pomniejszona o VAT, o ile nie zachodzą powiązania z art. 32 Ustawy o VAT. Spółka może odliczyć cały VAT naliczony związany z zakupem towarów promocyjnych przeznaczonych do dalszej odpłatnej dostawy.
Transakcja wniesienia aportem majątku inwestycji wraz z działką do spółki nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a zatem nie jest wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT na mocy art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. Czynność ta podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów, nie korzystając ze zwolnień przewidzianych ustawą.
Wniesienie przez Gminę do Spółki aportu z tytułu studzienek stanowi odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu VAT, bez możliwości zastosowania zwolnienia. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia VAT z tytułu wydatków poniesionych na studzienki. Podstawę opodatkowania stanowi suma wartości nominalnej udziałów oraz ewentualnych środków pieniężnych.
Nie uwzględnia się daty nabycia nieruchomości przez spadkodawcę przy obliczaniu pięcioletniego okresu zwolnienia z opodatkowania; liczy się go od daty nabycia przez spadkobiercę.
Podstawę opodatkowania w podatku VAT z tytułu wniesienia aportem wkładu niepieniężnego stanowi wartość nominalna objętych udziałów, jeżeli tak uzgodniono w transakcji. Wartość rynkowa przedmiotu aportu nie stanowi podstawy opodatkowania, a agio nie jest jej składnikiem.
Wniesienie aportem do spółki infrastruktury wodno-kanalizacyjnej nie jest zwolnione z opodatkowania VAT jako zbycie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, a czynność ta stanowi odpłatną dostawę towarów, co uzasadnia opodatkowanie na zasadach ogólnych z prawem do pełnego odliczenia VAT przez Gminę.
Wniesienie aportem infrastruktury wodno-kanalizacyjnej do spółki komunalnej nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jest działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT, niekorzystającą ze zwolnienia, z podstawą opodatkowania równą wartości netto aktywów pomniejszonej o VAT. Gmina ma prawo do korekty podatku naliczonego adekwatnie do okresu użytkowania
Wniesienie aportu infrastruktury oświetleniowej przez jednostkę samorządu terytorialnego do spółki nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT, gdyż jest to czynność realizująca zadania publicznoprawne, wyłączona spod reżimu podatkowego w myśl ustawy o VAT.
Wniesienie przez Gminę aportu niepieniężnego do Spółki stanowi odpłatną dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu VAT, z możliwością rezygnacji ze zwolnienia przy spełnieniu określonych warunków. Podstawę opodatkowania dla takiego aportu stanowi wartość nominalna udziałów powiększona o dopłatę pokrywającą VAT.
Wniesienie aportem do spółki nakładów na wykonanie stacji ładowania i transformatora stanowi odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu VAT. Czynność ta nie kwalifikuje się jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, wyłączona spod opodatkowania. Nabywca ma prawo odliczyć VAT naliczony, a podstawę opodatkowania stanowi wartość nominalna uczestników otrzymanych za aport oraz należny podatek
Planowany aport nieruchomości, dokonany po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia, korzysta ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Podstawą opodatkowania tego aportu jest wartość nominalna uzyskanych w zamian udziałów, pomniejszona o kwotę podatku. Konieczność korekty podatku naliczonego występuje wyłącznie w odniesieniu do wydatków poniesionych na modernizację nieruchomości
Wniesienie przez Gminę aportem infrastruktury wodociągowej do Spółki nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, lecz podlega opodatkowaniu jako odpłatna dostawa towarów. Zapłatę stanowi wartość udziałów oraz równowartość VAT, a podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od poniesionych wydatków na inwestycję.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki komunalnej nie stanowi zbycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, zatem podlega opodatkowaniu VAT. Podstawą opodatkowania jest wartość udziałów netto, a gminie przysługuje prawo pełnego odliczenia VAT naliczonego, gdyż infrastruktura służy czynnościom opodatkowanym.
Wniesienie aportem zmodernizowanej sieci ciepłowniczej do spółki traktuje się jako czynność opodatkowaną podatkiem VAT, niekorzystającą ze zwolnienia. Organ potwierdza, że Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków związanych z projektem. Podstawę opodatkowania stanowi pełna wartość świadczenia otrzymanego, pomniejszona o kwotę podatku VAT.
Wniesienie aportem infrastruktury kanalizacyjnej do spółki zależnej od gminy podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów w ramach pierwszego zasiedlenia. Podstawa opodatkowania określana jest jako wartość nominalna udziałów, stanowiąca kwotę netto, od której obliczany jest VAT. Gmina ma prawo do pełnego odliczenia VAT naliczonego od wydatków inwestycyjnych, ponieważ infrastruktura będzie
W przypadku wniesienia aportu nieruchomości do spółki, podstawę opodatkowania VAT stanowi subiektywna wartość nominalna objętych za aport udziałów, pomniejszona o VAT. Nadwyżka wartości aportu przekazana na kapitał zapasowy (agio) nie wchodzi w podstawę opodatkowania.
Podstawa opodatkowania VAT dla czynności wniesienia aportem infrastruktury powinna zostać ustalona jako wartość nominalna obejmowanych udziałów jako kwota brutto; Gmina jest uprawniona do jednorazowej korekty VAT naliczonego dotyczącego infrastruktury, zgodnie z art. 91 ustawy o VAT, z racji zmiany przeznaczenia majątku na czynność opodatkowaną.
Wniesienie aportem do spółki gminnej nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, w konsekwencji podlega opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów bez prawa do zwolnienia podatkowego, przy czym Gmina ma prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków inwestycyjnych.
Podatnik, odsprzedając wyroby akcyzowe z zapłaconym podatkiem akcyzowym, jest uprawniony do wyłączenia wartości tej akcyzy z kalkulacji wskaźnika rentowności oraz do pomniejszenia podstawy opodatkowania podatkiem minimalnym o wartość tej akcyzy.
Gmina, wnosząc aportem infrastrukturę do spółki w formie wkładu niepieniężnego, dokonuje odpłatnej dostawy podlegającej opodatkowaniu VAT. Wartość nominalna udziałów stanowi podstawę opodatkowania jako wartość netto, a gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego związanego z inwestycją.