Zbycie nieruchomości, obejmujące grunty, budynki i budowle, nie stanowi transakcji zbycia przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, co czyni je opodatkowanym podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przy braku zastosowania wyłączenia z art. 6 pkt 1 tej ustawy.
Stacja GPO, pełniąca jednolitą funkcję transformacji i przesyłu energii elektrycznej, stanowi jeden środek trwały w rozumieniu art. 16a ust. 1 ustawy o CIT, od którego można dokonywać odpisów amortyzacyjnych według jednej stawki, spełniając kryteria kompletności i zdatności do użytku.
W przypadku budynków mieszkalno-usługowych o dominującej powierzchni niemieszkalnej, możliwe jest dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od całości budynku według klasyfikacji obiektu jako niemieszkalnego, zgodnie z jego przeznaczeniem.
Podatnik ma prawo zastosować indywidualną stawkę amortyzacyjną w wysokości 33% dla używanego i wpisanego do rejestru zabytków budynku niemieszkalnego sklasyfikowanego pod symbolem 109 KŚT, po raz pierwszy wprowadzonego do jego ewidencji środków trwałych, gdyż spełnia warunki określone w art. 22j ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wniesienie aportem Centrum do spółki przez gminę stanowi odpłatną dostawę towarów, podlegającą opodatkowaniu VAT i nie korzysta ze zwolnienia, co uzasadnia pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przez gminę.
Budynki wykazujące z ewidencji lub ksiąg wieczystych na mieszkalne, niezależnie od użytkowego przeznaczenia przestrzeni wewnętrznej, nie spełniają przesłanek do stosowania amortyzacji w kosztach uzyskania przychodów w ramach przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 16c pkt 2a ustawy o CIT, lokale mieszkalne zaklasyfikowane jako środki trwałe, niezależnie od użytkowania w działalności gospodarczej, nie podlegają amortyzacji podatkowej. Kwalifikacja lokali musi uwzględniać ich formalne przeznaczenie.
Nakłady na modernizację budynku mieszkalnego przekształconego w biurowy, kwalifikowane jako inwestycje w obcych środkach trwałych zaliczone do KŚT nr 105, mogą podlegać amortyzacji podatkowej w CIT. Wyłączenie z art. 16c pkt 2a ustawy CIT nie dotyczy tego przypadku, jeśli klasyfikacja wskazuje na budynek niemieszkalny.
Stanowiące przedmiot aportu budynki i budowle, które były użytkowane przez okres dłuższy niż 2 lata od pierwszego zasiedlenia, są zwolnione z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednakże aport stalowych wiat, które nie są trwale związane z gruntem, podlega opodatkowaniu VAT.
Niezamortyzowana część wartości początkowej zlikwidowanego środka trwałego, nie wynikająca ze zmiany działalności, stanowi koszt uzyskania przychodu, a koszty rozbiórki zwiększają wartość początkową nowego środka trwałego podlegającą amortyzacji.
Wnioskodawca, w przypadku zmiany sposobu użytkowania budynku z przeznaczeniem mieszkalnym w proporcji mniejszej niż użytkowej, ma prawo do kontynuacji ujmowania w kosztach uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych, gdy budynek zachowuje charakter niemieszkalny.
Amortyzacji na zasadzie odpisów podatkowych nie podlegają budynki sklasyfikowane jako mieszkalne według pozwolenia na budowę, nawet jeśli w rzeczywistości pełnią funkcję biurową, co wyklucza uznanie ich jako koszt uzyskania przychodu w działalności gospodarczej.
Koszty budowy budynku mieszkalnego wykorzystywanego częściowo do działalności gospodarczej, poniesione przed uzyskaniem zgody na użytkowanie, nie są kosztem uzyskania przychodów bezpośrednim ani amortyzowalnym, z wyjątkiem niektórych odsetek, które można zaliczyć po uzyskaniu zgody. Koszty eksploatacyjne po użytkowaniu mogą być zaliczane proporcjonalnie do działalności gospodarczej.
Przyznanie przez uczelnię prawa do korzystania z miejsc w domach studenckich i związane z tym opłaty stanowią umowy o charakterze zbliżonym do najmu, co implikuje obowiązek zapłaty podatku od przychodów z budynków na podstawie art. 24b ustawy o PDOP.
Od 1 stycznia 2023 r. przepisy art. 16c pkt 2a ustawy o CIT wykluczają możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych od inwestycji w obcych środkach trwałych będących lokalami mieszkalnymi. Organy uznają, że zasady wyłączenia dotyczące budynków mieszkalnych odnoszą się również do inwestycji w takich budynkach.
Budynki mieszkalne wykorzystywane częściowo do działalności gospodarczej nie podlegają amortyzacji, a koszty ich wytworzenia poniesione przed oddaniem do użytkowania nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Koszty utrzymania takich budynków mogą być kosztami uzyskania przychodów w proporcjonalnej części odpowiadającej powierzchni wykorzystanej do działalności. Wydatki na wyposażenie, gdy wartość
Wniesienie aportem przez Gminę infrastruktury do Spółki jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT i nie kwalifikuje się jako transakcja zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Gminie przysługuje prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących inwestycję, przy braku przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy o VAT.
Wydatki na nabycie nieruchomości kwalifikują się do zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, o ile przyczyniają się do zwiększenia zdolności produkcyjnych; wydatki na części socjalno-biurowe nie spełniają tego warunku i nie mogą być uznane za kwalifikowane.
Podatnik posiadający status centrum B+R może zakwalifikować do ulgi amortyzację środków trwałych i WNIP wykorzystywanych w działalności B+R według rzeczywistego zaangażowania, z wyłączeniem budowli i budynków, które objęte są odmiennymi zasadami kwalifikacji. Pełne wykorzystanie aktywów dla celów B+R nie oznacza automatycznego pełnego zaliczenia do ulgi.
Zwolnienie z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 17 ustawy przysługuje przy sprzedaży nieruchomości, która obejmuje budynek mieszkalny jako część składową dwóch działek, pod warunkiem, że transakcja dotyczy całej nieruchomości, a nie udziałów w niej.
Wydatki poniesione na budowę budynku, w tym przestrzeni biurowej związanej z działalnością produkcyjną określoną w decyzji o wsparciu, mogą być traktowane jako koszty kwalifikowane inwestycji, zwiększające limit pomocy publicznej, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP.
Budynki mieszkalne jednorodzinne wykorzystywane do działalności gospodarczej, takie jak wynajem krótkoterminowy, nie podlegają amortyzacji, zgodnie z art. 22c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wniesienie aportu w postaci budynku krytej pływalni do spółki prawa handlowego, po spełnieniu warunków art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, kwalifikuje się jako zwolniona dostawa towarów z punktu widzenia podatku od towarów i usług, jeśli od pierwszego zasiedlenia upłynęło więcej niż dwa lata.
Wydatki na zakup roweru mogą być odliczone w ramach ulgi rehabilitacyjnej jako zakup indywidualnego sprzętu rehabilitacyjnego stosownie do potrzeb niepełnosprawności. Natomiast wydatki na instalację ścianek wygłuszających i zabudowy kuchennej nie są uznawane za adaptację mieszkania do potrzeb osoby niepełnosprawnej, tym samym nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi.